در آستانه ورود به گود انتخابات ریاست جمهوری؛

«بیشتر آمریکایی ها با اسرائیلی ها دیدگاه مشترکی دارند و نه با اوباما... باید احمق باشید که نگران یک ایران هسته ای نباشید.»

رجزخوانی نامزدهای انتخاباتی آمریکا برای ایران

به گزارش گلستان 24، با پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و آمادگی چهره های سیاسی آمریکایی برای ورود به کارزار انتخاباتی این کشور، مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری در قبال ایران از مواردی است که توجه رسانه ها و مردم را به خود جلب می کند.

پایگاه آمریکایی "ان چی" (NJ)  در مقاله ای با عنوان "فولپ نقاط کلیدی توافق هسته ای ایران و آمریکا را ترسیم کرد" به اظهارات "استیو فولُپ" شهردار شهر جرسی و نامزد دموکرات انتخابات آینده آمریکا اشاره کرده و می نویسد: «نامزد انتخابات ریاست جمهوری 5 نکته کلیدی که در هر توافقی برای سدکردن دسترسی ایران به تسلیحات هسته ای ضروری می دانست اعلام کرد.»

بر اساس این گزارش، نقاط کلیدی برای توافق با ایران عبارتند از:

دسترسی آزادانه به بازرسی از سایت های هسته ای نامشخص ایران

توضیح کامل درباره تلاش های قبلی تسلیحاتی ایران

تخفیف در تحریم ها فقط بعد از پایبندی ایران

سدکردن پیگیری تسلیحات هسته ای برای مدت یک دهه

و نابود کردن تمام زیرساخت های موجود هسته ای این کشور.

"رودی جیولیانی" شهردار سابق نیویورک و نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز می گوید: «باید ساده لوح باشید که فکر کنید ایران قدرت هسته ای  را برای استفاده های صلح آمیز می خواهد.»

این مقام آمریکایی (و شخصیت اجاره ای برای کمپین سازمان منافقین) گفت: «بسیاری از دموکرات ها با توافق ایران مخالفند، اما از مخالفت با باراک اوباما می ترسند.»

او که در کنفرانس سالانه جروزالم پست سخنرانی می کرد، گفت: «بیشتر آمریکایی ها با اسرائیلی ها دیدگاه مشترکی دارند و نه با اوباما» و به حاضران در همایش هشدار داد: «باید احمق باشید که نگران یک ایران هسته ای نباشید.»

او مدعی می شود: «ایران از تهدید بسیار جدی تری نسبت به داعش برخوردار است و اضافه می کند: «هیچ وقت نمی خواهم که چشم از ایران برداریم. [بر خلاف ایران] داعش یک تهدید کوتاه مدت است که اگر رویکرد متفاوتی داشتیم می توانستیم آن را ریشه کن کنیم.»

او همچنین مدعی شد: «ما در اوایل همین دهه وارد مذاکرات جاری با ایران شدیم، و آن ها سه سال تقلب کردند و سه بار حین تقلب مچ آن ها گرفته شد.»

او گفت: «هیچ دلیلی برای ایران نیست که از انرژی هسته ای استفاده صلح آمیز بکند. آن ها میزان بسیار زیادی انرژی دارند. باید ساده لوح باشید که فکر کنید آن ها انرژی هسته ای را برای کاربردهای صلح آمیز می خواهند.»

شایان ذکر است مشاوران "تد کروز سناتور" جمهوری خواه ایالت تگزاس و از مخالفان جدی سیاست های اوباما نیز از قصد او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 خبر داده اند.

"رند پال" سناتور جمهوری‌خواه کنتاکی نیز به عنوان عضوی دیگر از حزب جمهوری‌خواه آمریکا قصد ورود به کارزار انتخاباتی آمریکا را دارد.

اما هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا جدی ترین نامزد  از جناح دموکرات‌هاست که گفته وارد انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری خواهد شد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خصوص طرح اعمال تحریم های جدید علیه ایران از کنگره درخواست کرده است تا در برابر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برسر برنامه هسته‌ای این کشور مقاومت کند، و معتقد بود: اکنون زمانی است که باید به دیپلماسی فرصت داد.

به گفته هیلاری کلینتون، اقدام احتمالی کنگره به موقعیت دیپلماتیک آمریکا در مورد ایران لطمه خواهد زد و در جبهه متحد قدرت‌های بزرگ در برابر ایران شکاف ایجاد خواهد کرد. وزیرخارجه سابق آمریکا در دوران اوباما هنگامی که در این مقام بود، بار‌ها خواستار اعمال تحریم‌های شدید و فلج کننده علیه ایران شده بود تا این فشار‌ها باعث شود ایران دست از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود بردارد.

آنگونه که از مواضع هیلاری کلینتون بر می‌آید او که از هم اکنون نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره آینده از حزب دموکرات آمریکاست‌، تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده است و موضوع هسته‌ای ایران برای او یکی از جلوه‌های تبلیغی است که می‌تواند با نشان دادن چهره‌ای که با افکار عمومی آمریکا همراه است آراء زیادی را برای خود به دست آورد.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا بیش از ۶۰ درصد مردم این کشور با گزینه نظامی که همواره بر روی میز مسئولان آمریکاست، مخالفند.

البته نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در نامه خود که در پاسخ به نامه سناتور لوین نوشته شده که از وی پرسیده بود "به عنوان یک وزیر امور خارجه سابق، در مورد پیش‌نویس طرح تحریمی تازه‌ای که مدتی است در مجلس سنا مطرح شده چه نظری دارد؟" نوشته بود: «اگر دیپلماسی مؤثر واقع نشد، زمان برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران در آینده به همراه حمایت بین‌المللی بیشتر برای تضمین اجرای آن و بررسی هر گزینه دیگر که روی میز است، وجود خواهد داشت».

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا قرار است سه شنبه ‎۱۸ آبان ۱۳۹۵ برابر ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی برگزار شود. گزینندگان ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور ایالات متحده و معاون وی را انتخاب خواهند کرد.

 

 

جام

 

ارسال نظر

آخرین اخبار