در حالی که کشاورزان گلستانی امسال همچون سال¬های گذشته منتظر اعلام افزایش قیمت تضمینی گندم، جو و سویا بودند، اما برخلاف انتظار آنان قیمت تضمینی این محصولات سال جاری افزایشی نداشت.

حمایت از کالای ایرانی با طعم عدم افزایش قیمت تضمینی محصولات استراتژیک!

به گزارش گلستان24؛این در حالی است که گندم­کاران گلستانی حداقل انتظار داشتند با توجه به تورم در بخش نهاده‌های کشاورزی، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در حد معقولی افزایش یابد، رویکردی که گویی دولت به آن توجه نداشت.

یکی از کشاورزان  جوکار در گمیشان با انتقاد از ثابت ماندن قیمت این محصول برای خرید تضمینی گفت: این در حالی است که در سال زراعی سال جاری، هم بذری که از سوی جهاد کشاورزی دریافت شد و هم کود و سمی که در فرآیند کاشت و داشت مورد استفاده قرار می‌گرفت، افزایش قیمت داشت.

احسان ایری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: سموم کشاورزی نیز در سال جاری از افزایش دو برابری برخوردار بوده است و همین امر موجب شد تا هزینه بسیاری به کشاورزان جوکار و گند‌م‌کار وارد شود.

وی ادامه داد: اینکه دولت به عنوان مهم‌ترین خریدار محصولاتی همچون گندم جو و کلزا، با استفاده از چنین شرایطی کشاورزان را تحت فشار بگذارد و بخواهد با همان قیمت سال گذشته محصولاتمان را خریداری کند، منصفانه نیست.

 

*افزایش ندادن قیمت تضمینی محصولات کشاورزی منصفانه نبود/ عدم حمایت از کشاورزان در سال حمایت از کالای ایرانی

ایری ادامه داد: کشاورزان از دولت انتظار حمایت دارند تا در سالی که به گفته مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی است شرایط بهتری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مهیا کنند و حمایت از آنان را به بهترین شکل انجام دهند.

یکی کشاورز گنبدی نیز با انتقاد از عدم افزایش قیمت تضمینی گندم در سال جاری اذعان کرد: در حالی که در مسیر کشت تا برداشت گندم هزینه‌های جاری دو برابر شده، ثابت ماندن قیمت گندم بی‌تدبیری محض است.

محمد غراوی در گفت­و گو با خبرنگار فارس تصریح کرد: از دولت انتظار می‌‌رود سایه چتر حمایتی خود را همواره بر قشر ضعیف کشاورز بگستراند تا این قشر با دلگرمی بیشتری به شغل شریف کشاورزی بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: چشم امید کشاورزان به نتیجه برداشت محصولی همچون گندم است تا بتوانند ضمن کمک به کشور، از عهده تامین معاش روزمره خود بربیایند.

همچنین یک کشاورز بندرگزی با اشاره به افزایش راندمان برداشت محصول گندم و کلزا در این شهرستان اذعان کرد: به لطف خدا با بارش‌های خوبی که سال گذشته و امسال اتفاق افتاد شرایط خوبی برای محصول گندم و کلزا در بحث افزایش راندمان برداشت حاصل شده است.

سید اسماعیل حسینی در گفت­وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به این شرایط، انتظار می رفت با افزایش حداقلی قیمت تضمینی محصولات یاد شده، شرایط معیشتی کشاورزان استان اندکی بهتر شود که این اتفاق روی نداد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بذر گندم توسط خود جهاد کشاورزی استان حدود سه هزار تومان توزیع شد و به همان میزان قیمت سموم و کودهای کشاورزی نیز از افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.

حسینی ادامه داد: البته این تنها پایان ماجرا نیست و اگر هزینه حمل و نقل و معطل شدن وسایل حمل و نقل را هم به هزینه­ها اضافه کنید متوجه می‌شوید که مبلغ چندانی دست کشاورز را نمی‌گیرد.

 وی تصریح کرد: سیاست عدم افزایش قیمت تضمینی توسط دولت و عملکرد بد جهاد کشاورزی در زمان بازپرداخت بدهی به کشاورزان موجب شده تا کشاورزان ترجیح بدهند محصول خود را با قیمتی کمتر به دلالان بسپارند و خود را از دغدغه‌ها و بدعهدی دولت رهایی ببخشند.

این کشاورز گلستانی تصریح کرد: سیاست‌های پیش­رو در خرید تضمینی تنها کمک به دلالیسم و واسطه‌گری است و به هیچ­وجه تامین کننده منافع قشر کشاورزان نیست.

 

*افزایش قیمت قابل ملاحظه نهاده­های کشاورزی/ رفتارهای گذشته در خرید تضمینی محصولات کشاورزی کمک به ترویج دلالیسم

همچنین دبیر خانه کشاورز گلستان در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال 1367 تکلیف را برای همه مشخص کرده است که در یکی از موارد ذکر شده وزارت جهاد کشاورزی ملزم است تا مرداد ماه هر سال هزینه‎های متعارف تولید را محاسبه و قیمت پیشنهادی را به سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی اقتصاد ارائه دهد.

 علی قلی ایمانی در گفت­وگو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: طبق روال گذشته و با توجه به قانون یاد شده، وزرات جهاد کشاورزی هزینه‎های تولید و تورم را آنالیز و پیشنهاد افزایش 10 درصدی قیمت خرید گندم را داد، اما با وجود پیگیری‎های انجام شده، قیمت گندم  و جو و سویا تغییری نکرد و  به قیمت سال گذشته  خریداری می‎شود.

وی تصریح کرد: از دولت انتظار می­رفت که به این موضوع توجه می‌کرد و با توجه به افزایش تورم در بخش نهاده­های کشاورزی و مسیر تولید تا برداشت، با افزایش متعارف قیمت تضمینی شرایط بهتری را برای کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان ملی مهیا می­کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از پرداخت 30 میلیارد و 100 میلیون تومان وجه محصولات کشاورزی تا این تاریخ در سطح استان خبر داد.

مختار مهاجر با تشریح آخرین وضعیت خرید تضمینی و پرداخت محصولات کلزا، گندم و جو را تا پایان هفتم خرداد۹۷ در استان خبر داد و اظهار کرد: تا این تاریخ ۶۸ هزار و ۶۲۵ تن محصول کلزا از کشاورزان کلزا کار خریداری شده است.

به گفته وی: ۴۵ مرکز خرید کلزا در سطح استان گلستان فعال است و همچنین سه کارخانه روغن‌کشی در سطح استان گلستان در حال تحویل محصول کلزا هستند.

مهاجر ادامه داد: هم اکنون پرداختی کلزاکاران در حال انجام است و کلزاکاران که کلزای خود را به مراکز خرید تحویل داده­اند، در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

 

*تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در ارایه هرچه سریع­تر بدهی کشاورزان گلستانی/ کشاورزان گلستانی نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند

وی با اشاره به اقدام برای اعطای هرچه زودتر بدهی کشاورزان افزود: تاکنون مبلغ ۲۸ میلیارد تومان وجه خرید کلزا به کشاورزان استان گلستان پرداخت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص خرید گندم از گندمکار ان استان گفت: ۹۱ هزار تن محصول گندم و  ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول جو از کشاورزان گلستانی خریداری شد.

مهاجر  تصریح کرد: مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وجه خرید جو به کشاورزان استان گلستان پرداخت شده است و همچنین عملیات خرید محصولات کشاورزی و پرداخت وجه آن در‌ گلستان همچنان ادامه دارد.

اگر چه اقدام جهاد کشاورزی استان در پرداخت هر چه سریع تر بدهی کشاورزان امری پسندیده و به منظور اصلاح روند گذشته است اما پاسخگوی بی‌توجهی و کم­‌کاری در پیگیری قیمت تضمینی محصولات استراتژیک استان نیست و باید در این زمنیه دغدغه‌‌ها کشاورزان گلستانی را به کشور انتقال دهد.

کشاورزان گلستانی همچون دیگر نقاط کشور، همچنان خواستار حمایت دولت هستند تا بتواند بیش از پیش در خودکفایی کشور در زمینه تولید محصولات ارزشمندی همچون گندم موثر باشند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار