شبکه فاکس نیوز در گزارشی با پرداختن به نقطه‌نظرات مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی به مواضع فعلی دولت بایدن در قبال حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران پرداخت.

فاکس نیوز: اسراییل نگران همیشگی نبودن خروج موضوع برجام از دستور کار کاخ سفید است

به گزارش گلستان 24، شبکه فاکس نیوز در گزارشی درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای نوشت: مقامات اسراییلی نگران هستند که صرف نظر آمریکا از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای موقتی بوده و این توافق همچنان از مواردی اصلی باشد که دولت بایدن روی آن تمرکز دارد. این در حالی است که مقامات این کشور در دو هفته اخیر اظهارات متناقضی در این زمینه داشته‌اند.

فاکس نیوز در ادامه نوشت: بهنام بن طالب‌لو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به فاکس نیوز گفت که «برجام متاسفانه همیشه روی میز خواهد بود، مگر دولت بایدن با شرکایش برای فعال کردن مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند. در حال حاضر، دلیل این که هیچ توافقی وجود ندارد،‌ بیشتر مربوط به امور سیاسی و خواسته‌های تهران است تا خودنمایی آمریکا.»

در ادامه این گزارش آمده است: یک مقام اسراییلی که در بحث‌های محرمانه پیرامون ایران مشارکت داشته است، به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که دولت این رژیم می‌داند که برخلاف اظهارات بایدن، هنوز این تصور وجود دارد که در ماه‌های آینده، شاهد تحول چشمگیری در زمینه توافق هسته‌ای خواهیم بود.

فاکس نیوز با بیان این که مقامات آمریکایی به شکل دیگری فکر می‌کنند به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که «ایرانی‌ها وقتی به توافقی که روی میز بود پشت کردند» افزود: «فرصت موجود در ماه سپتامبر را برای بازگشتی سریع به پایبندی دوجانبه به برجام از بین بردند. برجام چند ماه است که دیگر در دستور کار نیست. روی آن تمرکزی نداریم.»

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که این تغییر در موضع آمریکا تا حدی به اتفاقات اخیر ایران و شکل‌گیری برخی ناآرامی‌ها نیز مرتبط بوده است. با توجه به این،‌ فاکس نیوز می‌گوید، «دولت آمریکا به این نتیجه رسید که ایران نمی‌تواند بدون بهبود جدی و موثر وضعیت اقتصادی‌اش، اعتراضات را فرو بنشاند و همین موضوع باعث می‌شود تمایل بیشتر به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد.»

فاکس نیوز در همین راستا نوشت: اما وزارت امور خارجه آمریکا و شورای امنیت ملی آن با وجود آن که بر ضرورت رسیدن به راهی دیپلماتیک برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران تاکید دارند، معتقدند که اعتراضات نشان داد که هرگونه توافق با ایران غیرقابل قبول خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که پیش‌تر نظرات او مطرح شد،‌ در این باره می‌گوید، «از ماه سپتامبر، تمرکز ما روی ایستادگی برای حقوق اساسی مردم ایران و مقابله با تعمیق شراکت نظامی ایران با روسیه و حمایت آن از جنگ روسیه در اوکراین بوده است.»

در ادامه به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مطرح شد که «ما شاهد توافق در آینده‌ای نزدیک نیستیم.». این مقام دولتی آمریکا گفت که واشنگتن تمرکزش را بر امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین معطوف کرده است.

مواضع مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی در این گزارش در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه پس از سفر به عمان و دیدار با مقامات این کشور که یکی از کشورهای میانجی منطقه در زمینه تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای بوده است، درباره نتایج سفرش گفت: در دیدار با مقامات عمان ما تاکید کردیم که ما مذاکره برای مذاکره نکردیم، ماه‌ها مذاکره انجام شد، برای رسیدن به توافق تاکید بر این کردیم که پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است و اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا هم باز بماند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه امیدوارم طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرند و مذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامیده به نتیجه برسد، به نحوی که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند، خاطرنشان کرد: ما دست بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر برنامه دیگری حرکت خواهیم کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دیدار امروز از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت‌وگوها و مذاکرات تشکر کردیم بار دیگر تاکید کرد: ما از همان ابتدا برای رسیدن به نتیجه مذاکره کردیم و از هر ابتکاری که سلطان عمان داشته باشند و بخواهند برای رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب قوی و پایدار آن را پیگیری کنند استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار