عقب ماندگی های گلستان با همت جهادی و توجه خاص دولت قابل جبران است و گلستانی ها اعتقاد دارند که حضور رئیسی در استان آزمونی برای دولتمردان سیزدهم در تحقق عدالت اجتماعی در کشور است.

هزار و یک کار نکرده پیش پای رئیسی در گلستان/ گلستان باتلاق وعده‌های روحانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما-داود خاندوزی؛ سفر رئیس جمهور به استان گلستان برای چندمین بار به تعویق افتاد و این در حالی است که بسیاری از برنامه ریزی های استان به این سفر و مصوبات آن گره خورده است.

 مسئولان می گویند که گرچه این سفر به استان به تعویق افتاده ولی ما از این مسئله فرصت ایجاد کردیم و مصوبات استان گلستان در سفر رئیس جمهور نسبت به دیگر استان ها دو چندان است.

مردم استان نیز انتظار دارند که این پروژه ها به سرنوشت برخی پروژه های سفر رئیس جمهور سابق به استان گلستان ختم نشود و آن چیزی که رئیس جمهور بیان می کند در مقام عمل رقم بخورد.

برخی پروژه هایی تعریف شده در سفر قبلی رئیس جمهور مثل قطب گردشگری آشوراده، منطقه آزاد، راه آهن گرگان-مشهد، علاج بخشی خلیج گرگان، سد نرماب که بزرگترین پروژه های زیرساختی و عمرانی برای استان گلستان به شمار می رفت هنوز که هنوز به نتیجه لازم نرسیده است.

بسیاری از پروژه های که در دولت گذشته وعده داده شده بود در دولت سیزدهم پیگیری می شود و بخشی از آن نیز در این بازده زمانی کم به سرانجام رسیده است و مردم انتظار دارند که مصوبات سفر رئیس جمهور به استان رها نشود و مسئولان نظام گلستان را به وعده های دولتمردان تبدیل نکنند.

در این سفر نیز گرچه به چنین پروژه هایی در استان توجه شده ولی تمرکز مسئولان استان در بحث حل بحران آب است، گرگان جزو محدود مرکز هایی استانی است که ۹۰ درصد آب شرب آن از طریق ذخایر زیرزمینی تامین می شود و سد شصت کلاته با وجود اینکه ردیف بودجه در مجلس گرفته اما از اعتبارات لازم برای تملک اراضی برای ایجاد ابنیه و راه دسترسی برخوردار نیست و این مسئله باعث خواهد شد که در چند سال آینده نیز خبری از این پروژه نباشد.

همچنین موضوع شیرین سازی آب دریا وآب های لب شور شمالی استان و انتقال آن به نقاط شهری از جمله گرگان، گمیشان، بندرترکمن و آق قلا نیازمند اعتبارات مالی زیادی است گرچه به شیرین سازی ۳۲ میلیون متر مکعب آب دریا در حال حاضر موافقت شده ولی تکمیل این چرخه نیازمند همراهی دولت است.

سدنرماب پاشنه آشیل بحران آب در گلستان

سدنرماب نیز که نیاز آب شرب بیش از ۵۰۰ هزار گلستانی را تامین می کند نیز با وجود آنکه در دولت گذشته بنا بود مخزن اصلی سد به بهره برداری برسد به دلیل کمبود اعتبارات این اتفاق رقم نخورده و علاوه بر آن برای اینکه این سد به نقطه قابل قبولی برسد بنا به گفته استاندار گلستان نیازمند بالغ بر دو هزار میلیارد تومان اعتبار است.

موضوع منطقه آزاد اینچه برون نیز از دیگر موضوعاتی است که گلستانی ها علاقمند هستند در دولت سیزدهم نیز مورد توجه قرار گیرد، با وجود اینکه این منطقه آزاد در دولت سیزدهم دارای ساختار شده ولی هنوز برای آنکه گلستانی ها بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند راه طولانی وجود دارد، عدم تامین زیرساخت های لازم در این منطقه مهمترین عامل برای فرار از سرمایه گذاری به شمار می رود و همچنین با توجه به ظرفیت و پتانسیل همسایگان از جمله قزاقستان و ترکمنستان باید پازل این منطقه آزاد تکمیل شود و این مسئله به روابط قوی سیاسی با این کشورها بر می گردد و گلستانی ها خواهان حضور نمایندگان خود از این استان در چنین کشورهایی هستند.

موضوع پتروشیمی که با یک وقفه ۱۵ ساله رو به رو شده است و حتی گفته می شد که به ورته ورشکستگی کشیده شده از دیگر خواسته های گلستانی ها در سفر رئیس جمهور به استان گلستان است، این پروژه بالغ بر ۹۵ هزار سهامدار دارد و در دولت گذشته به دلیل عدم استقبال مسئولان به بهانه هایی مانند عدم توجیهی پذیری این پروژه مورد حمایت قرار نگرفت و حتی گفته می شد که بخشی از این اعتبارات که مربوط به سهامداران بوده در بخش های دیگر صرف شده است.

آرزوی فعالان اقتصادی برای ایجاد کریدور شمال به جنوب

از سویی دیگر استان گلستان در حوزه زیرساختی و راه های دسترسی و ارتباطی با مشکلات زیادی رو به رو است، چند سالی است که فعالان اقتصادی استان گلستان برای کریدور شمال به جنوب راهکاری ترسیم کردند که می تواند هفت ساعت مسیر دسترسی به آب های آزاد خلیج فارس را کوتاه کند و امیدوارند که تحقق این مسئله باعث جذابیت بیشتر در حوزه صادرات از کشورهای سی.ای.اس به ایران شود.

برخی از فعالان اقتصادی نیز درصدد هستند که از این کریدور منابع زغال سنگ شرکت های فولاد مبارکه اصفهان را تامین کنند و اعتقاد دارند این اقدام می تواند باعث رونق و توسعه استان گلستان شود.

همچنین مسیرهای دسترسی و راه تراوری نیز که به ویژه در شهرستان آزادشهر که باعث شد دادستان این شهرستان نیز برای مسئولان ضرب الاجل تعیین کند از دیگر موضوعاتی است که انتظار می رود در سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار گیرد.

یکی از ظرفیت های استان گلستان در بخش کشاورزی است و این استان در تامین امنیت غذایی کشور به ویژه در حوزه تامین گوشت سفید و قرمز و غلات، دانه های روغنی و همچنین تولید پنبه و شیلات و غیره حرف هایی زیادی برای گفتن دارد و قطعا برای ارتقاء و بهبود وضعیت سرانه درآمدی مردم استان گلستان دولتمردان باید شرایطی را فراهم کنند که این استان از خام فروشی خارج شود.

سازگاری استان با شرایط خشکسالی، افزایش سیستم های نوین آبیاری، اجرای طرح زهکشی، ارتقاء مکانیزاسیون و حمایت های دولت از فعالان حوزه دامپروری و طیور از مهمترین خواسته های مردم استان گلستان در این بخش است.

استان گلستان در مناطق شمالی اراضی زیادی به صورت لم یزرع دارد که می تواند به گلخانه هایی برای تولید صیفی جات تبدیل شود و حتی می توانند تجار گلستانی به موضوع صادرات این محصولات به کشوری چون روسیه فکر کنند.

توجه به توسعه زیرساخت های مخابراتی  در استان گلستان نیز می تواند برخی از مشکلات فعالان اقتصادی که از بستر اینترنت بهره می برند را حل کند، این استان گپ های زیادی در این حوزه دارد و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

در حوزه گردشگری نیز فعالان اقتصادی این بخش اعتقاد دارند که حمایت های دولت کافی نبوده و باید به توسعه زیرساخت های استان با حمایت های تسهیلاتی کمک کنند، همچنین استان گلستان که یک استان غنی از فرهنگ و تاریخ است در نگهداری اماکن تاریخی و باستانی خود با مشکلات زیادی رو به رو است و نیاز است دولت اعتبارات کافی برای آن در نظر بگیرند.

بافت تاریخی گرگان در معرض نابودی و کوچک شدن قرار دارد و همچنین بسیاری از اماکن باستانی آنگونه که باید صیانت نمی شود و همه این مسائل به مضیقه های مالی بر می گردد.

سرنوشت سواحل گلستان چه می شود

یکی دیگر از موضوعاتی که خواسته گلستانی ها است استفاده از ظرفیت دریا و سواحل است، سالیان سال است که استان گلستان نتوانسته از ظرفیت بندر برای مسافر بری و اهداف گردشگری آنگونه که باید استفاده کند، این در حالی است که بنا بود در خواجه نفس بندر چوب راه اندازی شود که این مسئله می توانست بخشی از مشکلات صنایعی که از چوب استفاده می کردند را حل کند ولی هنوز که هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است.

همچنین سواحل استان گلستان نتوانسته آنگونه که باید به حوزه گردشگری کمک کند و مسئولان باید شرایطی برای ارتقاء صنعت گردشگری دریایی در استان گلستان بیندیشند.

خلیج گرگان نیز از موضوعات مهم استان به شمار می رود که سالیان سال است لق لق لسانی مسئولان شده ولی در عمل هنوز یک ریال هم برای علاج بخشی این خلیج هزینه ای صرف نشده است با وجود اینکه مسئولان می گویند در برنامه هفتم توسعه باید به نجات خلیج گرگان توجه شود ولی انتظار است که مسئولان زیست بوم این منطقه را با ترک فعل و سهل انگاری به خطر نیندازند.

در حوزه منابع طبیعی نیز مسئله لایروبی رودخانه ها و همچنین اجرای طرح آبخیزداری در مناطق بالادست استان باید مورد عنایت دولتمردان قرار گیرد، استان گلستان تجربه سیل سال ۹۸ را دارد که از یاد هیچ گلستانی فراموش نخواهد شد و انتظار است مسئولان تدابیری بیندیشند که این اتفاق دیگر در استان رقم نخورد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار