معاون استاندار گلستان با بیان اینکه شهرداران نباید با احداث ساختمان‌های بیش از ۶ طبقه در شهرها موافقت کنند، گفت: تجهیزات مورد نیاز برای اطفا حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در آتش‌نشانی‌های استان گلستان وجود ندارد.

تجهیزات کافی برای اطفاء حریق ساختمان‌های بلندمرتبه در استان گلستان وجود ندارد

به گزارش گلستان 24 ؛ میرمحمد غراوی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی آتش‌نشان با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در روستاهای استان اظهار داشت: در برخی از روستاهای بزرگ استان، ایستگاه‌های آتش‌نشانی ایجاد شده است که 37 نیروی داوطلب، 31 نفر نیروی خدمه و 22 نفر در قالب امریه و سرباز در این ایستگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به وجود 31 دستگاه ماشین‌آلات نیمه سنگین و 6 دستگاه ماشین‌آلات سبک در ایستگاه‌های آتش‌نشانی روستایی افزود: این ایستگاه‌ها وظیفه اطفا حریق در بافت روستاها، زمین‌های کشاورزی و اراضی جنگلی اطراف روستا را برعهده دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 946 مورد حادثه به آتش‎نشانی‎های استان اطلاع‌رسانی شده که 2 هزار و 336 مورد مربوط به وقوع حریق بوده است.

وی با اشاره به محدودیت ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی در استان گفت: با توجه به روند شتابان توسعه و تراکم شهرها، خودروهای اطفا حریق با نردبان‌های بلند که بتواند در زمان وقوع حوادث، به ساختمان‌های 10 طبقه خدمات‌رسانی کند، وجود ندارد. برای همین شهرداران نباید با احداث ساختمان‌های بالای 6 طبقه در شهرها موافقت کنند چون لوازم اطفا حریق مناسب برای ساختمان‌های بلندمرتبه را در اختیار نداریم.

غراوی بیان داشت: در حال حاضر حداقل زمان رسیدن نیروهای آتش‎نشانی در محل حادثه 4 دقیقه است که باید این زمان را به 3 دقیقه کاهش دهیم. این امر مستلزم ورزیدگی نیروها و انجام مانورهای متعدد است.

وی در ادامه گفت: امسال 3 هزار و 200 میلیارد تومان از بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کاهش یافته است، با اینحال خرید تجهیزات 12 ایستگاه آتش‌نشانی استان گلستان از طریق این سازمان انجام می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم تا از منابع ماده 10 و 12 و اعتبارات استانی برای ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی اختصاص دهیم.

طیبه خلیلی، مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری گلستان هم در این مراسم اظهارداشت: در 33 شهر استان گلستان 30 ایستگاه آتش‌نشانی فعال بوده که شهر گرگان با 7 مورد، بیشترین ایستگاه‌ها را دارد.

وی درباره تعداد نیروهای پیمانی و داوطلب در آتش‌نشانی‌های استان گفت: 298 نفر به صورت پیمانی و شرکتی و یکهزار 150 نیروی داوطلب در آتش‌نشانی‌های سراسر استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری ادامه داد: در 2 سال گذشته با استفاده از اعتبارات بند "و" تبصره 6، مجوز احداث 12 ایستگاه آتش‌نشانی را دریافت کردیم که از این تعداد 5 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و 7 ایستگاه دیگر نیز از پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد برخوردار هستند.

وی افزود: 3 شهر جدیدالتاسیس و همچنین شهر مزرعه‌کتول فاقد ایستگاه آتش‌نشانی هستند که پیگیر تأمین اعتبار از محل بودجه شهرداری‌ها و منابع استانی برای احداث آنها هستیم.

خلیلی با اشاره به بودجه آتش‌نشانی شهرداری‌های گرگان و گنبدکاووس گفت: در بودجه امسال 68 میلیارد تومان برای سازمان آتش‌نشانی گرگان و 22 میلیارد تومان برای آتش‌نشانی گنبدکاووس پیش‌بینی شده است.

وی به آموزش نیروهای آتش‌نشان اشاره کرد و بیان داشت: برای برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای نیروها و ارتقا شغلی آنان کارهای خوبی انجام شده است.

انتهای پیام/ تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار