بازتاب نوشت:

در شب نشینی های امروزه شبکه های اجتماعی به حدی گسترش یافته که تبلت و گوشی ها به جای بازی های گروهی و قدیمی به میدان آمده و تلگرام مهمان ویژه و نُقل مجلس شب نشینی ها شده است.

تلگرام نُقل مجلس شب نشینی ها

یادش بخیر سالهای نه چندان دور شب های طولانی پاییز و زمستان که از راه می رسید، شب نشینی فامیل و آشنایان آغاز می شد، به خانه اقوام می رفتیم و کلی بازی می کردیم و قصه می شنیدیم، حرف می زدیم و می خندیدیم و از شب نشینی لذت می بردیم.

 

 همه در شب نشینی ها دور تا دور یک کرسی می نشستیم و گاه به صحبت های مادربزرگ و پدربزرگ گوش می دادیم و گاه با هم سن و سالان خود حرف می زدیم و گاهی دسته جمعی بازیهایی را انجام می دادیم که امروز اسم این بازیها برای کودکانمان غریبه است.

 

  اما این روزها متاسفانه انگار همه چیز حتی شب نشینی ها هم تغییر کرده و وقتی  دور هم جمع می شویم هر کدام از کوچک ترین فرد خانواده گرفته تا بزرگترها یک گوشی در دست دارند که غرق در شبکه های اجتماعی شده اند.

 

 امروزه هر یک از کودکانی که هنوز سخن گفتن خوب بلد نیستند تبلت هایی را در دست دارند که دائما خیره شده به قاب شیشه ای، خود را جای شخصیت بازی گذاشته و با هیجان بازی می کنند جوری که انگار همه تفریحات و بازی در این تبلت قرار گرفته است.

 

 کودکان امروز آنقدر به تنهایی بازی های رایانه ای را انجام داده اند که ارتباط گرفتن با دیگر همسالان خود و حضور در بازیهای دسته جمعی برایشان سخت است.

 

 البته بزرگترها خصوصا پدر و مادرها هم در شب نشینی ها گوشی های خود را لحظه ای غافل نمی کنند و سعی دارند تا دیگر گروه ها را معرفی و همدیگر را در گروه های مختلف عضو کنند تا همه از تصاویر، پیام ها و فیلم ها استفاده کنند تا مبادا تصویری را از دست بدهند.

 

 گاهی والدین از یک سو و فرزندان از سوی دیگر در دنیای فضای مجازی غرق شده که نمی دانند کودکان نیاز به صحبت و بازی دارند، نمی دانند در شب نشینی ها باید با هم صحبت کرد و از این فرصت ها استفاده کرد بلکه فقط به دنبال زیباترین تصاویر و فیلم هایی هستند که این روزها به لطف تلگرام دست به دست می چرخد.

 

 در بیشتر شب نشینی ها سعی می کنیم با گرفتن عکس های سلفی از دور هم بودن اعضای فامیل و خانواده لذت ببریم.  

 

 به نظر می رسد رسم شب نشینی حال وهوای گذشته را ندارد و با وجود دغدغه ها ومشکلات زیادی که باعث شده ارتباط خانوادگی کمتر شود اما همان اندک زمانی هم که دور هم جمع می شویم همه خیره به گوشی شده ایم ودائما گروه ها را چک می کنیم تا هیجاتی ترین تصویر و پیام را برای افراد فامیل بفرستیم.

 

 شاید در گذشته با صحبت کردن فقط لبخند می زدیم و صدای خنده هایمان را می شنیدیم اما حالا خندیدن و لذت بردن در کنار افراد فامیل به حاشیه رفته و جای خود را به حضور در تلگرام داده است.

 

 وقتی این روزها برای فرزندانمان از شب نشینی و بازیهای دوران کودکی حرف می زنیم با تعجب نگاه می کنند، کودکان ما اصلا این دور هم بودن خانواده را مانند گذشته درک نکرده اند، گاهی از قصه های شیرین مادربزرگ به دلیل حضور بی اندازه در تبلت جا مانده اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار