خیالات عارف برای انتخابات مجلس در حالی است که جریان منتسب به هاشمی به شدت به دنبال ادامه ریاست لاریجانی است.

خداحافظی اعتدالیون با عارف/ روزنامه هاشمی رفسنجانی: اصلاح طلبان قویتر از لاریجانی دارند؟

 به گزارش گلستان 24، اظهارات تازه محمدرضا عارف از برخی نگرانی های وی درباره به اجماع نرسیدن اصلاح طلبان به سرلیستی وی حکایت دارد. از طرفی او به خاطر اینکه در انتخابات 24 خرداد کنار رفته است و موجب پیروزی روحانی شده است، دولت را بدهکار خود می داند و از طرفی دیگر دولت تمایل دارد با مجلسی که ریاست آن را لاریجانی یا ناطق نوری بر عهده می گیرند مواجه شود.

خداحافظی اعتدالیون با عارف

کنار زدن عارف، صادق خرازی و برخی اصلاح طلبان دیگر توسط جریان منتسب به هاشمی رفسنجانی کار را به جایی رساند که صادق خرازی که مغضوب این گروه بود با گلایه نامه تندی استعفا دهد.

روز گذشته نیز محمدرضا عارف  در نشست‎های جداگانه با شورای مشورتی شهرستانهای استان گیلان و شورای جوانان حامی تدبیر و امید این استان گفت: اگر اصلاح طلبان و هواداران دولت با ساز و کاری مشخصی به اجماع برسند پیروزی در انتخابات مجلس دشوار نخواهد بود ولی اگر هر دوی این جریان بخواهند به صورت جداگانه عمل کنند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با مشکلاتی رو به رو خواهند بود.

عارف همچنین با بیان اینکه تک‌روی در حرکت‌های گروهی مشکل‌ساز است، اظهار کرد: عظمت خلقت روی اختلاف‌نظر است، زیرا حرکت ایجاد می‌کند. اگر قرار بود همه مثل هم فکر کنیم خداوند یک نفر را خلق می‌کرد. باید تحمل شنیدن همه نظرها را داشته باشیم و بر مبنای تفاهمات حرکت کنیم.شورای مشورتی استان‌ها باید مقبولیت عام داشته باشد تا موجب پیروزی تفکر جبهه اصلاحات شوند.

خیالات عارف برای انتخابات مجلس در حالی است که جریان منتسب به هاشمی به شدت به دنبال ادامه ریاست لاریجانی است. روزنامه آرمان در گزارش امروزخود با حمله به برخی مدعیان ریاست مجلس بعدی و در حمایت از لاریجانی نوشته است: زمانی که تندروهای دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا بر یک طبل می‌کوبند باید دانست خبر مهمی در راه است و اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است که تندروها به ضرر خود می‌دانند بنابراین از هر روزنه‌ای برای عدم تحقق آن بهره می‌برند. اکنون که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می‌شویم، گروه‌های سیاسی جلسات خود را منظم برگزار می‌کنند و به‌طور ضمنی از تدبیر انتخاباتی سخن می‌گویند و در ذهن اسامی‌ای را به عنوان ریاست مطرح می‌کنند که در لفافه به اطلاع همفکران و همطیفان خودشان می‌رسانند. از جمله این شخصیت‌ها که بسیار مورد تایید میانه‌روها برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست مجلس دهم مطرح می‌شود، علی لاریجانی است.

این روزنامه حمله به امثال عارف و خرازی را صریحتر بیان می کند و می نویسد: اصلاح‌طلبانی هستند که حضور و پررنگ شدن نام لایجانی در انتخابات مجلس را برابر با خداحافظی کاندیدای خود برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم می‌بینند. این موضوع هم قابل درک است اما آیا آنها سندی برای مدیریت جناحی لاریجانی در مجلس دارند که تصور می‌کنند اگر او بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس بنشیند حقوق این طیف در پارلمان تضعیف خواهد شد و سوال مهم‌تر اینکه اکنون اصلاح‌طلبان گزینه قوی‌تر و باتجربه‌تر از لاریجانی در لیست خود دارند که از حضور و پررنگ شدن نام رئیس فعلی مجلس هراس دارند؟ آیا تردیدی در این موضوع است که او بارها در دفاع از حقوق اصلاح‌طلبان هجمه بخشی از اصولگرایان را پذیرا شد اما تکلیف خود که همان اعتدال است را فراموش نکرد؟

حمله به سرن اصلاح طلب از سوی جریان هاشمی و کارگزاران در حالی است که این جریان در حال تجدید قوا برای انتخابات مجلس آتی بود و حالا وزن خود را ضعیف می بیند.

صدا به عنوان ارگان رسانه‌ای کارگزاران می‌نویسد: «با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم باز هم توجه‌ها به سمت “ناطق نوری” جلب شده است.» و محمد قوچانی با اشاره به لزوم کاندیداتوری ناطق در انتخابات پیش‌رو می‌گوید: «ناطق رئیس مجلس مناسبی است.»

روزنامه آرمان هاشمی دیگر ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران، شخصیتی سیاسی ناطق را اینگونه تعریف می‌کند: «مدت‌هاست در قلب فضای سیاسی حضور دارد و درباره اغلب اتفاقات سیاسی اظهارنظر می‌کند و موضع می‌گیرد. او با جدیت و مسئولیت مدنی مهم‌ترین اتفاقات سیاسی را به بوته نقد می‌کشد، نامه سرگشاده می‌نویسد، سخنرانی می‌کند و در هر اتفاق مهمی یک پای قضیه است. همین خصوصیات ذاتی اوست که از وی یک چهره سیاسی منحصربه فرد ساخته است.»

چندی پیش صادق زیباکلام نیز در گفتگو با آرمان عارف را برای ریاست مناسب ندانسته و گفته بود: عرصه سیاست عرصه آرمانگرایی و رویاهای عاشقانه نیست. اگر به من بود دلم می‌خواست نلسون ماندلا و واسلاوهاول، آن سانگ سوچی، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران می‌شدند. اما یادمان باشد که آقای ناطق نوری یا دکتر عارف قرار است در جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجلس فعالیت کنند. حالا به نظر شما مجلسی که ناطق نوری ریاست آن را برعهده داشته باشد چه کارآیی‌ای خواهد داشت. بنده معتقدم مجلسی که آقای ناطق نوری در رأس آن قرار داشته باشد به مراتب از مجلسی که دکتر عارف ریاست آن را برعهده بگیرند قدرتمندتر خواهد بود.

او در ادامه رسما به عارف حمله می کند و می گوید: ولی این را یقین دارم که اگر در 24 خرداد92 آقای دکتر عارف پیروز شده بودند و ایشان الان رئیس‌جمهور بودند، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم.

به نظرمی رسد با ادامه این رفتارها عارف چاره ای جز کنار کشیدن از صحنه انتخابات ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار