عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هجمه به شورای نگهبان غیرمنطقی است، گفت: شورای نگهبان به عنوان مهم‌ترین حافظ منافع انقلاب، اسلام و ملت است.

مسئولان رفاه و آرامش مردم را فراهم کنند

به گزارش گلستان24،زنگ انتخابات با شروع ثبت‎نام کاندیداها به صدا درآمد و تعیین صلاحیت افراد از فیلترهای قانونی، اظهارنظرهای مختلفی در پی داشته است؛ با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگار فارس گفت‎وگویی تفصیلی پیرامون این مهم با عیسی امامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ترتیب داد که خواندن ادامه این مصاحبه خالی از لطف نخواهد بود.

عیسی امامی

* به نظر شما گروه‎های فشار که سر در آبشخور آمریکا دارند با زیر سوال بردن عملکرد شورای نگهبان چه رویکردی را دنبال می‎کنند؟

امامی: شورای نگهبان جایگاه قوی، متقن و قانونی دارد، قانون اساسی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین افتخاراتی است که برای صیانت و پاسداری از دین مبین اسلام تدوین شد؛ وجود شورای نگهبان برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد فاقد صلاحیت بر کرسی‎های مسئولیت ایجاد شد کسانی که قرار است به عنوان نماینده مردم در خانه ملت و یا مسئولیت‎های دیگر ورود پیدا کنند و قوانینی را به تصویب برسانند باید با عبور از فیلتر شورای نگهبان مشروعیت پیدا کنند.

کسانی که به عنوان داوطلب در مسیر انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و یا ریاست جمهوری قرار می‎گیرند باید فرآیندی را طی کنند، برای اطمینان حاصل کردن از اینکه هر یک از کاندیداها شرایط لازم برای راهیابی به ارکان تصمیم‎گیری را دارند باید فیلتری وجود داشته باشد که شورای نگهبان در حقیقت حافظ منافع انقلاب، اسلام و ملت هستند و با استفاده از ظرفیت‎های قانونی صلاحیت افراد را تعیین می‎کنند.

کسانی که در فضای رقابت ورود پیدا می‎کنند حق قانونی دارند که به عنوان داوطلب از حق و حقوق خود دفاع کنند. شورای نگهبان همواره به وظایف قانونی خود عمل کرده و می‎کند چه بسا افرادی که در صحنه انتخابات در همین مسیر قرار گرفتند و انتخاب شدند.

*  هجمه به شورای نگهبان را ناشی از چه چیزی می‎دانید؟

امامی: هجمه به شورای نگهبان مربوط به این برهه از زمان نیست بلکه سابقه طولانی دارد، زمانی که قانون اساسی قرار بود به تصویب برسد از همان نقطه آغازین هجمه‎ها وجود داشت و نهضت آزادی تلاش می‎کرد سهم قوا را کاهش دهد. دشمن نیز خیلی تلاش کرد تا بتواند نقش شورای نگهبان را کم‌رنگ کند و زمینه حضور عناصر، عوامل نفوذی و مداخله‎گر را در مسئولیت‎های کلیدی مهیا کند که با رهبری امام راحل این موضوع به درستی مدیریت شد و جایگاه رفیع شورای نگهبان بر همگان تبیین گردید این شورا برای سلامت، تضمین و تداوم انقلاب اسلامی شکل گرفت و تاکنون توانسته به خوبی به وظایف خود عمل کند.

به نظر می‎رسد کسانی که به هر شکلی احساس می‎کنند که نمی‎توانند نیازشان را به طور مستقیم از جانب مردم بگیرند امروز تلاش دارند که نهادهای قانونی را تضعیف و یا زیرسوال ببرند و با ارتباط با بیرون و برقراری روابطی که همواره از آن نگران بودیم زمینه نفوذ برخی افراد را به جایگاه‎های مهم کشور ایجاد کنند.

این هجمه‎ها به شورای نگهبان غیرمنطقی است. حق قانونی باید در مسیر قانون پیگیری شود؛ ضمن اینکه فکر نکنیم هر موقع ما در معرض یک انتخاب قرار بگیریم پس آن انتخابات درست است در غیر این صورت اساس انتخابات را زیرسوال ببریم و یا به شکلی مدعی شویم که شرایط برای حضور انتخاب‎شوندگان فراهم نشده؛ اینها بهانه‎هایی است که در طول 37 سال انقلاب اسلامی دیده شده است. افرادی که امروز زبان‌درازی دارند زمانی فرصت انتخاب پیدا کردند چه بسا به موجب همین فرآیند انتخاب نیز شدند و در مسند مسئولیت قرار گرفتند اگر قرار باشد برخورد شورای نگهبان فراجناحی نباشد شرایط تغییرات و جابه‌جایی قدرت در کشور وجود نداشت.

*  سخنان اخیر رئیس‎جمهور در خصوص عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت کاندیداها را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

امامی: سخنان آقای روحانی با مشی و منطق اعتدال سنخیت نداشت. موضع‎گیری اخیر ایشان درباره شورای نگهبان تعجب همگان را برانگیخت. اعتراض ایشان با توجه به اینکه فردی حقوق‌دان هستند و جایگاه قانونی شورای نگهبان را می‎دانند منطقی به نظر نمی‎رسید؛ بهتر بود که مسیر حقوقی و قانونی را به دوستان توصیه می‎کردند تا اگر کسی اعتراضی دارد راه قانونی را در پیش بگیرد اما آنچه آقای رئیس‎جمهور در موضع‎گیری خودشان نشان دادند با روح اعتدال و میانه‎روی همراه نبود.

*  چه توصیه‎ای به مجریان و ناظران انتخابات برای اینکه هیچ شائبه‎ای در طرف‌داری از جناح و جریان خاص به وجود نیاید، دارید؟

امامی: قانون‌مند عمل کنند، امانت‌دار باشند و بر اساس مسئولیت‎های قانونی و شرعی عمل کنند ما تجربه برگزاری 33 انتخابات را در کشور داشتیم و همیشه مجریان و ناظران انتخابات زحمات زیادی متحمل شدند و به واسطه همین تلاش‎ها میزان مشارکت مردم پای صندوق‎های رای حداکثری بوده است.

*  وظیفه رسانه‎ها را در زمینه انتخابات چقدر مهم می‎دانید؟

امامی: رسانه‎ها بسیار تاثیرگذار هستند. نقش رسانه ملی، نشریات محلی، مطبوعات و خبرگزاری‎ها بسیار مهم است. در حقیقت رسانه‎ها می‎توانند حضور پررنگ مردم را مطالبه و مردم را برای حضور در صحنه تشویق کنند. رسانه‎ها باید حساسیت‎های منطقه‎ای را برای مردم تبیین کنند فشارهایی که از ناحیه دشمن به مردم و نظام عارض شده بازگو کنند. دشمن هر وقت فضای صمیمی، بالنده و با مشارکت حداکثری را دیده به شدت عقب‎نشینی کرده است.

رسانه‎ها و خبرنگاران همیشه تاثیر فزاینده‎ای داشته‌اند. اعتقاد دارم اگر رسانه‎ها اهتمام لازم را داشته باشند، می‎توانند میزان مشارکت مردم را افزایش دهند. ما در این برهه خیلی به اتحاد و وحدت احتیاج داریم در این فراز و نشیب نباید دچار مغلطه شویم و موجبات سوءاستفاده دشمنان را فراهم کنیم و دشمن‌شادکن نباشیم.

هوشیار باشیم که نظام متعلق به آحاد مردم است پای این نظام خون‎های زیادی ریخته شده و حقی بر گردن همه ما است، مهم‌تر اینکه روح بلند و ملکوتی امام راحل ناظر بر اعمال ما است. حواس‌مان باشد که از وظایف خود تخطی نکنیم.

: سخن پایانی و اگر مطلب ناگفته‎ای باقی مانده بیان بفرمایید؟

امامی: ما مردم سربلند و سرافرازی داریم؛ قطعا در انتخابات هفتم اسفند مردم دوباره اقتدار و انسجام ملی را به نمایش می‎گذارند که این وظیفه مسئولان را سنگین‎تر می‎کند؛ باید مراقب باشیم که مطالبات جدی مردم دقیقا نیازهایی است که تاثیرش در کانون خانواده، شکل‎گیری آن، ثبات و استمرار کانون خانواده توام با رفاه، آرامش و امنیت نشان داده می‎شود و مسئولان باید نقش پررنگ خود را در تحقق مطالبات مردم به بهترین وجه ادا کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار