مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: ذخیره آب پشت سدهای گلستان ۲۴ درصد کاهش یافت.

ذخیره آب پشت سدهای گلستان ۲۴ درصد کاهش یافت

 به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی نظری ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه از نظر بارندگی وضعیت خوبی داشتیم و آمارها افزایش ۱۸ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته رانشان می دهد اما این آمار از کاهش دو درصدی آمار  بارش در دراز مدت خبر می دهد.

 

وی افزود: طبق آمار جهانی تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۱ کشور جهان با بحران کم آبی رو به رو می شوند و کشور ایران یکی از آن هاست، همچنین طبق این آمار تا سال ۲۰۲۵ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر با کمبود آب رو به رو می شوند.

نظری ادامه داد: براساس شاخص های جهانی هر منطقه ای که ۴۰ درصد از منابع تجدید شونده خود بهره ببرد شرایط مطلوبی دارد، اگر بین۴۰ تا ۶۰ درصد منابع آب تجدید شونده خود را مورد استفاده قرار دهد در تنش آبی قرار دارد و اگر بیش از ۶۰ درصد مورد استفاده قرار دهد در بحران قرار دارد و ما بیش از ۸۰ درصد از منابع تجدیدپذیر خود بهره می بریم.

وی با بیان اینکه در استان دو میلیارد و ۴۸۵ متر مکعب  منابع آبی تجدید شونده داریم، گفت: از این مقدار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب های زیرزمینی و ما بقی آب های سطحی است.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: ۸۷ درصد آب های استان در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

سیل در اترک ۱۰ میلیون مترمکعب به ذخیره آبی استان اضافه کرد

نظری ادامه داد: باتوجه به اینکه ما ذخیره برفی در ارتفاعات نداشتیم و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی صورت گرفته، این ها باعث شده در حال حاضر روان آب خوبی در رودخانه نداشته باشیم و حجم آب ذخیره در پشت سدهای گلستان به ۶۱ میلیون متر مکعب برسد که نسبت به آمار ۸۱ میلیون مترمکعب سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: چندی پیش سیلی در رودخانه اترک به وقوع پیوست و همکاران من با تلاش شبانه روزی توانستند با هدایت این سیلاب ۱۰ میلیون مترمکعب به ذخیره آبی استان اضافه کنند.

نظری با اشاره به بحث مشکلات مربوط به آب روستای شیرعلی آباد گفت: استاندار گلستان با حضور در این روستا جلسه اضطراری تشکیل دادند و وظیفه آب منطقه ای گلستان مشخص کردن منطقه ای برای حفر چاه و صدور مجوز بود که این کار انجام شد، متولی آب رسانی به این روستا آب و فاضلاب روستایی است که باید مابقی کارها را انجام دهد.

وی گفت: برای طرح نجات خلیج گرگان استان های گلستان و مازندران و جمعی از اساتید تشکیل گروهی داده اند و به مطالعه در این رابطه پرداخته اند، خروجی این مطالعات هم اقداماتی نظیر لایروبی کانال چاپاقلی خواهد بود.

 
انتهای پیام/

منبع : خبر گزاری مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار