رزمایش اقتدار ثارالله سرآغاز اقتدار دفاعی نیروهای مسلح در دوران پسابرجام

رزمایش اقتدار ثارالله به عنوان رزمایشی جهت آماده سازی نیروهای داخلی برای مقابله با تحرکات تروریستی و جنگ‌های شهری در حالی برگزار شد که شائبه توقف رزمایش‌های نیروهای مسلح پس از توافق برجام توسط رسانه‌های خارجی القا می‌شد.

ایستگاه بعدی؛ رزمایش پرتاب موشک‌های بالستیک

به گزارش گلستان24، پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 در وین و صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برخی شائبه‌ها مبنی بر ممنوعیت ایران در استفاده و ساخت موشک‌های بالستیک به میان آمد.

در بند سوم قطعنامه 2231 آمده است: «از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از "روز قبول توافق" یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید "نتیجه‌گیری گسترده‌تر" ارائه کند، هرکدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از فناوری‌های موشک‌های بالستیک، صورت ندهد».

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید سعید فطر با اشاره به مساله برجام و توان دفاعی جمهوری اسلامی پس از حصول توافق هسته ای فرمودند: « چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ی الهی، اجازه‌ هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد؛ اجازه‌ی خدشه‌ در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد؛ قابلیّتهای دفاعی و حریم امنیّت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روی این نقطه‌ بخصوص، تکیه‌ زیادی دارند. جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّت‌های دفاعی و امنیّتی خود -آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند- هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد».

سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در واکنش به خبر تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل و بند مربوط به فعالیت موشکی ایران گفت: «هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند».

سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به قطعنامه 2231 و موضوع ایجاد برخی محدودیت ها در قبال برنامه موشکی اشاره و تصریح کرد: «نیروهای مسلح بیشترین دغدغه را درباره احتمال تأثیر قطعنامه و برجام در پیشرفت‌های بنیه دفاعی دارد و نگران تفسیرهای غلط مقامات آمریکایی درباره تحریم فراهسته‌ای هستند، هرگز در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح‌‌های غیرمتعارف از جمله هسته‌ای نبوده است و نخواهد بود».

در این میان مذاکره کنندگان ارشد تیم هسته‌ای از جمله عباس عراقچی در توضیح بند مربوط به برنامه موشکی ایران در قطعنامه 2231 اعلام کردند: «این مساله برای ایران الزام‌آور نخواهد بود و ممنوعیتی که برای برنامه موشکی در قطعنامه‌های گذشته وجود داشت در این قطعنامه به محدودیت تبدیل شده است».

از سوی دیگر نمایندگان مجلس، فعالین دانشجویی و حتی جمعی از طلاب حوزه های علمیه در نامه‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به دغدغه عمومی جامعه نسبت به برگزاری رزمایش‌های موشکی جهت نمابش اقتدار دفاعی کشور، خواستار برپایی رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح شدند.

 

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در همین ارتباط با بیان اینکه «طی دو سال اخیر این ابهام برای برخی پیش آمده که سپاه پاسداران حوزه موشک‌های بالستیک را تعطیل کرده و یا رزمایش‌ها در این حوزه متوقف و یا اینکه احیانا این موضوعات مورد معامله قرار گرفته است» گفت: «رزمایش‌هایی که طبق برنامه از قبل پیش‌بینی شده بود انجام گرفته ولی رسانه‌ای کردن این اقدامات فراتر از حیطه سپاه و ستاد کل بوده و در اختیار شورای عالی امنیت ملی است».

وی همچنین  از برنامه سپاه برای برگزاری «رزمایش بزرگ موشک های بالستیک» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «این موضوع می‌تواند به امید خدا خاری در چشم دشمنان باشد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد».

از سوی دیگر سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه از «برگزاری ۲۰ رزمایش از نیمه دوم سال جاری توسط نیروهای مسلح» خبر داد و تاکید کرد: «در نیمه دوم سال 94 هرماه شاهد برگزاری یک یا دو رزمایش خواهیم بود که در این رزمایش‌ها اقتدار نیروهای مسلح در بخش‌های مختلف به نمایش درمی‌آید».

سردار جعفری همچنین با اعلام خبر برگزاری "رزمایش اقتدار ثارالله" اظهار کرد: «این رزمایش با حضور بیش از 50 هزار نیروی بسیجی در قالب 250 گردان در روزهای یازدهم و دوازدهم شهریورماه در بوستان ولایت تهران برگزار می‌شود. در این رزمایش گردان های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، بیت المقدس، عاشورا، کوثر، الزهرا(س) و گردان های امداد و نجات بخشی از آمادگی نیروهای مسلح به ویژه در بخش مردمی به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی و دفاعی را به نمایش می‌گذارند».

شاید از نگاه برخی فعالان سیاسی رزمایش اقتدار ثارالله نمایش کاملی از اقتدار دفاعی، توان لجستیکی و عاملی بازدارنده در مقابل دشمنان نظام نباشد، اما آنچه در رابطه با رزمایش اقتدار ثارالله حائر توجه به نظر می‌رسد، نمایش ظرفیت جمهوری اسلامی در بسیج نیروی انسانی و بکارگیری توان مردمی در دفاع از انقلاب و نظام است.

در این میان می‌توان «نمایش اراده مردم در دفاع از انقلاب اسلامی، تقویت روحیه جهاد و مقاومت، ارتقاء سطح امنیت و آرامش روانی جامعه، بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن، خنثی سازی تحرکات و تبلیغات تفرقه افکنانه و عملیات روانی دشمن، همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، حمایت از محور مقاومت، حمایت از مواضع نظام در موضوع هسته‌ای، نمایش اقتدار و قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات نیمه سخت مسلحانه، ارتقای آمادگی رزم یگانهای عمل کننده، تثبیت سازمان و انسجام نیروها، ارزیابی قدرت طراحی و هدایت فرماندهان و آمادگی یگانها در مقابله با تهدیدات امنیتی، حفظ روحیه جهادی، امادگی بیش از پیش در پاسداران و بسیجیان، تمرین به کارگیری امکانات و دستگاههای دولتی در پشتیبانی از مأموریتهای قرارگاه ثارالله و ایجاد ارتباط و هماهنگی بین رده های تحت کنترلی قرارگاه» را از جمله اهداف این رزمایش برشمرد.

رزمایش اقتدار ثارالله را می‌توان در رده رزمایش‌های آماده سازی نیروهای داخلی و مردمی برای مقابله با تحرکات تروریستی، آشوب‌های خیابانی و در بیانی کلی‌تر جنگ های شهری دسته بندی کرد.

در رزمایش مذکور که روز پنجشنبه 11 شهریور در بوستان ولایت برگزار شد،«10 فروند جایروپلن، 20 فروند پاراموتور، یک فروند کایت موتور دار، یک فروند بالگرد ام آی 17 عملیات راپل، پاور تاکسی، هلی برن، بال ریزی و تازش هوایی را انجام دادند».

«عملیات رزم طوفان. تمرین چک و خنثی بمب، رهایی گروگان و عملیات اسپای از بالگرد و نبرد تن به تن در برابر سلاح سرد و گرم دشمن» از دیگر برنامه‌هایی بود که توسط بسیجیان در این تجمع انجام شد.

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند رزمایش اقتدار ثارالله به عنوان نمایشی چریکی و نظامی در برابر تحرکات تروریستی و جنگ‌های شهری از آن جهت حائز اهمیت بود که در واکنش به تهدیدات دشمنان فرامنطقه ای در کشاندن جنگ های نیابتی و ترویستی به مرزهای جمهوری اسلامی برگزار شد.

آنچه از اهداف این رزمایش برداشت می‌شود، عدم توقف رزمایش‌های نظامی در دوران پساتحریم، زنده بودن شعارهای ضد استکباری و آغاز 20 رزمایش نیروهای مسلح در سال 94 است.

ارسال نظر

آخرین اخبار