واکنش‌ها به تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت؛

پس از تصویب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت، برخی چهره‌های سیاسی بین‌المللی به حمایت از آن پرداختند. این قطعنامه با تأیید برنامه اقدام مشترک که در وین به تصویب ایران و 1+5 رسید، غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته و قطعنامه‌های ضدایرانی پیشین را لغو می‌کند.

از «پیام روشن» اوباما تا «رفتار منصفانه» ظریف

به گزارش گلستان 24، رئیس جمهور آمریکا که به دلیل توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 با فشار داخلی مواجه شده، پس از تصویب قطعنامه روزگذشته شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر از این توافق حمایت کرده است. اوباما برای آنکه اثبات کند توافق خوبی را به نتیجه رسانده، می‌گوید با این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ را مورد تأیید قرار می‌دهد و تمام اعضای سازمان ملل را به اجرای متن این توافق که "برنامه جامع اقدام مشترک" نام دارد، موظف می کند.

پیش از اقدام شورای امنیت، شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم توافق هفته گذشته با ایران را تایید کرده بود.

 

 

باراک اوباما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق اتمی با ایران را "پیام روشن" حمایت جهانی از این توافق قلمداد کرده، گفته است: «دیپلماسی تاکنون قوی‌ترین روش ما برای اطمینان از این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما روز دوشنبه ۲۹ تیر با اشاره به آنچه «اجماع گسترده بین‌المللی» در حمایت از این توافق خوانده است، گفت که «فرض کاری»اش این است که «کنگره هم به این اجماع توجه خواهد کرد».

به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جناح رقیب رییس جمهوری است، می‌تواند توافق اتمی با ایران را تایید یا رد کند.

 

 

 

 

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت، در توئیتر خود نوشت: «ایران طی 35 سال گذشته هرگز رفتار منصفانه‌ای از شورای امنیت ندیده است.»

وی افزود: «منتظریم تا شواهدی دال بر تغییری اساسی که در قطعنامه امروز وعده داده شده مشاهده کنیم.»

به نوشته سایت بی بی سی (BBCPERSIAN) فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان هم از اقدام امروز شورای امنیت استقبال کرده و گفته توافق جامع اتمی بین ایران و گروه ۱+۵ حالا متعلق به ۱۹۳ عضو سازمان ملل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، نیز که بسیار عصبانی و خشمگین است، با اشاره به حمایت های جهانی از توافق اتمی با ایران گفته است این اتحاد به معنی درستی این رفتار در برابر ایران نیست.

 

 

علی لاریجانی و "زیگمار گابریل" قائم مقام صدراعظم آلمان

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار قائم مقام صدراعظم آلمان گریزی بر توافق هسته‌ای زد و تأکید کرد: «این توافق می تواند کلید همکاری باشد و هم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد این بستگی به رفتار 1+5 دارد و نباید سوء استفاده از این متن را زرنگی تلقی شود چون ایران نیز متناسب پاسخ خواهد داد و امیدوارم همه دولت ها با نگاه مثبت با این توافق برخورد کنند.»

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، روز دوشنبه در نامه ای به همکارانش از موافقتنامه اتمی با ایران حمایت کرد.

وی نوشته است:‌ «همانطور که احتمالا آگاهید، من معتقدم که این موافقتنامه یک دستاورد عمده است. خرسندم که واکنش دموکرات های مجلس نمایندگان تا این لحظه خیلی مثبت بوده است.»

 

 

نانسی پلوسی

 

امروز، محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر می‌شوند تا درباره توافق هسته‌ای به نمایندگان مردم پاسخ دهند.

بنا بر اعلام کاخ سفید جان کری وزیر خارجه آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر دارایی آمریکا روز چهارشنبه دو جلسه محرمانه در مجلس نمایندگان و سنا برای در جریان گذاشتن نمایندگان خواهند داشت.

کنگره ۶۰ روز برای بررسی توافق با ایران وقت دارد و دولت اوباما در تلاش است حداقل دموکرات ها را به حمایت از آن راضی کند.

 

جان کری و ارنست مونیز

 

خبرگزارش آسوشیتدپرس هم گزارش می دهد که ۶۰ چهره برجسته امنیت ملی، سفرا، مقام های بلندپایه نظامی و وزرای سابق آمریکایی در نامه ای که دوشنبه منتشر شد از توافق اتمی با ایران حمایت کرده اند.

در این گروه، متشکل از اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، نام مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق، زبیگنیو برژینسکی و برنت اسکوکرافت مشاوران سابق امنیت ملی، نانسی لندون کاسبام، تام دشل، کارل لوین و جورج میچل سناتورهای سابق و توماس پیکرینگ سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، روسیه، هند و سازمان ملل به چشم می خورد.

در نامه این گروه آمده است:‌ «هیچ توافقی میان چند طرف مختلف نمی تواند بی نقض و عاری از ریسک باشد. به اعتقاد ما، بدون این توافق، خطرهای امنیتی متوجه آمریکا و دوستانش خیلی بیشتر خواهد بود. ما همچنین هیچ راه حل موثر دیگری از سوی مخالفان توافق ندیده ایم.»

جام

ارسال نظر

آخرین اخبار