وبلاگ "نمره20 "نوشت:

سواد به معنی سیاهی یا رونوشت به عبارت دیگر خواندن و نوشتن می باشد در زمان گذشته بی سواد به کسی اطلاق می شد که توانایی خواندن و نوشتن نداشت.

بی سوادی یا توهم سواد معضل جدید جامعه بشری

سواد به معنی سیاهی  یا رونوشت به عبارت دیگر خواندن و نوشتن می باشد در زمان گذشته بی سواد به کسی اطلاق می شد که توانایی خواندن و نوشتن نداشت.

از آنجا که داشتن سواد در برقراری ارتباط و نحوه زندگی افراد تاثیر به سزایی داشت سازمان یونسکو هفدهم شهریور ماه را روز جهانی سواد نامگذاری کرد و همه ساله گرامیداشت این روز در سراسر جهان برگزار می شود.

چهل و هشت سال قبل یونسکو روز جهانی سواد را با هدف بهبود زندگی فردی و اجتماعی انسان ها پایه گذاری کرد چراکه معتقد بود داشتن سواد می تواند ارتباط فرد با جامعه را بهبود بخشد ، پیشرفت های جامعه بشری و به کارگیری ابزار های ارتباطی متفاوت باعث تغییر روابط  افراد با یکدیگر شده است.

همه ساله با فرا رسیدن این روز آمار بی سوادی در کشور ها ارائه می شود و شاهد آن هستیم که نرخ بی سوادی به صورت چشمگیری در سراسر دنیا کاهش یافته است.

اما نکته قابل تامل این است که هنوز بعد از گذشت ۴۸ سال از نامگذاری روز جهانی سواد می بینیم که حدود ۸۰۰ میلیون نفر از فراگیری سواد در دنیا محروم هستند و متاسفانه حدود ۶۷ درصد از این بی سواد ها را قشر زنان تشکیل می دهد.

اما آیا نداشتن سواد خواندن و نوشتن به منزله بی سوادی است ؟

رسول اکرم (ص) یک فرد بی سواد و امی بودند اما با وجود بی سوادی از توانایی ارتباطی بالا برخوردار بودند ایشان هیچگاه منافع خود را بر دیگران ترجیح نداد همیشه از حق خود برای دفاع از حقوق دیگران گذشتند.

پیامبر بزرگ اسلام با همه انسان ها با نیکی رفتار می کردند از کودک تا پیر همه و همه برای او به یک اندازه ارزش داشتند .

سواد در ارتباط با دیگران از ارزش های والایی برخوردار است اما اما چگونگی استفاده از این سواد مهم است.

داشتن سواد به تنهایی کافی نیست ما می توانیم با بهره گیری از سواد علاوه بر رسیدن به اهداف خود سببی برای به وقوع پیوستن اهداف دیگران هم باشیم.

گاهی افراد دچار توهم سواد می شوند و تصور می کنند به علت داشتن مدارج بالای دانشگاهی قادر به انجام هر کاری هستند ،مرگ و زندگی سایر افراد جامعه برای آن ها اهمیت ندارد و فقط رسیدن به منافع خود در راس قرار دارد.

ترور دانشمندان هسته ای از جمله رفتار های نامشروع عده ای از تروریست هاست که بیشتر آن ها دارای مدارج بالای دانشگاهی آن هم از دانشگاه های معتبر دنیا اما رسیدن به منافع خود حتی حاضر به مرگ سایر افراد می شوند.

حال در می یابیم که آنچه مهمتر از فراگیری سواد است داشتن علم کافی از آن و دانستن راههای برقراری ارتباط صحیح در زندگی فردی و اجتماعی افراد می باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار