"بودجه نظامی 14 میلیارد دلاری ایران قرار است با رفع تحریم‌ها، به میزان یک سوم افزایش یابد که این مسئله کارشناسان هسته‌ای را درخصوص اینکه ایران برنامه هسته‌ای نوپای برخی کشورها را تامین هزینه کند."

ترس غرب از تبدیل شدن ایران به یک غول نظامی درپی توافق هسته‌ای

به گزارش گلستان24،اندیشکده شورای سیاست‌های خارجی آمریکا (AFPC) در گزارش جدیدی با عنوان "توافق هسته‌ای با ایران: مدیریت عواقب آن" به بررسی قراردادهای نظامی ایران برای خرید تجهیزات از کشورهای مختلف مانند روسیه و چین پرداخت و توافق هسته‌ای را تسریع کننده این امر برشمرد.

در این گزارش آمده است ایران در این هفته خرید‌های سخت‌افزارهای نظامی از روسیه و چین را افزایش داده و "با دریافت بیش از 100 میلیارد دلار در اثر رفع تحریم‌ها، ایران هم‌اکنون شروع به امضای قراردادهای تسلیحاتی گزاف با دولت‌های روسیه و چین نموده است. بودجه نظامی 14 میلیارد دلاری ایران قرار است با رفع تحریم‌ها، به میزان یک سوم افزایش یابد که این مسئله کارشناسان هسته‌ای را درخصوص اینکه ایران برنامه هسته‌ای نوپای برخی کشورها را تامین هزینه کند."

درحالی که دولت اوباما اظهار داشته توافق می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را کنترل و مهار کند، کارشناسان انتخاب شده توسط شورای سیاست‌های خارجی آمریکا نگرانند که ایران از مشروعیت بین‌المللی جدید خود برای مخفی کردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود در یک کشور نایب مانند کره‌شمالی سوء استفاده خواهد کرد!

بعد از به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای بصورت برنامه جامع اقدام مشترک، این شورا برای بررسی نتایج و عواقب این توافق و بهترین گزینه‌های مقابل قانونگذاران در کنگره و دولت آمریکا، کارگروهی را از مطرح‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی تشکیل داد که این گزارش 16 صفحه‌ای حاصل مطالعات آنها می‌باشد.

این گزارش درباره اثر رفع تحریم‌ها و برنامه ایران برای آن دوران می‌نویسد: " با پیش‌بینی رفع تحریم‌ها ناشی از برنامه جامع اقدام مشترک، سران ایران خود را برای گسترش استراتژیک پایدار آماده می‌کنند. در برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی، [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران برنامه‌هایی را برای تعدادی از اقدامات نظامی مشخص نموده‌اند."

در ادامه این گزارش با اشاره به اولویت‌های رهبری در برنامه ششم توسعه درخصوص افزایش بودجه نظامی و ارتقای برنامه موشک‌های بالستیک، ادعا شده است که ایران به شدت بر افزایش بودجه دفاعی خود از طریق قراردادهای کلان با روسیه و چین متمرکز شده است.

این گزارش نوشت: " نشانه‌هایی وجود دارد از اینکه جمهوری اسلامی هم اکنون مخارج دفاعی خود ر ابالا برده است. در هفته‌های اخیر، ایران مذاکراتی را با تامین کنندگان تسلیحاتی مانند روسیه و چین آغاز کرده است و قرار است جنگنده‌های جدید، سیستم دفاع هوایی و دیگر تجهیزات را در اختیار بگیرد. این قراردادها منجر به تقویت قابل توجه توانایی ایران برای گسترش قدرت خود به همسایگانش خواهد شد و توانایی ایران برای به چالش کشیدن و تهدید کردن رقبای استراتژیکش را افزایش می‌دهد."

این شورا معتقد است تنها مفهوم رشد قدرت نظامی ایران باعث اثرگذاری بر توازن ژئوپولتیکی قدرت در خاورمیانه می‌شود و درباره فعالیت شرکت‌های خصوصی ایران در خارج از کشور نوشت: " آنها با فعالیت در چین به تهیه 90 درصد از کالاها و فناوری مورد نیاز برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ادامه خواهند داد. یکی از مهمترین اثرات اقتصادی برجام بر متحدان خارجی و شرکای استراتژیک جمهوری اسلامی خواهد بود."

این گزارش با اظهار نگرانی شدید از احتمال افزایش حمایت‌های مالی ایران از گروه‌های مقاومت، درباره مجاز بودن ایران برای داشتن حق غنی‌سازی نوشت: "با اجازه دادن به ایران برای داشتن یک برنامه غنی‌سازی گسترده، برجام خطر انتقال فناوری غنی‌سازی و مواد غنی‌شده به دیگر کشورها و دولت‌ها را افزایش می‌دهد."

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار