آمریکا و هم پیمانان غربی آن در جریان مذاکرات باز دبه درآورده اند و می گویند بخشی از تحریم های شورای امنیت علیه ایران نباید لغو شود.

دبه جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات

به گزارش گلستان24،در حالی که در مقدمه توافق ژنو به صراحت تاکید شده بود که راه حل جامع (برجام) باید «به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت»، آمریکایی ها و هم پیمانان غربی آنها طی یکی دو روز اخیر با برداشته شدن بخشی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران مخالفت می کنند. 

به طور مشخص، آمریکایی ها بر خلاف نص صریح توافق ژنو درباره لغو تحریم های هسته ای، می گویند حاضر به پذیرفتن لغو قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل که به بهانه برنامه هسته ای، خرید و فروش تسلیحات متعارف توسط ایران را تحریم کرده بود، نیستند. 

قطعنامه ۱۷۴۷ کاملا مرتبط با برنامه هسته ای ایران صادر شده است و اگر درباره ماهیت چندجانبه دیگر تحریم ها تردیدی وجود داشته باشد، درباره صرفا هسته ای بودن این قطعنامه هیچ تردیدی نیست. مذاکره کنندگان ارشد کشورمان طبق توافق اولیه در ژنو بارها تاکید کرده اند که همه قطعنامه های مرتبط با هسته ای شورای امنیت باید لغو شود. اما یک دیپلمات ارشد غربی به خبرنگاران گفته است که «برداشته شدن این تحریم اصلا محل بحث نیست»، یک دیپلمات دیگر به رویترز گفته است «ایرانی ها می خواهند تحریم موشک های بالستیک لغو شود. انها می گویند دلیلی ندارد که این ماجرا به بحث هسته ای مرتبط شود، اما پذیرش این دیدگاه سخت است و از جانب ما هیچ اشتیاقی برای این امر وجود ندارد».

نکته جالب توجه این است که غربی ها طی یک عملیات روانی، یک موج قدرتمند رسانه ای ایجاد کرده اند و بدون اشاره به اینکه تحریم تسلیحاتی شورای امنیت به قطعنامه ۱۷۴۷ مربوط می شود و جزو تعهدات غرب بوده است که این قطعنامه لغو شود، می گویند ایران در اقدامی زیاده خواهانه، خواهان برچیده شدن تحریم های تسلیحاتی نیز هست و غرب قبول نمی کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرده است که «روسیه موافق برداشته شدن این تحریم است اما آمریکا مخالفت می کند».

غربی ها تاکنون تقریبا در همه سطوح توافق سعی کرده اند مطالبات غیرمعقولی از ایران طرح کرده و در مقابل، مطالبات منطقی ایران را نپذیرند. بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان، محدودسازی تحقیق و توسعه، تعلیق برخی تحریم ها به جای لغو تمامی آنها، موکول کردن همان تعلیق تحریم ها به اجرای یکجانبه تعهدات از جانب ایران و اخیرا عدم لغو قطعنامه تحریم شورای امنیت از جمله این موارد است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار