بلاتکلیفی اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی

روزنامه اصلاح طلب که در چند ماه اخیر خبر از «عبور از حجت‌الاسلام روحانی» را مطرح می‌کردند، این روزها همه توان خود را برای نشان دادن حمایت از دولت یازدهم معطوف کرده‌اند.

بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/ مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان
به گزارش گلستان 24، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
 
******
روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه را با تمرکز بر انتقاد از رفتار بهارستان‌نشینان آغاز کردند؛ آنان مخالف اقدامات مجلس نسبت به تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای و استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند؛ از سوی دیگر روزنامه اصلاح طلب که در چند ماه اخیر خبر از «عبور از حجت‌الاسلام روحانی» را مطرح می‌کردند، این روزها همه توان خود را برای نشان دادن حمایت از دولت یازدهم معطوف کرده‌اند.

 

روزنامه مردم‌سالاری

عدم تکلیف اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی/ بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «احتمال تمدید مذاکرات برای توافق خوب» و «دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ترسیم چارچوب‌های کلان اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس

تکاپو جریانات سیاسی برای حضور قدرتمند در کارزار انتخابات بهارستان رو به افزایش است؛ جریان اصلاحات ورود زودهنگام خود را از چند ماه قبل آغاز کرده است. همگرایی میان شورای هماهنگی و شورای مشورتی مهم‌ترین دغدغه سران اصلاحات محسوب می‌شود.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری با انعکاس تکاپو شورای هماهنگی برای جلوگیری از عقب‌افتادگی از شورای مشورتی نوشت «جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با سران اصلاحات با هدف تعیین چارچوب‌های کلان اصلاح‌طلبان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی با اعلام این خبر به ایسنا، گفت:‌ در این جلسه که اعضای کمیته راهبردی شورای مشورتی نیز حضور داشتند، بنده در مورد چگونگی فعالیت کمیته انتخابات در تهران و استان‌ها و نحوه ساماندهی احزاب و تشکل‌ها گزارشی ارائه کردم. وی همچنین افزود:‌ آقایان کمیجانی رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و کمالی رئیس کمیته این شورا و سایر اعضا گزارش‌های خود را درباره نحوه ایجاد هماهنگی میان اصلاح‌طلبان و همچنین مشکلات و موانع چگونگی رسیدن به لیست واحد برای انتخابات مجلس و همکاری با حامیان آیت‌الله هاشمی، محمدرضا عارف، دولت و سید حسن خمینی تبادل نظر شد. همچنین در رابطه با هماهنگی و انسجام بیشتر شورای هماهنگی و کمیته راهبردی نیز مذاکرات مفصلی انجام گرفت.

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین خاطر نشان کرد: در این جلسه تاکید شد که باید در تهران و شهرستان‌ها برای تشکیل لیست واحد تلاش شده و افراد صالح و مورد اعتماد که لایق مجلس هستند به صحنه بیایند. این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه تاکید شد که همه احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در کمیته‌های انتخاباتی حضور یافته و سازمان‌دهی شوند اظهار کرد: در این جلسه مطرح شد برخی از احزاب محلی که موقعیت خوبی دارند و به هر دلیل وارد شورای هماهنگی نشده‌اند، باید جذب شوند علاوه بر این تاکید شد که علاوه بر احزاب باید از افرادی که جایگاه سیاسی اجتماعی و علمی برجسته ای دارند دعوت شود تا اجماعی میان افراد اشخاص حقیقی و همچنین حقوقی حاصل شود. در ادامه این جلسه اعضا بر این مسأله پافشاری کردند که باید در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها تصمیم‌گیری بر عهده احزاب و تشکل‌های شهرستان‌ها باشد و از تهران برای حوزه‌های انتخابیه تصمیم‌گیری نشود.»

روزنامه ابتکار

عدم تکلیف اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی/ بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «حمایت‌جانانه رهبر انقلاب از تیم هسته‌ای» و «یارانه تولید در جیب یارانه نقدی» اختصاص داد.

· یک گام تا آخرین وین

تنها چند روز تا پایان موعد مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 باقی مانده است؛ گمانه زنی‌ها برای تمدید آغاز شده است؛ طرفین مذاکره خواهان «توافق خوب» که مستلزم تأمین حداکثر منافع خود باشد، هستند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت «فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در پایان دیدار با وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر کار فشرده و مذاکرات پیوسته برای رسیدن به توافق تا قبل از سی‌ام ژوئن (9 تیر) پیش رو گفت: اگر به توافق دست یابیم این توافق باید قابل راستی آزمایی باشد. در شرایطی که هر دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند فقط راستی آزمایی دقیق آژانس می‌تواند منجر به اعتمادسازی در آینده با تأیید این موضوع شود که هر دو طرف به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

هاموند افزود: ما حساسیت بخش‌هایی از مسائل مختلف را به خوبی می دانیم و قویاً در تلاش یافتن راه حل‌هایی برای برطرف کردن نگرانی های ایران هستیم با این حال هنوز خط قرمزهای خود را درباره راستی آزمایی کامل حفظ کرده‌ایم. با این وجود، وزیر خارجه انگلیس در حساب کاربری توییتر خود، مذاکرات هسته ای ایران را بسیار خوب توصیف کرد. دو طرف مذاکره کننده تـــاریخ سی‌ام ژوئن (نهم تیر) امسال را برای انعقاد توافق نامه نهایی بر سر مسئله هسته ای ایران تعیین کرده‌اند. اما سخنان فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان بیشتر متوجه مساله ثبات در خاورمیانه و تأثیر توافق هسته ای ایران بر این موضوع بود. اشتاین مایر در حاشیه دیدار با ظریف در لوکزامبورگ گفت: ما در آغاز یک مرحله سرنوشت ساز قرار داریم و من امیدوارم که چند روز آینده نتیجه بخش مذاکراتی باشد که بیش از یک دهه طول کشیده است. وی تاکید کرد: دستیابی به راه حل برای مناقشه اتمی ایران می‌تواند تأثیر امیدوارکننده ای بر حل چالش های سایر طرف های مناقشات منطقه خاورمیانه داشته باشد. از این رو رسیدن به راه حل در واقع تلاشی برای آرام کردن اوضاع در این منطقه است.»

 

روزنامه اعتماد

عدم تکلیف اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی/ بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «حمایت دوباره رهبر انقلاب از تیم هسته‌ای» و «از اتفاق‌های فارس نگرانیم» اختصاص داده است.

· در عصر برخورد با اصلاح‌طلبان، تقیه پیشه می‌کردم

صادق خرازی در گفت‌وگو خود با روزنامه اعتماد ابتدا به توضیح اظهارات خود مبنی اینکه «حزب ندا تمام تلاش خود را می‌کند که انحراف از کشور رخت بربندد و این انحراف را در وجود احمدی‌نژادیسم به عنوان یک فرهنگ می‌بیند. ما می‌خواهیم که خط انحراف از کشور برود ولو خون بخواهد.» پرداخت و در همین راستا اظهار داشت «ریختن خون برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ دینی ما یک استعاره و نشانه اوج ایثار است. با نظر به فرهنگ دینی و ملی و رجوع به ادبیات منظوم و منثور، منظور از خون دادن برای یک هدف، گذشتن از جان و زندگی برای رسیدن به مرحله‌ای والاتر و آرمانی بزرگ‌تر است. مراد از این گفته، اوج از خودگذشتگی است، نه تسویه حساب. منظور خونریزی و دعوت به ریختن خون مخالف نیست؛ چون برخورد خونین نه با فرهنگ و اعتقادات دینی ما سنخیت دارد، نه مطابق شرع و قانون است و نه با مرام و مسلک فکری و سیاسی ما تناسب دارد. هرگز با حرکت‌های منتهی به خشونت و درگیری‌های غیرقانونی موافق نبودم و نخواهم بود.»

صادق خرازی با اعلام حمایت مشروط از دولت نسبت به پیشینه اصلاح‌طلبی خود از همراهی با رییس دولت اصلاحات گفت و اظهار داشت«در عصر برخورد با اصلاح‌طلبان، تقیه پیشه می‌کردم، نه اینکه سینه بیمارم را سپر کنم و به میدانی پا بگذارم که در آن می‌شد با سکوت، حداقل از گزند اتهام‌ها دور ماند. رسیدن به پست، راه آسان‌تر و مسیر هموارتری دارد تا قدم گذاشتن در مسیر ایجاد یک تشکیلات مدنی. متاسفانه همان کسانی که دارایشان سیاسی برای من بودند و به هنگام نیاز پاشنه در دفتر و منزل را برداشته بودند تا دیدند ما به دنبال این هستیم که جریان جدیدی با نگاه اصلاحات سامان بدهیم به بدگویی و ناسزاگویی روی آوردند.

ندا هم از رفقا نامردمی دید هم از رقبا ناجوانمردی تحمل کرد. متأسف هستم بگویم قبل از آنکه بدانند هدف ندا چیست شروع به تهدید و اهانت می‌کنند. جالب است در بستر انتقاد از عملکرد اصلاحات و اصلاح‌طلبان اگر انتقاداتی که برادرانمان عبدی و عارف به صورت صریح دارند از زبان ندا گفته شود موضع می‌گیرند و اهانت می‌کنند ولی اگر از زبان این دوستان باشد زبان تکریم وتایید به‌کار می‌گیرند. ما اصلاحات را نه‌تنها قبول داریم بلکه وجود آن را برای کشور ضرورت محض می‌دانیم منتها حرفمان این است نمی‌توان مدعی اصلاح‌طلبی بود ولی رفتار و هنجارهای خط‌شکن را توصیه کرد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «افشای زمین‌خواری در دولت دهم» و «احمدی‌نژاد چگونه احمدی‌نژاد شد» اختصاص داد.

· محمود احمدی‌نژاد!

گروه سیاسی روزنامه شرق در گزارشی تحلیلی به مرور واقعه سوم تیر پس از یک دهه از آن می‌پردازد؛ نویسنده در این گزارش ابتدا به چگونگی آغاز تحول در گفتمان اصولگرایی می‌پردازد و مدعی است که نشریه صبح و روزنامه کیهان شکل‌دهنده وضعیت جدید اصولگرایی بودند و در همین راستا نوشت «ظهور و بروزش نه اتفاقی که برآمده از فعل و انفعالات پیچیده و گسترده در جریان محافظه‌کار بود که اکنون با پوست‌اندازی، به «اصولگرایی» تغییر نام داده بود، جریانی که نطفه‌اش از اوایل دهه۷۰ در قالب ستیز با دولت هاشمی‌رفسنجانی و نیز فضای فرهنگی- اجتماعی پس از جنگ اندک‌اندک بروز کرد. 

در همان دوره که راست‌گرایان با نشریه «صبح» مهدی نصیری و حضور گاه و بی‌گاه خیابانی در عرصه ظاهر می‌شدند، احمدی‌نژاد در سکوت و در میانه مرزبندی سیاسی-هویتی به‌کار خود بود. شاید روز سوم تیر، تکیه‌زده به دیوار، به‌یاد می‌آورد که در دور دوم ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی در همین مسجد در ستاد انتخاباتی آیت‌الله، برای پیروزی او تلاش کرده است. در این مقطع، به‌ظاهر مرزبندی سیاسی روشن نبود اما رخدادهای سیاسی بعدی، هویت و ماهیت جریان‌ها را آشکارتر کرد. انتخابات مجلس پنجم شورای اسلامی و دوم خرداد ۱۳۷۶ فرصتی بود که جریان نوظهور سیاسی از وضعیت اولیه فاصله بگیرد و در اردوگاه راست تثبیت شود. در همان زمان که رئیس دولت اصلاحات با چالش‌های ریز و درشت دست‌وپنجه نرم می‌کرد، آرایش جدیدی میان جریان مخالف اصلاحات شکل می‌گرفت.»

سپس گروه سیاسی روزنامه شرق به روایت رخدادهای پیشا انتخابات 1384 و عدم معرفی نامزد نهایی از سوی اصول‌گرایان پرداخت و در انتهای گزارش این‌گونه از پیروزی احمدی نژاد یاد کرد «پنجم تیر۱۳۸۵ روزنامه کیهان تیتر زد «مردم کار را تمام کردند». 

غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی، همان شب اعلام نتایج انتخابات به دیدار احمدی‌نژاد شتافت و کلید دفتر کار خود را در ساختمان قدیم مجلس در خیابان امام‌خمینی به رئیس‌جمهور منتخب داد تا کارهای ابتدایی تشکیل دولت نهم در آنجا صورت پذیرد. روزی که احمدی‌نژاد به بهارستان رفت، حدادعادل دست در دست او در مجلس چرخید و هر دو به خبرنگاران لبخند زدند. احمدی‌نژاد در مقابل رسانه‌ها به صراحت گفت: «به‌عنوان یار کمکی به دوستانم در مجلس اضافه شده‌ام». منظور احمدی‌نژاد، همان «دوستان آبادگرانی» بود؛ دوستانی که بعدها خبرنگاری از حدادعادل پرسید: «گفته می‌شود که مجلس در مشت دولت است نه پشت دولت» و او در پاسخ گفته بود: «نه! ما پشت دولت هستیم». اما در واپسین روزهای مجلس هفتم کاسه صبر دوست احمدی‌نژاد هم لبریز شد و حدادعادل در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، خواستار دخالت ایشان در مقابل رفتارهای احمدی‌نژاد شد. اگرچه هرگز حدادعادل به‌طور صریح تا پایان دولت دهم از رئیس‌جمهوری انتقاد نکرد و مدتی طول کشید تا حلقه یاران احمدی‌نژاد تنگ‌تر شود و فصلِ فصل فرا رسید و این بار کیهان تیتر زد «زنده‌باد کدام بهار...!»

روزنامه آرمان‌امروز

عدم تکلیف اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی/ بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «اعتنایی به فشارها نداریم» و «زمان توضیح بگم بگم‌ها!» اختصاص داد.

· روحانی تنها نیست

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز برخلاف سخنان سعید حجاریان معتقد است که اصلاح‌طلبان، روحانی را تنها نمی‌گذارند و مدعی است که «روحانی گرچه در نام به آن‌ها تعلق ندارد، اما می‌کوشند در مسیرهای مشترک از وی حمایت کنند؛ هرگاه گروه‌های مخالف دولت، در برابر روحانی صف‌آرایی می‌کنند بدنه اصلاح‌طلبان به رئیس دولت تدبیر و امید این پیغام را می‌فرستد که «اجازه نمی‌دهیم روحانی تنها بماند

به نظر می‌رسد که همراهی اصلاح‌طلبان با دولت یازدهم برای کامیابی در انتخابات 94 است؛ گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز معتقد است که علاوه بر جریان سیاسی اصلاحات؛ جامعه مدنی نیز حامی دولت روحانی است و در همین راستا نوشت «از این‌سو دولت روحانی برآمده از مطالبات جامعه مدنی بود و انتخاب محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه نیز در همین راستا تلقی شد. 

بر این اساس می‌توان گفت هیچ‌کدام از روسای جمهور پیشین این اقبال را نداشته‌اند که وقتی اعضای کابینه‌شان از سوی جناح مقابل مورد هجمه قرار می‌گرفت، مردم در شبکه‌های مجازی یا همایش‌ها، حمایت خود را از دولت اعلام کنند. اما باید به این نکته پرداخت که روحانی بیشتر می‌توانست از این ظرفیت استفاده کند. او در سیاست داخلی هنوز نتوانسته کام طرفدارانش را شیرین کند. مدیران دولت بارها نه دربرابر مواضع اصلاح‌طلبان یا میانه‌روها بلکه منتقدان دولت عقب‌نشینی کردند که در افکار عمومی به نام روحانی ثبت شده است. اگرچه سخنرانی‌های رئیس قوه مجریه، شخصیت او را متمایز از چنین رفتارهایی می‌کند اما نتیجه چنین رفتارهایی از سوی دولتمردان باعث تضعیف پشتوانه روحانی خواهد شد واعضای کابینه نیز باید به خاطر داشته باشند پشتوانه مدنی دولت بالاترین سرمایه آن‌هاست.»

روزنامه ایران

عدم تکلیف اصلاحات برای عبور یا باقی ماندن بر روحانی/ بررسی ستیز احمدی‌نژاد با مجلس هفتم/مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «طرح مسکن اجاره‌ای برای کم درآمدها» و «همه خواهان توافق خوب هسته‌ای هستیم» اختصاص داد.

· مخالفت مجدد پاستور مقابل بهارستان

دولتی‌ها مخالف هستند؛ معاون پارلمانی در بهارستان، سخنگوی دولت در جلسه با خبرنگاران. مخالفت‌های مجید انصاری با تذکر علی لاریجانی همراه شد و محمد باقر نوبخت معتقد است که طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که با 213 رأی تصویب شده است؛ مغایر با قانون اساسی می‌باشد.

روزنامه دولتی ایران در همین راستا نوشت «سخنگوی دولت دیروز بیشترین زمان نشست خبری خود را برای پاسخ به سؤالات خبرنگارانی اختصاص داد که از وی، موضع دولت در قبال مصوبه اخیر مجلس درباره الزامات مذاکرات هسته‌ای و استیضاح وزیر آموزش و پرورش را جویا شدند. محمدباقر نوبخت در تشریح موضع دولت نسبت به مصوبه مجلس با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و حقوق ملت ایران» این مصوبه را مغایر اصل 176 قانون اساسی دانست و تصریح کرد: براساس این اصل، موضوع مذاکرات هسته‌ای در حوزه کار قوه مجریه یا مقننه نیست، بلکه در حوزه شورای عالی امنیت ملی است و آنچه صورت می‌گیرد، با رصد مستمر این شوراست، از این رو مصوبه مجلس می‌تواند با اصل 176 قانون اساسی در تعارض باشد.

نوبخت در عین حال، از اهتمام نمایندگان مجلس در حمایت از تیم مذاکره کننده قدردانی کرد،‌ اما گفت این مصوبه می‌تواند آثار نامطلوبی میان افکار عمومی داشته باشد. وی با بیان اینکه عملکرد مذاکرات هسته‌ای، نه تنها به مجلس،‌ بلکه به سایر مراجع قانون و نیز پیشگاه ملت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که انگیزه مجلس حمایت از دولت است، اما در برخی موارد پاسخ‌های ما ممکن است در آینده امکان و قدرت مانور اعضای تیم مذاکره کننده را کاهش دهد بنابراین، شاید نتوانیم به برخی سؤالات پاسخ بدهیم. نوبخت در پایان این بخش، تأکید کرد که موضع مخالف دولت با مصوبه اخیر مجلس در مورد الزامات هسته‌ای، ناشی از مغایرت این مصوبه با اصل 176 قانون اساسی است.»

ارسال نظر

آخرین اخبار