مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه گیاهان دارویی، گفت:‌ تمام زمین ها به جز آنهایی که خیلی شور هستند، قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند.

 چه گیاهان دارویی در مناطق مختلف گلستان کشت شود؟

به گزارش گلستان 24  ؛«خدایار همتی» در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کار گروه تخصصی گیاهان دارویی استان در بنیاد نخبگان، پنج گیاه دارویی گل گاوزبان، زیره سبز، شیرین بیان، ثعلب و قارچ دنبلان که مورد حمایت جهادکشاورزی هم هستند و سهم بیشتری در کشت و کار استان داشتند را معرفی کرده است.

وی افزود: علاوه بر این گیاهان، گیاهان دارویی دیگری هم به صورت برگی به فروش میرسد که شامل گیاهان دائمی استویا، به لیمو، نعنا فلفلی، بابونه و سیاه دانه است.

همتی خاطر نشان کرد: در استان گلستان مشکل تولید وجود ندارد اما موضوع مورد بررسی بحث فراوری محصولات است که بعد از برداشت باید شستشو و سپس در خشک کن به مدت چند ساعت در دمای 45 درجه خشک شوند اما متاسفانه کشاورزان از این موضوع آگاهی ندارند و همین امر باعث از بین رفتن سبزینگی گیاه می شود.

مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان با بیان اینکه گیاهان دارویی، گیاهانی کم توقع هستند، تصریح کرد: گیاهان دارویی در زمین های کم بازده کشت می‌شوند و مقاوم به خشکی و شوری هستند و این مقاومت باعث افزایش تولید شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای یک بخش کارآفرینی زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه است که طبق برنامه ریزی در این بخش به صورت ماموریت گرا اساتیدی که تمایل دارند، برای آموزش تولید کنندگان به نقاط مختلف استان می روند.

همتی یادآور شد: تمامی زمین ها از جمله زمین های لب شور کنار دریای خزر، بندر ترکمن، آق قلا و گمیشان در صورت شور نبودن تا زمین های به سمت جنگل ها و ارتفاعات شاهکوه و چهارباغ قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند.

وی ادامه داد: هر گیاه در یک آب و هوای مخصوص کشت می‌شود، برای نمونه کشت گل گاوزبان در گرگان به دلیل طول دوره گلدهی کم و عدم صرفه اقتصادی، مناسب نیست.

مسئول انجمن گیاهان دارویی استان گلستان بیان کرد: مناطق پست دارای زمین های لب شور مناسب کشت شیرین بیان، مناطق جلگه ای مناسب کشت رازک، مناطق شیب دار کوهستانی مناسب کشت گل گاوزبان و مناطق دارای آب و هوای خنک و رطوبت کم مناسب کشت گل محمدی است.

همتی ادامه داد: با توجه به بیابانی بودن برخی از اراضی در شمال استان می توان برخی از گیاهان دارویی مانند شیرین بیان، علف شور و خار شتر را برای جلوگیری از بروز ریزگردها در این مناطق کشت کرد.

وی درخصوص کشت گیاهان دارویی در منازل، گفت: همه گیاهان دارویی موجود در هر شهرستان در خانه هایی که دارای حیاط و آب هستند، قابلیت کشت دارند منتهی برای زیبایی حیاط و استفاده از تولید بهتر است نعنا فلفلی، به لیمو و استویا کشت شود که با آب باران هم قابل آبیاری هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: برای فروش محصولات نیاز به یک مرکز فروش گیاهان دارویی و تشکیل کمیته راهبردی گیاهان دارویی در استان داریم. در هفته پژوهش استاندار استان گلستان نظر مساعد خود را در مورد تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی استان اعلام کرد.

خبرنگار:‌کوثر جلالی

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار