محدودیت منابع آبی و برخورداری از پیش نیاز مهمی مانند دریای خزر، ضرورت پرورش ماهی در قفس را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه آبزی پروری در استان گلستان افزایش داده است.

ماهی در قفس مسیر توسعه آبزی پروری گلستان است

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  حفظ و مدیریت ذخایر آبزیان، کاهش فشار صید و برداشت از دریا، تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد و افزایش اشتغال از جمله اهداف اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و در آب های خزر است.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس به صورت آزمایشی از سال گذشته در استان گلستان آغاز و در اولین فصل بیش از 40 تن انواع ماهی برداشت شد.

برخورداری از پهنه آبی دریا، گلستان را در کنار دو استان شمالی و ساحلی خزر در ردیف استانهای دارای قابلیت اجرای این طرح قرار داده و انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری بیشتر کرده است.

مطابق اعلام اداره کل شیلات گلستان تاکنون پروانه بهره برداری پرورش ماهی در قفس و پن برای تولید 3 هزار تن صادر شده و نیز 12 قفس و 5 پن (محیط محصور در آب) در حوزه آبی سواحل گلستان راه اندازی و در حال بهره برداری است.

مدیر کل شیلات گلستان در این پیوند گفت: امسال و با سرمایه گذاری بخش خصوصی 500 تن ماهی با استفاده از آب دریا در قفس و پن پرورش داده می شود.

سید جواد قدس علوی اظهارداشت: براساس طرح پرورش ماهی در قفس و پن که در حوزه اقتصادی مقاومتی اجرایی شده، امسال 50 هزار تن ماهی در کشور تولید می شود که سهم گلستان 500 تن است.

وی بیان کرد: با کمک و همراهی پرورش دهندگان و حمایت مجموعه شیلات این مقدار ماهی تولید و گامی در جهت افزایش درآمد اقتصادی استان در بخش شیلات و پرورش آبزیان خواهد بود.

به گفته وی، گلستان به لحاظ ویژگی های جغرافیایی و ساحلی بودن دارای بهترین شرایط و پاک ترین مراکز تولید ماهیان سردابی کشور است که متقاضیان پرورش ماهی در قفس و پن می توانند با اطمینان کامل بچه ماهی مورد نیاز خود را نیز از داخل استان تامین کنند.

قدس علوی ادامه داد: یکی از اولویت ها و برنامه های بلند مدت شیلات گلستان سهم بری بیشتر از صادرات آبزیان با تولید انواع ماهی و میگو و مطابق با استاندارد بازارهای جهانی است.

وی گفت: افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، فرصت کسب درآمد از طریق صادرات را فراهم می کند که یکی از پیش نیازهای آن ارتقای کیفیت محصولات و نزدیک شدن به استانداردها است.

مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: مطالعات اولیه سایت پشتیبان پن و قفس و اسکله شناور در استان به پایان رسیده و به زودی عملیات ساخت آن با اعتبارات ملی آغاز خواهد شد.

در طرح پرورش ماهی در قفس، ماهیان بومی و دریایی مانند کپور، خاویاری و انواع آزاد ماهیان تولید می شود.

قدس علوی، به توسعه اندک طرح پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و گفت: همجواری آب های گلستان با تالاب گمیشان و میانکاله، دریافت مجوز محیط زیست را برای اجرای این طرح دشوار کرده بود ،هرچند هم اینک با پیگیری این مجوزها دریافت شده است.

وی تاکید کرد: منابع آب شیرین اندک گلستان و برخورداری از ظرفیت فراوان آب دریا ضرورت توسعه اجرای این طرح در استان را بیشتر کرده است.

به گفته وی، درهر مترمکعب فضای قفس 12 کیلوگرم و درهر مترمکعب پن 7 کیلوگرم ماهی تولید می شود که بهره برداری کامل از پروانه های صادر شده، می تواند تولید انواع ماهی در استان را افزایش دهد و گام بلندی برای صادرت این محصولات به کشورهای دیگر باشد.

قدس علوی اظهارداشت: چشم انداز تدوین شده در افق 1404 برای این طرح تولید هشت هزار تن ماهی و ایجاد زمینه اشتغال برای 2 هزار و 880 نفر است، این طرح جایگزین مناسب ماهیگیری در دریا و تلاش برای حفظ ذخایر آبی خزر نیز است.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار