صنعت نوشیدنی در گلستان همچون سایر صنایع دیگر با مشکلات عدیده‎ای از جمله عوارض بهداشت، عوارض گمرکی، نامناسب بودن زمینه صادرات، نبود سرمایه در گردش، عدم همکاری بانک‎ها با واحدهای تولیدی در پرداخت تسهیلات و چندین مشکل دیگر مواجه است، صنعت نوشیدنی گلستان این روزها تشنه توجه مسوولان برای ماندن در عرصه تولید است.

تشنگی صنعت نوشیدنی در گلستان/صنعت نوشیدنی گلستان برای ماندن در عرصه تولید، خواستار حمایت مسوولان است
به گزارش گلستان ۲۴ ؛‌ تاریخچه استفاده از نوشیدنی‎ها به هزاران سال قبل باز می‎گردد، زمانی که ایرانیان از آب‌میوه و انواع دمنوش و عرقیجات به عنوان نوشیدنی به خصوص برای درمان انواع بیماری‎ها استفاده می‎کردند.

نوشیدنی یا نوشابه به معنای امروزی از سال 1334 وارد کشور شد و در حال حاضر 20 شرکت تولیدکننده نوشیدنی و نوشابه در کشور مشغول به فعالیت هستند، در این میان توسعه صنعت نوشیدنی و آبمیوه در گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی شکل گرفته و انواع محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می‎شود می‎تواند علاوه بر سودآوری در بخش کشاورزی از هدر رفت منابع جلوگیری کند چرا که در زمان‎هایی که محصولات سالم برای خرید و فروش در بازار مناسب نیستند به واحدهای صنعتی برای تولید آبمیوه روانه خواهند شد، با این وجود صنعت نوشیدنی در گلستان همچون سایر صنایع دیگر با مشکلات عدیده‎ای از جمله عوارض بهداشت، عوارض گمرکی، نامناسب بودن زمینه صادرات، نبود سرمایه در گردش، عدم همکاری بانک‎ها با واحدهای تولیدی در پرداخت تسهیلات و چندین مشکل دیگر مواجه است، صنعت نوشیدنی گلستان این روزها تشنه توجه مسوولان برای ماندن در عرصه تولید است.

*تأمین سرمایه در گردش، مهمترین مشکل صنعت نوشیدنی در گلستان

در همین رابطه یک واحد تولید نوشیدنی در گلستان با اشاره به مشکلات صنعت نوشیدنی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: صنعت نوشیدنی و کل صنایع یکسری مشکلات خاص به خود را دارند در روزهای اخیر به دلیل دو برابر شدن مواد اولیه ظروف یکبار مصرف، صنعت ظروف یکبار مصرف با مشکلات جدی مواجه شده که این امر بر مشکلات صنعت نوشیدنی نیز می‎افزاید.

ایرج افضلی تصریح کرد: عوارض بهداشت در صنعت نوشیدنی 15 درصد است از طرفی این صنعت با مشکل سرمایه در گردش مواجه است اگر چه به دستور استاندار در کارگروه رونق تولید شرکت کردیم و ایشان اخذ تسهیلات از بانک‎ها را برای واحد تولیدی ما مصوب کردند اما بعد از ارجاع به بانک و پیگیری‎های زیاد هنوز نتوانستیم سرمایه در گردش را تأمین کنیم.

وی بیان کرد: واحد تولیدی ما یک کارخانه عادی نیست بلکه در کنار 250 پرسنلی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند ظرفیت به کارگیری 100 نیرو دیگر را دارد اما با توجه به محدودیت‎های موجود نتوانستیم آن پتانسیلی که در بازار را داریم ارائه دهیم.

مدیر عامل واحد صنعتی زمزم گرگان با بیان اینکه این واحد صنعتی در حال حاضر با ظرفیت یک سوم مشغول به تولید است افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده نیاز مبرم به سرمایه در گردش و تأمین نقدینگی داریم اگر اهرم مالی برای واحدهای صنعتی وجود نداشته باشد قادر به تولید نخواهیم بود.

افضلی ادامه داد: «شرکت زمزم» گرگان چهارمین قطب صنعتی تولید نوشیدنی در کشور محسوب می‎شود و در این صنعت بسیار موفق عمل کرده تا جایی که به لحاظ تولیدات اعم از محصولات نوشدنی، آب‌میوه، دوغ،ماءالشعیر و نوشابه در سطح بازار حدود 30 درصد فروش نوشیدنی‎ها به محصولات این شرکت اختصاص دارد.

وی در خصوص صادرات این واحد صنعتی نوشیدنی در گرگان گفت: در بخش صادرات، سالیان درازی است که به کشورهای همجوار از جمله عراق و ترکمنستان ورود پیدا کرده‎ایم، سال گذشته نیز ماهانه 15 تا 20 تریلی به کشورهای همجوار صادرات داشتیم.

مدیر عامل شرکت زمزم گرگان در رابطه با برنامه‎های این واحد صنعتی برای توسعه کار در زمینه کمیت و کیفیت محصولات گفت: زمزم گلستان یکی از مراکز مهم تولید نوشیدنی در کشور است در گذشته این شرکت فقط نوشابه تولید می‎کرد اما در سال‎های اخیر با توجه به بحث سخت‌افزاری و ورود تکنولوژی‎های جدید و تبلیغات نگرش مصرف‌کنندگان تغییر کرد و از سه سال گذشته شروع به تولید متنوع محصولات نوشیدنی کردیم و قادر به تولید یک صد محصول مختلف و تنوع هستیم.

*ظرفیت بالای گلستان در توسعه صنعت نوشیدنی

یک کارشناس صنایع غذایی در گلستان نیز با اشاره به وضعیت صنعت نوشیدنی کشور در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: وقتی درباره صنعت نوشیدنی سخن می‎گوییم طیف گسترده و متنوعی از محصولات شامل این صنعت می‎شود یکی از نوشیدنی‎ها نوشابه گازدار است که چند سالی شاهد تبلیغات منفی در خصوص مصرف این محصول هستیم که این امر بر کاهش فروش آن تأثیرگذار بوده است.

محمد شاعری تصریح کرد: از آنجایی که خط تولید نوشابه مشابه خط تولید انواع دیگر نوشیدنی‎هاست بنابراین می‎توان از این ظرفیت برای کاهش تولید و افزایش مصرف دیگر نوشیدنی‎ها در کشور استفاده کرد ضمن آنکه بازارهای آسیای‌میانه خواهان نوشیدنی‎های تولید کشورمان هستند.

وی ظرفیت گلستان برای تولید و تنوع بخشی در صنعت نوشیدنی را بی‌شمار عنوان کرد و گفت: گلستان، استانی است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی شکل گرفته، بنابراین محصولات سالم کشاورزی و باغی که برای خرید و فروش در بازار مناسب نیستند می‎توانند راهی بازار نوشیدنی‎ها شده و سودآوری را برای کشاورزان به ارمغان آورند و از سویی از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

کارشناس صنایع غذایی، نبود سرمایه در گردش، ماشین‌آلات به روز، عوارض گمرکی و بهداشتی را از جمله موانع مهم صنایع نوشیدنی دانست و گفت: برای تولید و تنوع‌بخشی محصولات در صنعت نوشیدنی نیاز به دانش روز و ورود ماشین‌آلات به روز داریم.

شاعری با بیان اینکه صنعت نوشیدنی کشور جزو صنایع با قدمت محسوب می‎شود، افزود: امسال به نام سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده است در این صنعت نیاز داریم اقشار و افراد  مختلف برای حمایت از صنعت نوشیدنی کشور وارد عمل شده و وظایف خود را به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: بخشی از حمایت‎ها توسط مردم انجام می‎شود مردم با خرید از برندها و تولیدات داخلی می‎توانند موجب افزایش مصرف داخلی، تولید و افزایش اشتغال در جامعه شوند.

وی بیان کرد: مسوولان برای کاهش موانع موجود در صنایع بحث کارگروه رونق تولید را آغاز کردند اگر چه کمک‎های خوبی در این رابطه به برخی از صنایع شد اما مصوبه کارگروه رونق تولید مبنی بر حمایت از سرمایه در گردش و تأمین تسهیلات از سوی بانک‎ها محقق نشده است.

کارشناس صنایع غذایی خاطرنشان کرد: در صنعت نوشیدنی به دلیل تنوع بالای محصولات حساسیت‎ها نیز افزایش می‎یابد اما نباید فراموش کرد که تولید نیز مهم است اگر تولید افزایش یابد شاهد اثرات خوبی در بخش‎های مختلف جامعه خواهیم بود.

براساس این گزارش، صنعت نوشیدنی در کشورمان از قدمت بالایی برخوردار است با توجه به اینکه میزان مصرف نوشیدنی در کشور بالاست و بیش از 80 درصد از مواد اولیه این صنعت از تولیدات داخلی می‎باشد نیاز است مسوولان برای از میان برداشتن موانع و مشکلات این صنعت قدیمی تلاش بیشتری نشان داده تا شاهد پایداری این صنعت و افزایش اشتغال در کشور باشیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار