اعتراض خبرنگاران

تصمیم عجیب هیئت رئیسه شورای شهر گرگان مبنی بر محدودیت ورود خبرنگاران به صحن علنی شورا در چند هفته گذشته سبب اعتراض خبرنگاران و انعکاس داده نشدن اخبار شورا در این مدت شده است.

تصمیم هیئت رئیسه شورای شهر گرگان جای تاسف دارد

 بررسی خبرگزاری‌ها، نشریات و هفته نامه‌های استان گلستان در چند هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشتر رسانه‌ها در این مدت اخبار صحن علنی هر هفته شورای شهر گرگان را پوشش نداده‌اند.

به گزارش گلستان24، در هفته‎های گذشته هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان مصوبه‎ای را به اجرا گذاشت که براساس آن حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در صحن علنی شورا با یک محدودیت بی‎سابقه مواجه شد و خبرنگاران گزینشی به جلسات دعوت شده و می‌توانند حضور یابند.

این در حالی است که صحن علنی شورای شهر برای همه مردم و رسانه‌ها باید آزاد باشد و نباید محدودیتی در آن وجود داشته باشد.

 پس از اجرایی شدن این مصوبه، واکنش‎های مختلفی از سوی برخی اعضای شورا، مدیران مسئول رسانه‎های مختلف نوشتاری، خبرگزاری‎ها، پایگاه‎های خبری و تحلیلی در رسانه‎های مختلف منتشر شد.

با وجود قول مساعد سخنگو و رئیس شورا مبنی بر حل این مشکل، این هفته نیز خبرنگاران مختلف برای ورود به شورای شهر گرگان با مشکل مواجه بودند و در هنگام ورود با جلوگیری نگهبان شورا مواجه شدند.

دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر گرگان در حالی برگزار شد که مشکل حضور آزادانه خبرنگاران رسانه‌های جمعی در صحن علنی هنوز حل نشده بود.

این هفته نیز مانند هفته گذشته خبرنگاران خبرگزاری‌های حاضر در جلسه که بدون دعوت نیز آمده بودند در اعتراض به این سیاست هیئت رئیسه شورای شهر، در بخش شهروندان نشسته و حاضر به پوشش خبری این جلسه نشدند.

تصمیم هیئت رئیسه شورای شهر گرگان جای تاسف دارد

ابراهیم جرجانی منشی دوم شورای شهر ضمن ابراز تاسف درباره این تصمیم گفت: متاسفم که در شورایی عضو هستم که به خبرنگاران توجهی نمی‌شود.

وی افزود: تصمیم گیری در هیئت رئیسه اتفاق افتاد اما من راضی نیستم خبرنگاران پشت در بمانند و گزینش شوند، خبرنگارانی که همیشه در شورای شهر حاضر هستند بیشتر از 12 نفر نیستند اما همین تعداد نیز دیده نمی‌شوند.

جرجانی گفت: این برخورد را محکوم می‌کنم و امیدوارم هر چه زود‌تر خبرنگاران به جایگاه خود برگردند و این تصمیمات بهتر است گرفته نشود و حرمت خبرنگاران باید حفظ شود.

دعوت گزینشی از خبرنگاران توهین به رسانه‌ها است

یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه ضمن توهین خواندن این حرکت شورای شهر در این باره گفت: در 4 دوره شورای شهر هیچ‌گاه چنین اتفاقی نیفتاده بود و خبرنگاران بدون مشکل در صحن علنی شورا شرکت می‌کردند.

وی افزود: خبرنگارانی که در همه جلسات شورا شرکت می‌کردند مشخص هستد و برای تصمیم‌گیری در این مورد بهتر بود این قانون در خصوص دیگر خبرنگاران اجرا می‌شد.

این خبرنگار گفت: خبرگزاری‌ها باید از این روش مستثنی باشند و این رسانه‌ها به صورت ثابت هر هفته حضور دارند.

فائزه نوچمنی، خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز در این باره گفت: اینکه بین خبرنگاران خط کشی ایجاد شده و به صورت گزینشی از آنان دعوت شود بیشتر به یک توهین شبیه است تا اکرام و قدر گذاشتن به خبرنگاران، این روش‌ها پاسخگو نیست.

وی افزود: روش کار خبرنگاران در رسانه‌های مختلف با هم متفاوت است، خبرگزاری‌ها، روزنامه ها، هفته نامه و دیگر رسانه‌ها باید در سطح هم سنجیده شوند، خبرگزاری‌ها هر هفته حضور دارند و در لحظه اخبار را ارسال می‌کنند و اینکه به صورت گزینشی و هر هفته 2 خبرگزاری حضور داشته باشند روش مناسبی نیست.

رئیس شورای شهر گرگان هم در این باره گفت: این موضوع در هیئت رئیسه مطرح و رای‌گیری شده است.

زهرا نورا افزود: از خبرنگاران خواهش کردیم تا نگاه‌ها را تغییر دهند و اگر این تصمیم گرفته شده، می‌توان آن را اصلاح کرد اما این تصمیم تنها برای احترام گذاشتن به خبرنگاران است و با این کار در روز خبرنگار فرقی بین خبرنگاران گذاشته نمی‌شود و کسی که فعال است و کسی که توجهی نمی‌کند یکی است اما باید فرق داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر اتفاقی می‌افتد فوری جبهه نگیرید و فکر نکنید اتفاقی افتاده و اگر اشکالی هست می‌شود بررسی کرد و کار به سخنگوی شورا سپرده شده است و این تصمیم تنها برای احترام بیشتر بود.

نورا تصریح کرد: ما در پشت پرده مراجعاتی داشتیم که روابط عمومی برخی را دعوت نمی‌کند، در صورتیکه هیچ کس به صورت خاص و ویژه دعوت نمی‌شد و این کار برای احترام بیشتر بود و هیچ‌کس حذف نشد و نگفتیم که این خبرنگار بیاید یا نیاید، با اصحاب رسانه مکاتبه شد که هر کسی بخواهد می‌تواند بیاید، هرچند شاید برخی پاسخگو نباشند اما ما دعوت کردیم اما اینکه گزینشی باشد نبود.

سخنگوی شورای شهر گرگان نیز در این باره اظهار کرد: 40 نشریه و خبرگزاری را احصاء کردیم و باید این کار انجام می‌شد و از آن‌ها دعوت می‌کردیم که بدانند وضعیت به چه شکل است و بنا شد 6 نفر در هر جلسه دعوت شوند که 2 خبرگزاری و 4 نشریه است و یک بار به وظیفه خود عمل کرده و به صورت رسمی دعوت می‌کنیم تا از این به بعد متوجه شویم که چند نفر جواب ما را می‌دهند.

علیرضا پزشکپور افزود: هر چیزی ممکن است برای بار اول سنگین باشد اما شاید بهتر از دفعات قبل باشد و این توهین نیست، بلکه پیشنهادی جدید است که در هیئت رئیسه مطرح شد.

وی گفت: پیشنهاد خبرنگاران نیز در هیئت رئیسه مطرح شد اما قرار شد تا آخرین نشریه نیز دعوت شده و این روش ادامه پیدا کند و سپس در خدمت همه خبرنگاران هستیم.

حسین ربیعی، دیگر عضو شورای شهر گرگان نیز گفت: نخستین بار است چنین تصمیمی گرفته می‌شود که خبرنگاران از حضور در صحن علنی منع شوند و هیئت رئیسه را از این تصمیم منع می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار