همزمان با مذاکرات هسته‌ای؛

تنها یک ماه مانده به مهلت‌تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و در میانه مذاکرات، آمریکا و کانادا بیانیه دادند که تایید مدارک دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی در ایران را متوقف کرده‌اند.

آمریکا به پزشکان ایرانی هم رحم نکرد

به گزارش گلستان 24، در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی ضدایرانی، تأیید مدارک دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی ایران را نیز متوقف کرده است.

 

 

کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا (ECFMG) اعلام کرده که روند تایید مدارک دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی در ایران متوقف شده است.

این کمیسیون دلیل توقف این روند را محدودیت‌هایی اعلام کرده که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت داریی آمریکا در ارتباط با تحریم‌های ایران وضع کرده است. شورای پزشکی کانادا نیز به تبعیت از آمریکا، مدارک دانش‌آموختگان پزشکی ایران را تأیید نمی‌کند.

پیش از این دولت آمریکا علاوه بر تحریم اقتصادی، نظامی، علمی و پژوهشی، تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی خود را به مواد غذایی و دارویی ایران گسترش داده بود. رئیس جمهور آمریکا در سال 91 به جای آنکه درباره چرایی تحریم مواد غذایی و دارویی توضیح دهد، گفته بود مردم ایران باید مقصران وضعیت ناگوار فعلی را در میان رهبران خود بجویند! وی با این گفته آشکار می‌کند که هدف آمریکا از گسترش تحریم‌های ظالمانه، اختلاف‌افکنی و آشوب درون ایران است.

 

 

بنابر اطلاعیه‌ای که روز جمعه ۲۹ مه (۸ خرداد) در سایت ECFMG منتشر شده، این کمیسیون می‌گوید در حال "شفاف‌سازی محدوده مجاز برای ارتباط با نهادهای صدور مدارک و مجوزهای آموزشی، درمانی و پزشکی در ایران با هدف تایید مدارک صادرشده توسط این نهادهاست".

 

به گفته کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا در طی این دوره 'شفاف‌سازی' درخواست‌های مربوط به تایید مدارک پزشکی صادره در ایران بررسی نخواهد شد.

پیش از این ECFMG برای تایید مدارک تحصیلی مستقیما با موسسات آموزشی ایران ارتباط برقرار می‌کرد.

معترضان به توقف روند تایید مدارک پزشکی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران، در طوماری اینترنتی خواهان پایان دادن به "سیاست‌های تبعیض آمیز" در این زمینه شده‌اند.

تا کنون صدها نفر این طومار را امضا کرده‌اند.

 

ویدئو/ بی بی سی: معنای این تحریم برای دانشجویان ایرانی چیست؟

 

این کمیسیون گفته از تاثیری که این وضعیت بر متقاضیان خواهد گذاشت آگاه است و مدعی شده که "به صورت فعال" در حال تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای این مشکل است.

شورای پزشکی کانادا هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تایید مدارک دانش‌آموختگان پزشکی در ایران را متوقف کرده است.

این شورا دلیل این توقف را تصمیم نهاد مرجع تایید مدارک پزشکی در کانادا، یعنی همان ECFMG آمریکا اعلام کرده است.

 

 

سابقه سیاه دولت آمریکا برای تحریم‌های علمی، پژوهشی علیه ایران

آمریکا علاقه خاصی به تحریم‌های علمی و پژوهشی علیه دانشجویان و محققان ایرانی دارد. این نوع تحریم‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافت.

در مرداد سال 92 نیز گروه انتشاراتی تیلور و فرانسیس، که ناشر مجموعه‌ای از مجلات و کتب علمی عمده است، از مجلات زیرمجموعه خود خواسته بود که مقررات تحریم ایران را که از طرف ایالات متحده و اتحادیه اروپا وضع شده، رعایت کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا حکم کرده است که شهروندان این کشور از هر رابطه‌ای با نویسندگانی که مستقیم و غیرمستقیم به "بخش‌های سیاسی و نهادهای دولتی ایران و یا هر نهادی که به هر ترتیبی وابسته به بانک مرکزی ایران است" خودداری کنند.

بی بی سی،آن زمان نوشته بود: علاوه بر منابع مالی، ممکن است محتوای مقالات علمی نویسندگان ایرانی نیز موجب تحریمشان شود.

البته بی بی سی فارسی در ابتدای آن سال با تیتر "تحریم علمی ایران؛ واقعیت چیست؟" تلاش کرد تحریم‌های پژوهشی و علمی علیه ایران را توجیه کند: «به نظر می‌رسد انتشار چنین اخباری و شاخ برگ دادن به آنها از هر دو سو فارغ از واقعیت‌های موجود در آنها فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشند.»

 

 

تحریم‌‌های علمی و پژوهشی علیه ایران به همین جا ختم نشد و در انتهای سال 93 دانشگاه ایالت ماساچوست ناگهان یادش افتاد که باید ایران را تحریم کند. (با عرض معذرت، به دستور اوباما به دانشجویان‌ایرانی پذیرش نمی‌دهیم!)

دانشگاه ماساچوست در امهرست، ایالت ماساچوست، در اطلاعیه‌ای با عنوان "رویه پذیرش دانشجویان ایرانی" گفته بود که به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌هایی در دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پولیمر) پذیرش نخواهد داد. این تصمیم از اول ماه فوریه سال ٢٠١٥ به اجرا گذاشته شد.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده نیز در تفسیر اجرایی "قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه مصوب اوت ٢٠١٢" که با هدف تشدید تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی به تصویب رسیده بود، گفته بود برای شهروندان ایرانی که با هدف تحصیل در موسسات آموزش عالی در رشته‌های نفت، گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای، علوم هسته‌ای یا مهندسی هسته‌ای در صدد ورود به آمریکا هستند روادید صادر نخواهد شد.

 

چند تیتر از سال‌های گذشته:

 

 

جام

ارسال نظر

آخرین اخبار