معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، ۱۲ درصد اشتغال در استان را مربوط به فرش و صنایع دستی بیان کرد و گفت: تولید فرش دستباف باید هدفمند و سفارشی و براساس نیاز بازار خارجی و با طرح و نقوش جدید با حفظ اصالت انجام شود.

۱۲ درصد اشتغال گلستان مربوط به فرش وصنایع دستی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ درویش علی حسن زاده در نشستی با فعالان حوزه فرش استان اظهار داشت: فرش در دنیا به عنوان نماد فرهنگ و هنر ایرانیان محسوب شده و با وجود تحریم های دشمن، قسمت عمده ای از صادرات غیرنفتی کشور را شامل می شود.

وی افزود: در راستای توسعه صنعت فرش استان و معرفی هرچه بیشتر آن نمایشگاه فرش دستباف گلستان بهمن ماه امسال برگزار می شود.

معاون امور بازرگانی گلستان یادآور شد که همچنین به منظور حمایت از بافندگان فرش دستباف و حرفه های وابسته به آن اتحادیه صنفی بافندگان فرش دستباف گلستان تشکیل شده است.

به گفته وی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش نیز باید با سلیقه یابی و بازاریابی مناسب زمینه صادرات بیشتر این هنر صنعت را فراهم کنند.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت های سنتی پوشاک در بین فارس ها از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و بعضا مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارد.

گلستان واقع در شمال کشور از دیرباز مهد تولید فرش های دستبافت از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در این منطقه فعالیت دارند، از مجموع آمار فعالان بخش قالیبافی در استان، حدود 31 هزار نفر دارای کارت شناسایی این هنر صنعت هستند.

تمرکز بیشتر واحدهای فعال در صنعت فرش در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن، آق قلا و کلاله است که در این میان گنبدکاووس با داشتن 30 درصد سهم تولید بزرگترین تولید کننده این بخش است.

همچنین طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان میزان تولید فرش دستبافت شامل انواع قالی، قالیچه، گبه، تابلو فرش و فرش‌های بزرگ حدود 30 هزار مترمربع در سال است.

تعداد زیاد بافندگان و واحدهای تولیدی، بیش از 250 شرکت تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ و نوع ( فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت های فرش دستبافت استان است.

نقوش فرش اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آرمان ها و اندیشه هایشان را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.

بر روی فرش دستباف ترکمن بیش از ‎ 811طرح و نماد بافته شده است، طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که به آن ˈآخالˈ می گویند، زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند. 

مهمترین نقوش و گل هایی که در بافته های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی، بشیر است.

فرش های ترکمن در اندازه هابی بین یک تا 12 مترمربع و در رنگ های قرمز لاکی، آبی سرمه ای، سبز پر رنگ، سفید و بژ بافته می شود.

رنگ هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه ای روشن، قهوه ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.

استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد و اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

در این استان اقوام مختلف زندگی می کنند که هر یک آداب و سنن و صنایع دستی مخصوص به خود دارند، بافت انواع فرش در بین بیشتر این قومیت ها و بخصوص قوم ترکمن قدمت طولانی دارد.

پیش از این حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفته بود که 95 درصد بافندگان استان را زنان تشکیل می دهند که عمده ترین مشکل آنان نداشتن بیمه است.

به گفته وی، بافندگان مرد و زن در گلستان بدون برخورداری از بیمه و حمایت های ناشی از آن مشغول فعالیت هستند که عملی شدن طرح بیمه می تواند علاوه بر ماندگاری این افراد در صنعت تولید دستبافته، افراد دیگر را برای حضور در این هنر- صنعت ترغیب کند.

او افزوده بود که دولت امسال مبلغ 500 میلیارد ریال برای بیمه بافندگان اختصاص داده که با توجه به تعداد فرش بافان استان حدود 10 درصد از این مبلغ صرف بیمه بافندگان گلستان خواهد شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان نیز پیش از این از ثبت گنبدکاووس واقع در شرق استان به عنوان شهر فرش ترکمن در فهرست آثار ملی کشور خبر داده بود.

ابراهیم کریمی گفته بود فرش ترکمن در دنیا شناخته شده است و نقوش و تکنیک آن منحصربفرد بوده و جهت هویت بخشی و برندسازی درحوزه صنایع دستی و حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان و ارتقا توان تولیدی و مالی فعالان این صنعت در گلستان، این شهر به عنوان شهر ملی فرش ثبت شد.

همچنین به گفته مسوولان صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، افزون بر 22 هزار هنرمند عضو خانواده بزرگ صنایع دستی استان هستند.

هنرمندان گلستانی در 62 رشته غیر بومی و 28 رشته بومی صنایع دستی فعالیت می کنند.

انتهای پیام/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار