وبلاگ بر فراز هامون نوشت:

دانشگاهیان ما بد نیست بدانند که بعد از سی و شش سال خدمت گسترده ی نظام، کاروان توسعه ی استان ها با سرعت به پیش رفته

ماهی‌ها در سکوت می‌میرند/دری به تخته برای سیستان

به گزارش گلستان 24،  اخیراً آقای یوسفعلی اباذری جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران در پایان نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ؛ بررسی جامعه شناختی مرگ مرتضی پاشایی، خواننده ی سرطان مرده» که در هجدهم آذر برگزار شده بود، به برپایی این همایش اعتراض کرد.

این جامعه شناس در مطالبش، ابتدا اشاره ای کرد به مستند «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند» و با بیان این که استان سیستان و بلوچستان که روزی تأمین‌کننده ی گندم کشور بوده، امروز مردمش غذایی برای خوردن ندارند، گفت:

«اگر مسئولان به داد مردم نرسند، خطری وحشتناک آن‌ها را تهدید می‌کند؛ اما این فیلم هیچ واکنشی را در جامعه برنیانگیخت و شما هم که اینجا نشسته‌اید نمی‌دانید چنین فیلمی تهیه شده و این فیلم دربارۀ زندگی و مرگ یک استان مملکت است. دلیل این امر چیست؟ این اتفاق به دلیل مبتذل‌شدن سلیقه ی مردم رخ می‌دهد. به این دلیل که حواس ما را از سیاست واقعی و آنچه که واقعا مهم است، پرت کرده‌اند و بحث این آقا را پیش می‌کشند.»

این که اعتراض آقای اباذری به برگزاری نشست مورد نظر درست بوده یا نادرست و اظهارنظرهایش در مورد موسیقی پاپ و یا شخص خواننده یعنی مرتضی پاشایی، درست بوده یا نادرست، موضوع بحث ما نیست.

مهم مقدمه ی بحث ایشان است که به عنوان یک جامعه شناس از مردم این جامعه به ویژه قشر تحصیل کرده ی دانشگاهی توقع درست و اصولیی را مطرح کرده است.

یک فاجعه ی انسانی در یک استانی مثل سیستان و بلوچستان در حال رخ دادن است، عکس العمل این قشر تحصیل کرده به آن چیست؟ حتی یک نشست در دانشگاهی برای این امر برگزار نشد، همین قشری که اوایل انقلاب، جوانانش زمینه های موجودیت بخشی نهادی مقدس به نام جهادسازندگی را فراهم نمودند و حضرت امام خمینی (ره)، آن را رسمیت دادند.

همین قشر علی رغم این که بعضاً از خانواده ی افراد شاخص نظام بودند، برای حضور در نقاطی ناامن، کور و دورافتاده در شرایطی بسیار سخت که وصف آن در توان قلم و بیان نمی باشد، قرار گرفتند و خود باعث سازندگی روستاها از حیث عمران روستایی و ایجاد زیرساخت های اولیه ی حضور روستاییان گردیدند.

دانشگاهیان ما بد نیست بدانند که بعد از سی و شش سال خدمت گسترده ی نظام، کاروان توسعه ی استان ها با سرعت به پیش رفته و استان سیستان و بلوچستان که همه ی دولت های بعد از انقلاب بر اولویت داشتنش در برنامه های توسعه تأکید ورزیده اند، در عمل مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، فقیرترین روستاییان کشور را در دل خود جای داده است و منطقه ی سیستان امسال با مهاجرت انبوهی مردم مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار