رییس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل و رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شان، شخصیت و جایگاه کشاورز و کشاورزی از بین رفته، گفت: به منظور بازگردان این شان، شخصیت و جایگاه و تحول در کشاورزی پنج گام در دستور کار کمیسیون ما قرار دارد.

پنج گام برای تحول کشاورزی در حال اجرا است

به گزارش گلستان 24، سیدجواد ساداتی‌نژاد عصر پنجشنبه در همایش ستادهای مرکزی آیت ا.. رییسی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع دولت مردمی، تحول کشاورزی، ایران قوی در گرگان اظهار داشت: اولین گام که در سال گذشته اجرایی شد، برای اولین بار در بین کمیسیون‌های مختلف، نمایندگان برای ورود به کمیسیون ما در صف بودند و اکنون در حالی که همه کمیسیون‌ها ۲۳ عضو دارد، در کمیسیون ما ۲۵ نماینده عضو هستند و چندین نفر هم در صف قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته وقتی همه کمیسیون‌ها پر می‌شد، سرریز نمایندگان بدون تخصص به این کمیسیون می‌آمدند و حتی در دولت هم وزیر جهاد کشاورزی، شاگرد آخر کلاس است و بسیاری از اختیارات لازم را ندارد.

وی بیان داشت: این مساله نشان می‌دهد که خود دولت هم به کشاورزی اهمیت نمی‌دهد و بسیاری از اختیارات و ابزارهای تصمیم‌گیری به اشتباه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

وی یادآور شد: این واگذاری نتیجه‌ اخیرش ایجاد صف‌های مرغ و تخم‌مرغ بود که همیشه بین ۲ وزارتخانه برای پاسخگویی دعوا بود و یکی به گردن دیگری می‌انداخت.

رییس کمیسیون کشاورزی با اشاره به این موضوع که برای آن که فرد یا چیزی را خراب کنی، مسئولیتش را به ۲ با چند نفر واگذار نمایید، گفت: نمونه بارز این کار در حوزه کشاورزی از سوی دولت انجام شد.

ساداتی‌نژاد ما از ابتدا با دلار ۴۲ هزار ریالی مخالف بودیم، اما رفتار رییس سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا قیمت دلار امسال تغییر کند، تصریح کرد: این قیمت دلار عامل اصلی و اساسی فساد، رانت و فقر در همه جا به ویژه کشاورزی است و اعتقاد داریم این قیمت برداشته شود، اما این مساله از سوی دیگر با قیمت کالاها که معتقدیم باید پایین بیاید، همخوانی ندارد که نمونه ملموس آن در بخش کشاورزی مربوط به کود است که یکباره از کیسه‌ای ۸۰۰ هزار ریال به پنج میلیون ریال رسید.

وی یادآور شد: محصولات کشاورزی را فردی تولید و فرد دیگری قیمت‌گذاری می‌کند، نشان از ذلیل بودن کشاورز و کشاورزی دارد.

وی افزود: برای اصلاح این مساله در گام دوم برنامه تحولی، اصلاح ساختار وزارت جهاد‌‌ کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم که تا یک ماه آینده به سرانجام خواهد رسید.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: ما معتقدیم متولی کشاورزی باید یک نفر باشد تا مجلس، بازرسی و سایر متولیان امر در خصوص مسایل مربوطه از او پاسخ‌ بخواهند، اما امروز ستاد تنظیم بازار کشاورزی در سازمان صنعت، معدن و تجارت برای محصولات کشاورزان و حتی صادرات کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کند که با اصلاح ساختار جهادکشاورزی، ستاد تنظیم قیمت محصولات کشاورزی و صادرات محصولات در همین‌ سازمان شکل خواهد گرفت و این به معنای دولتی کردن کشاورزی نیست، اما باعث خواهد شد تا کشاورز در قیمت نهایی محصولات ضرر نکند.

وی یادآور شد: بروکراسی اداری یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است، بطوری که دریافت یک مجوز چهار مرحله انجام می‌شد و برای تمدید مجوز کشاورز زیاد معطل می‌شد که در برنامه اصلاح ساختار دریافت مجوز ۲ مرحله خواهد شد و مجوزها دائمی می‌شود و دیگر نیازی به تمدید نخواهد داشت.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: تحول در بخش‌های شیلات، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و کسب و کارهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی نیز سه گام دیگر برای تحول در کشاورزی است.

وی با تاکید بر این که ما با قیمت‌گذاری دستوری دولت در محصولات کشاورزی مخالف هستیم، اظهار کرد: این نوع قیمت‌گذاری سبب ایجاد مشکل در مرغ و تخم‌مرغ شد و دولت باید بداند که کشاورزی موسسه خیریه و کشاورز خَیر نیست که هر روز یک قیمت انتخاب کند و در صورت انجام این کار باید قیمت واقعی که در بازار تعیین می‌شود را تعیین کند.

وی بیان کرد: تعدد تشکل‌های دولتی که باعث شده تا نتوانند حرف واحدی بزنند از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ۲۵ هزار واحد مرغداری لزومی به داشتن ۵۰ اتحادیه ندارد که همین تعدد و تکثر یک ضعف محسوب می‌شود.

ساداتی‌نژاد با بیان این که دستوری بودن قیمت علتش نبود تشکل واحد و قوی است، یادآور شد: در دنیا‌ یک تشکل به عنوان نماینده با مسئولین جلسه برگزار می‌کند و قیمت مشخص می‌شود و ما در اصلاح ساختار به این بخش هم توجه کردیم بطوری که بنا داریم تشکل‌های زیرمجموعه کشاورزی واحد خواهند شد.

وی تصریح کرد: مجلس کنونی نگاه ویژه به کشاورزی دارد و طی ۴ سال خلاءهای موجود این بخش را پر خواهد کرد.

وی با بیان این که بخش دیگر حوزه کشاورزی دولت است، تاکید کرد: از سوی دیگر کشاورزی ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد و یک سوم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و بر همین اساس برای ما و کشاورزان مهم است که چه کسی رییس جمهور باشد.

وی با اشاره به جلسات متعدد اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با آیت ا.. رییسی گفت: این نامزد ریاست جمهوری نگاه تحولی به این حوزه دارد و معتقد است کسانی که در حوزه امنیت غذایی خلل ایجاد می‌کنند، خائن هستند و او همچنین به سفره مردم، غذای سالم و با قیمت مناسب به راحتی در دسترس بودن، حساسیت خاص دارد.

وی با اشاره به این که نگاه رییسی کشاورزمحور است، عنوان کرد: ما امروز باید برای حضور حداکثری اراده داشته باشیم و از سوی دیگر تاکید بر انتخاب فردی اصلح که بتواند مشکلات امنیت غذایی در داخل و ایجاد امنیت غذایی بر همسایگان داشته باشد، تاکید نماییم.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: مشکل اساسی دولت فعلی تعلل در تصمیم‌گیری‌ها و دیر عمل کردن به راهبردها است، بطوری که آبان ماه سال گذشته برای حل مشکل نهاده‌های دامی که رییس بانک مرکزی علتش را نبود ارز می‌دانست ۲ راه حل وارد کردن نهاده‌ها توسط بخش خصوصی با توجه به مراودات آنها با کشورهای دیگر به شرط مشخص کردن زمان تامین ارز و یا وارد کردن نهاده‌ها با ارز حاصل از فروش و صادرات میوه‌ها را ارایه دادیم که اولا رییس بانک مرکزی مخالفت و در نهایت بعد از حدود ۵ ماه که صف مرغ تخم‌مرغ در کشور در راس اخبار رسانه‌های بیگانه قرار داشت، آن را اجرایی کرد.

وی یادآور شد: در حوزه عمل معتقدیم که داوطلب مورد نظر ما با روحیه‌ای که دارد نه تنها در مناظرات از دایره اخلاق خارج نشد، بلکه با اقداماتی از قبیل برخورد با مفسدین و احیا کردن ۲ هزار کارخانه در زمان ریاست قوه قضاییه نشان داد، فردی اجرایی برای اداره امور کشور است.

وی گفت: رییس بانک مرکزی (همتی) که مدعی است رییس قوه قضاییه بجای حضور در کارخانجات باید به زندان‌ها سرکشی کند خودش تاکنون به عنوان یکی از مسئولان این دولت نه تنها بین مرغداران و دامداران حداقل برای شنیدن دغدغه‌های آنان نرفته بلکه علیرغم دعوت‌های متعدد تنها یک بار به کمیسیون کشاورزی آمد و در جلسات اتاق گفت و گو هم حضور نداشت.

وی اضافه کرد: مدیری که بین مردم نباشد، نمی‌تواند مشکلی را حل کند و مردم مسئولینس می‌خواهند که با شنیدن صدای آنان با‌ روحیه ایران قوی و روحیه جهادی خدمت کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مردم از رد صلاحیت‌ها ناراحت نیستند، آنها از عده‌ای نارکارآمد و مدیران ناکارآمد این دولت گله دارند و معتقدند اوضاع باید تغییر کند.

وی یادآور شد: قهر با صندوق‌های رای دردی درمان نمی‌کند بلکه برای انتخاب رییس جمهوری که درد مردم را بشناسد باید حضور و مشارکت حداکثری داشته باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار