وقایع پس از انتخابات 22خرداد سال 88 خود میزان مناسبی برای سنجش پایبندی گروهها و جریانهای سیاسی به قانون اساسی است. میزانی که باید براساس آن صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان و شورای اسلامی سنجیده شود.

خط قرمز فتنه هنوز پابرجاست/ فتنه‌گران و حامیانشان التزامی به قانون اساسی و ولایت فقیه ندارند

به گزارش گلستان24، در روزهای اخیر که موضوع کاندیداتوری افراد از گروهها و جناح های مختلف در انتخابات‌ مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مطرح است، معیارها و ضوابط صلاحیت کاندیداها طرح می‌گردد. در مواردی که جزو معیارهای اساسی تشخیص صلاحیت کاندیدا ها وجود دارد، اصل التزام عملی به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه قابل تاکید است.

فتنه

در این میان، وقایع پس از انتخابات 22خرداد سال 88 خود میزان مناسبی برای سنجش پایبندی گروهها و جریانهای سیاسی به قانون اساسی است. اکنون که در آستانه 9دی قرار داریم و نزدیک به شش سال از بی حرمتی فتنه گران به اصول اساسی جمهوری اسلامی می گذرد٬ بد نیست نگاهی به فتنه 88 داشته باشیم.

انتخابات 22خرداد 88در شرایطی برگزار شد که با توجه به مشارکت 85درصدی مردم در انتخابات٬ اقتدار بین المللی جمهوری اسلامی به واسطه رکورد بی سابقه در حدنصاب مشارکت، می توانست بیش از آنچه امروز است، باشد. در واقع فشار اصلی دشمن در حوزه تشدید تحریم ها درست به زمانی برمی گردد که افرادی بی تفاوت به صندوق آراء و رای مردم یک انتخابات 40میلیونی را زیر سوال برده و با بی اعتنایی به آرای مردم و نظر شورای نگهبان، با ادعای دروغ تقلب خواستار ابطال 40میلیون رای شدند.

کاندیدای مدعی تقلب، در حالی که هنوز شمارش آراء به پایان نرسیده بود، با برنده اعلام کردن خود، شرایط را برای اظهارنظرهای شتاب زده و جوزدگی در فضای اجتماعی مهیا کرد. در واقع شبهه ای بزرگ بر دامن انتخابات سالم سال 88 گرفت، که بعد ها گفته شد، کلیدواژه اغتشاشات خیابانی بوده است. ابطحی رییس دفتر رییس دولت اصلاحات و عضو ستاد کروبی در این‌باره در میان اعترافاتش گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود. تمرین نگه داشتن گسترده مردم در خیابان‌ها در چارچوب تقلب بود که می‌توانست معنا پیدا کند.  تقلب واقعا در ایران وجود نداشت چرا که در انتخابات سال 84 وقتی فاصله کروبی و احمدی‌نژاد کمتر از نیم میلیون بود، وزارت کشور خاتمی نپذیرفت که کلمه تقلب مطرح شود لذا کروبی تخلف در انتخابات را مطرح می‌کرد و بنده تعجب می‌کنم که در این انتخابات با وجود اختلاف 11 میلیونی چگونه بحث تقلب پذیرفته می شود.که همانهایی که 500 هزار اختلاف را تقلب نمی‌خواندند،‌امروز 11 میلیون فاصله را تقلب می‌خوانند.

در حالی که رهبر انقلاب همواره توصیه به پیگیری اعتراضات انتخاباتی از مجاری قانونی داشتند، اما جریان مدعی تقلب بی هیچ سند و مدرکی خیابانها را برای پیگیری مطالبات مناسبتر می دید، چرا که اهداف ضدانقلاب در فضای تنش و تشنج و اغتشاش سهل الوصول تر می شد. در خواست ابطال انتخابات بر خلاف قانون اساسی اما از سوی رهبر معظم انقلاب با واکنش تندی همراه شد. ایشان در نماز جمعه تاریخی 29خرداد88 گفتند: بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نمی‌روم چراکه در هر انتخاباتی طبعاً برخی برنده نیستند و اگر امروز چارچوب‌های قانونی شکسته شود، در آینده نیز هیچ انتخاباتی مورد اعتماد نخواهد بود و مصونیت نخواهد داشت... اگر قرار باشد بعد از هر انتخابات، آن‌هایی که رأی نیاورده‌اند اردوکشی خیابانی کنند و در مقابل این حرکت، کسانی هم که رأی آورده‌اند طرفدارانشان را به خیابان‌ها بکشانند، پس اصلاً چرا انتخابات برگزار می‌شود؟ ضمن آن که مردم چه گناهی کرده‌اند که باید به علت این کارهای ما، از کسب‌وکار و زندگی خود بازبمانند...اگر در این تجمعات اقدام تروریستی انجام شود مسئولیت آن با کیست؟ مسئولیت همین افرادی که از مردم عادی و بسیج در روزهای گذشته جان‌باخته‌اند با کیست و چه کسی جواب آن‌ها را می‌دهد؟...برخی‌ها بدانند که با حرکات خیابانی نمی‌توان اهرم فشار بر ضد نظام به وجود آورد و مسئولان را وادار کرد تحت عنوان مصلحت زیر بار خواسته‌های آن‌ها بروند؛ چراکه تن دادن به مطالبات غیرقانونی زیرفشار، شروع نوعی دیکتاتوری است.

ادامه اصرار کاندیداهای مدعی تقلب در خیابان و اصرار بر ادعای تقلب، اگرچه تا فراموش کردن آرمانهای انقلاب، شعار استقلال، آزادی ، جمهوری ایرانی، شعار نه غزه، نه لبنان و بی حرمتی به سید و سالار شهیدان پیش رفت، اما سابقه جریان حامی فتنه را در التزام به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه به شدت، خدشه دار کرد. در حالیکه ادعای تقلب بعدها توسط خود مدعیان زیر سوال برده شد، اما چهار سال بی اعتمادی در میان گروههای از مردم توسط همین جریان معترض بدون سند و مدرک، باعث شد کشور با مشکلاتی همراه شود. از طرفی فشارهای بیرونی برای حمایت از قانون شکنان، موجب تشدید تحریم ها و فشار اقتصادی بر مردم شد. در راستای شرایط ابهام آمیزی که سران فتنه در قبال آن سکوت کردند و رسانه ها و روزنامه های حامی فتنه آن را تشدید کردند، کشور تا لبه پرتگاه بی امنیتی پیش رفت.

در واقع چنانچه مسئولین شورای نگهبان نیز خاطر نشان کرده اند، فتنه خط قرمز است و تایید کسانی که فتنه را همراهی کرده اند به معنای تایید دروغ تقلب در انتخابات سال 88 است. انتخاباتی که هم عموم مردم ایران و هم شورای نگهبان پیشتر سلامت آن را تایید کردند. مردم نیز با حضور پرشور در دو انتخابات بعدی و مشارکت گسترده نشان دادند، اعتماد فزاینده ای نسبت به ساختار انتخاباتی در ایران دارند. با این همه اگرچه زمستان گذشت، اما روسیاهی ذغال کماکان هست و به نظر می رسد شورای نگهبان درموضوع فتنه با تساهل مواجهه نخواهد کرد.

نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان د راین باره پیشتر گفته بود: قانون انتخابات به خوبی می‌تواند رفتارهایی که در سال 88 و بعد از آن منشاء بحران بود را با همان مفاهیم حقوقی شناخته شده تحت پوشش قرار دهد.

ره پیک عضو حقوقدان ومعاون اجرایی شورای نگهبان نیز در این باره اعلام کرده است: اگر در پرونده‌ی کسی اطلاعاتی وجود داشته باشد که شخص در موضوع فتنه که مقام معظم رهبری صریحا به عنوان خط قرمز اعلام کردند؛ موثر بوده و جزء آن معیارهایی که گفتند _ اخیرا هم ایشان صحبتی کردند مبنی بر اینکه کسانیکه در آن حوادث شرکت داشتند؛ قابل اعتماد نیستند_ آن اشخاص باشند؛ شورای نگهبان طبق وظیفه رسیدگی می‌کند و به عنوان کسی که صلاحیتش رد شده و احراز نشده است، بررسی می‌کند.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز درباره فتنه گفته است:  کسانی که در فتنه سکوت کردند و با عناوین مختلف از فتنه حمایت کردند و هنوز هم گاهی دفاع می‌کنند آنان جزو این مردم نیستند و به آنان می‌گویند اگر می‌خواهید هنوز هم در میدان آمریکا بازی کنید، بدانید ملت بزرگ ایران در روز 22 بهمن در سراسر کشور پاسخ شما را خواهند داد؛ به صلاح این افراد نیست که از مردم جدا شوند. ما هم دل‌مان نمی‌خواهد آنان از مردم جدا شوند، ساز دیگری نزنند، مردم این افراد هستند، سرتاسر مملکت در روز 22 بهمن از شرق و غرب و جنوب و شمال کشور فریاد «مرگ بر آمریکا» سر خواهند داد، شما به ضرر خودتان کار می‌کنید. ما در انتخابات فقط قانون را اجرا می‌کنیم، آرامش، سلامت انتخابات و آزادی، مواردی است که باید رعایت شوند، ما متکی به قانون هستیم.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار