رهنمودهای رهبری به دولت سیزدهم با نگاهی به عملکرد صد روزه دولت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از کاوش نیوز، محمددیلم کتولی: سیره مبارک مقام معظم رهبری ، در همه دولت ها و با همه رؤسای جمهور گذشته دارای چند مرحله بود:

 ۱_ کمک به برگزاری انتخابات سالم و روند انتخاب رئیس جمهور بعدی و انتقال بی حاشیه و آرام از دولتی به دولت بعد .

۲_ ارائه رهنمود های اساسی و راهبردی به رئیس جمهور منتخب ، کمک به افزایش مقبولیت دولت ها و ارائه راهکارهای عملی برای رسیدن به اهداف اصلی نظام .

۳_بررسی دلائل عدم موفقیت دولت های قبلی و ارائه راهکارهای چاره ساز برای تبدیل عدم الفتح ها به پیروزی ملت ایران .

 ۴_ بررسی چالش ها ، فرصت ها ، تهدیدات و آسیب های احتمالی موجود در سر راه دولتها و ارائه رهنمود برای عبور از چالش‌ها و بهره گیری از فرصت ها .

در این یادداشت، نگاه دوباره ای به بیانات معظم له در دیدار با رئیس جمهور منتخب آیت اله دکتر رئیسی و اعضای هیئت دولت نموده و محور های کلی رهنمودهای ایشان را، شاخصی برای ارزیابی عملکرد صد روزه نخست دولت سیزدهم قرار می دهیم .

الف ) بازسازی انقلابی همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی :

 « همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءالله به وجود بیاید؛یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب،دربخشهای مختلف مدیریّتی‌ای که درکشور هست.در همه‌ی بخشها؛بخشهای اقتصادی،بخشهای سازندگی، بخشهای مربوط به سیاست خارجی ودیپلماسی،بخشهای خدمت‌رسانی به مردم،بخشهای علمی و فرهنگی و غیره؛ در همه‌ی این بخشها یک تحرّک انقلابی باید به وجود بیاید. عرض کردیم که انقلابی بودن حتماً بایستی همراه باشد با عقلانیّت که شیوه‌ی صحیح جمهوری اسلامی از اوّل کار تا امروز این بوده که حرکت انقلابی با حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی همراه باشد.»

شاید برای بررسی این شاخص حضرت آقا ، مدت طی شده بسیارکوتاه باشداما تاکید مقام معظم رهبری بر،قرار دادن دولت ومسئولان اجرایی بر«حرکت بر روی ریل انقلاب» است که این مورد نیاز به یک تحلیل چند وجهی(هم انتخاب نیروی انسانی انقلابی و کارآمد ، هم تغییرات ساختاری و سازمانی مورد نیاز، هم برنامه ها و تنظیم بودجه و اعتبارات و هم سنجش اثربخشی برنامه های اجرایی) با شاخص انقلابی و معیارهای نوستالژیک انقلاب اسلامی و در رأس آن سیره امامین انقلاب اسلامی است .

 ب) سرفصلهای رهبری برای تداوم حرکت انقلابی دولت سیزدهم:

 _ مردمی بودن

 _ عدالت‌‌ورزی

_ فسادستیزی

 _ احیای اعتماد و امید در مردم بویژه در جوانها

_  انسجام دولتی

_ اقتدار دولتی

_ اِشراف دولتی

 _ مردمی بودن؛رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم .

در مورد اجرای این رهنمود حضرت آقا ، جناب رئیس جمهور شخصاً کارنامه بسیار موفقی داشتند وبا رفتن بدون هماهنگی قبلی و آخر هفته و... بین مردم سعی وافری در شنیدن صدای مردم و دیدن و لمس مشکلات آنها داشتند .

«حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است. مسائلتان را با مردم مطرح کنید. یک وقت مشکلی وجود دارد، راه‌حلّی [هم] وجود دارد. البتّه سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود که بعضی بی‌توجّهی می کنند »

دکتر رئیسی باحضور گاه و بیگاه در بین مردم و نقطه نظرات آنان درباره مسائل مختلف وانتقال این دغدغه هابه بدنه دولت تلاش فراوانی در شنیدن مستقیم و بی واسطه درد دلهای مردم داشته اند .

در مقوله گزارش به مردم نیز دکتر رئیسی با سه بار حضور در برنامه زنده گفتگوی تلویزیونی و پاسخ گویی به سوالات و ابهامات مردم پیشرو بودند .

_  عدالت‌ورزی 

تأکید مقام معظم رهبری در دوران پر افتخار رهبری ، عدالت طلبی و عدالت محوری ارکان نظام جمهوری اسلامی بوده است .

« اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است...خب ما در این زمینه‌ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوّبه‌ای که شما تصویب می کنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می کنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر می کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد؛حالا یا با یک پیوست مکتوب یابالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشدکه این طور باشد.»

_فسادستیزی:

« فسادستیزی هم که عرض کردیم، آن هم مکمّل عدالت‌‌ورزی است. با فساد باید مقابله کرد؛ یکی از بلاهای مهمّی که در کشور به وجود می‌آید که درست ضدّ عدالت است، وجود فساد، وجود ویژه‌خواری، وجود استفاده‌های سوء، اختلاس، برخورداری‌های بی‌مورد، بی‌جا و امثال اینها است؛ یک وقت کسی یک کار مهمّی انجام می دهد، شما یک پاداشی به او می دهید، خب این عیب ندارد امّا یک وقت عزیزهایی بی‌جهت، برخورداری‌های زیادی از امکانات کشور دارند؛ خب چرا؟ که بحث حقوق های نجومی یک گوشه‌ای و یک بخش کوچکی از این مسئله بود که مطرح شد.»

اعلام رضایت شخصی حضرت آقا از جناب آقای رئیسی ، امیدها برای مبارزه با فساد ، ویژه خواری ، حقوق های نجومی ، استفاده از رانت های دولتی و.... بارقه ی امید به حاکمیت را در دل مردم زنده نگه داشته است .‌

« خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم در مسئولیّت قوّه‌ی قضائیّه به این موضوع پرداختند که خود همین هم واقعاً موجب امید مردم به ایشان و محبوبیّت ایشان در بین مردم شد.... یکی از مصادیق مهمّ این مسئله‌ی فساد، تخلّفاتی است که در اجرای سیاستهای اصل ۴۴ به وجود می‌آید که جناب آقای رئیسی در قوّه‌ی قضائیّه موارد متعدّدی از آن را دنبال کردند که به من در آن وقت گزارشش را دادند؛ که نوع عملکرد و اجرای سیاستهای اصل ۴۴- که این سیاستها، سیاستهایی بود که میتوانست اقتصاد کشور را به معنای واقعی کلمه شکوفا کند- جوری بود که این فسادها در آن پیدا شد. »

_ احیای اعتماد مردم و امید مردم

« مسئله‌ی احیای اعتماد مردم و امید مردم هم بسیار چیز مهمّی است؛ چون اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ی دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان میکنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسّفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا میکنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب میشود؛ واقعاً باید خیلی بِجِد‌ مراعات کنید این معنا را.»

یکی از مسائل چالش برانگیز دوره اخیر ریاست جمهوری آقای رئیسی ، ایجاد امید در مردم و جامعه ای است که‌از خلف وعده های دولت قبل آسیب مالی و روانی بسیاری را متحول شدند و با امید به تغییر در این رفتار حاکمیتی به ایشان رأی دادند .

چنانچه پیشتر گفته شد ، مدت صد روزه برای ترمیم اوضاع زمان بسیار کوتاهی است ، اما مردم انتظار دارند جناب آقای رئیسی برای انجام شدن وعده های داده شده هرچه سریعتر وارد عمل شده و با ارائه برنامه جبرانی و امید آفرین این آسیب را جبران کنند .

_ انسجام ، اقتدار و اِشراف دولت :

مسئله انسجام و اشراف دولت و یکپارچگی در بیان نظرات مسئولان ارشد نظام از مسائل حیاتی حاکمیتی است ، دورانی را بیاد بیاوریم که رئیس جمهور صبح شنبه پس از حادثه تلخ « آبان ۹۸» به دوربین صدا و سیما زُل زد و گفت:« من جمعه صبح شنیدم که بنزین گران شده و مردم اعتراض داشتند » !!!

حضرت آقا در همان زمان نیز با تأکید بر لزوم یکپارچگی کلامی در بین مسئولان رهنمودهایی داشتند اما در دیدار با دولت سیزدهم تصریح فرمودند :« انسجام دولت و اقتدار دولت و اِشراف دولت چیزهایی است که خیلی مهم است. انسجام دولتی یعنی از درون مجموعه‌ی دولت حرفهای مختلف درنیاید؛ یکی یک چیزی بگوید، یکی برود خلاف آن را بگوید؛ خب این ذهنیّت مردم و افکار عمومی را بکلّی خراب میکند؛ این باید یک حالت انسجام [داشته باشد]، وانگهی در عمل هم با همدیگر انسجام داشته باشند. خیلی از کارهای یک بخش به چند بخش دیگر مربوط است. شما بخش کشاورزی‌تان به چند بخش دیگر ارتباط قهری دارد؛ باید همکاری کرد تا کار خوب دربیاید؛ بخش صنعتتان همین جور، بخشهای گوناگون دیگرتان همین جور؛ پس انسجام لازم است برای اینکه کار پیش برود. اقتدار هم لازم است؛ دولت بایستی نشان بدهد که میتواند آن کاری که اراده کرده و تصمیم گرفته انجام بدهد ... اِشراف هم یعنی از گوشه کنارهای دولت مطّلع باشید. دولت باید وظایفش را با اقتدار و با انسجام و اِشراف انجام بدهد.»

_ ایجاد تحوّل در قوّه‌ی مجریّه

 یکی از جالب ترین و جذاب ترین مباحث مطرح شده توسط دکتر رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری«تحوّل در قوّه‌ی مجریّه» است . ایشان با اشراف ناشی از سی سال کار در نظام جمهوری اسلامی معتقد هستند که نظام اداری ما ، فشل ، خسته ناکارآمد ، سنگین ، بی انضباط و دارای تعارض منافع فراوان است . حضرت آقا نیز با همین رویکرد این حرکت ایشان را تأیید نموده و خواستار تحول در دستگاههای اجرایی و بطور کلی«قوه ی مجریه » شدند :

« یکی از کارهای لازمی که در برنامه‌های جناب آقای رئیسی و بعضی از آقایان بود، این است که تحوّل ایجاد بشود در قوّه‌ی مجریّه.تحوّل در قوّه‌ی مجریّه کار مهمّی است؛ این تحوّل یک نیاز همیشگی است، همیشه بایستی در نظر باشد که البتّه تحوّل به سمت پیشرفت، وابسته است به قانون‌گرایی، ارتقاء شفّافیّت، انضباط مالی، برطرف کردن زمینه‌های فساد، جلوگیری از تعارض منافع و جدّیّت در اِعمال تصمیم‌ها و مصوبّه‌ها.»

_ جوان‌سازی

  جوان‌سازی دولت قطعا به چابک سازی آن و تسریع در رسیدن به اهداف اصلی نظام کمک فراوانی می کند . اعتماد به جوانان انقلابی و حزب اللهی و سپردن مسئولیت های مهم به آنان از توصیه های دائمی مقام معظم رهبری بوده و خود ایشان از ابتدای انقلاب اسلامی و در ساختارهای منتسب به خود ، بارها تجربه کرده و موفق بودند در همین رابطه توصیه معظم له به دولت سیزدهم در خور توجه است :« یکی از کارهای مهم در دولت، جوان‌سازی دولت است؛ شما در بدنه‌ی دولت و مدیریّت میانی از جوانهای زبده که الحمدللّه کم نداریم، هر چه میخواهید استفاده کنید؛این کار، هم احساس انسداد را در کشور از بین می‌برد و وقتی که جوانها ببینند می‌توانند وارد میدان کار بشوند و حرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند، در کشور احساس انسداد به وجود نمی‌آید، هم شما یک ذخیره‌ی ارزشمندی برای آینده برای مدیران ارشد کارکشته و مجرّب دارید فراهم میکنید. این جوانی که امروز وارد میدان کار میشود، ده سال دیگر یک مدیر مجرّب و کارآزموده است که برای کشور یک ذخیره‌ی بسیار مهمّی است؛ این مدیران باکفایت حقّاً و انصافاً یکی از ذخیره‌های [ارزشمند خواهند بود].»

_  استفاده‌ی از خِرد جمعی :

در سالهای رهبری مقام معظم رهبری استفاده از نظرات نخبگان جامعه در طیف های گسترده فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و حتی امنیتی و نظامی الگوی بسیار مناسبی برای دولت هاست .

ایشان در توصیه به دولت سیزدهم نیز این موضوع را از اصول برشمردند :« یک نقطه‌ی مهم در باب تحوّل، استفاده‌ی از خِرد جمعی است و تکیه‌ی بر عقلانیّت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبه‌ای [استفاده کرد] -بحث جناحهای سیاسی و امثال اینها را بکل در این قضیّه کنار بگذارید- از نظر نخبه‌ها هر چه میتوانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابسته‌ی به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید؛ حالا در داخل دولت که از اینها قهراً استفاده میشود؛ استفاده از نظر نخبگان.»

  توصیه و سفارش اکید رهبری بر تبدیل این توصیه ها به برنامه و برنامه‌ی عملیّاتی است ، ایشان تأکید دارند که:« وقتی برنامه شد، آن وقت طبعاً اینها [عملی میشود].»

بخش پایانی سخنان مقام معظم رهبری در این دیدار تعیین و تبیین اولویت‌های کشور بود .

 از دیدگاه مقام معظم رهبری مهم‌ترین مسئله حال حاضر جامعه ما :« مسئله‌ی اقتصاد و بعد مسئله‌ی فرهنگ و رسانه و علم است که اینها اولویّتهای اساسی کشور است... و یک مسئله‌ی فوری که مسئله‌ی کرونا است؛ مسئله‌ی سلامت، الان یک جنبه‌ی فوریّت پیدا کرده که باید به این رسید. »

برای پیشگیری از طولانی شدن مطلب و به نتیجه رسیدن بحث ، به همین مقدار کفایت کرده و ادامه بحث که بررسی اولویت های اقدامات دولت ، وظایف متقابل دولت ، مردم و دو قوه دیگر قضائیه و مقننه برای به نتیجه رسیدن اقدامات دولت و توصیه های مقام معظم رهبری دراین خصوص رابه یادداشت دیگری محول می کنیم.

مسائل مهم باقی مانده از رهنمودهای حضرت آقا به دولت سیزدهم ،

مسئله‌ی سلامت( بیماری کرونا ، بهداشت عمومی ، غربالگری ، واکسیناسیون عمومی و... )اقتصاد( تورم ، رشد نقدینگی ، تامین کالاهای اساسی ، نظام بانکی کشور و... ) و فرهنگ و فضای مجازی ( سینما، موسیقی،رسانه‌های مختلف، مطبوعات، کنترل و اداره فضای مجازی و...) دیپلماسی و سیاست خارجی( مذاکرات ، تعامل با سایر کشورها، همه کاره ندانستن امریکا و اروپا ،تعامل با همسایگان ، مسائل منطقه‌ای و... )است که به یاری خداوند متعال در نوشتار بعدی به طور مبسوط به تبیین نظرات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان به دولت سیزدهم و کارنامه صد روزه این دولت خواهیم پرداخت

 

ارسال نظر

آخرین اخبار