اکران اینترنتی «ایران سبز»، «یزدان تفنگ ندارد»، «نگهبان آراء»، «پایان مدارا» و «خیابان شهادت»

اکران اینترنتی مستندهای برتر درباره فتنه 88

 حوادث سال 88 علاوه بر اینکه موجب افزایش دانش و آگاهی سیاسی مردم شد و نقش موثری در رسوایی برخی گروه‌های سیاسی داشت، زمینه را برای شکوفایی استعدادهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز فراهم کرد؛ تا جایی که جوانان بسیاری وارد عرصه تولید محصولات فرهنگی شدند و آثار قابل قبولی تولید کردند. 

به گزارش رجانیوز، این مساله به طور ویژه در عرصه تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی بروز کرد و جوانان انقلابی توانستند فیلم‌ها، مستندها و مجموعه‌های بسیاری را با کیفیت بالا تولید کنند که موضوع محوری آنان نیز مساله فتنه و حواشی مربوط به آن بود. 

در این میان و در بین آثار تولید شده در حوزه مستند، برخی از آثار دارای کیفیتی بسیار بالا بودند و با استقلپبال گسترده مردم نیز روبرو شدند؛ آثاری که نقش موثری در افزایش آگاهی مردم و زدودن غبار فتنه از عرصه عمومی جامعه داشتند.

ایران سبز

مستند «ایران سبز» به بررسی موضوع تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری با سفر به دورافتاده ترین نقاط ایران پرداخته است.

یک زوج مستند ساز با پرسش‌هایی از مردم مختلف این مناطق، موضوع تقلب در انتخابات و نظر آن‌ها در این رابطه را خواسته‌‌شده است، که مخاطبان این مستند با پاسخ‌هایی بسیار شنیدنی نظر خود را پیرامون تقلب در انتخابات بیان کرده‌اند.

دریافت با لینک مستقیم

یزدان تفنگ ندارد

مستند «یزدان تفنگ ندارد» کاری از گروه دانشجویی آرمان و تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف است که به بررسی برخی از حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گذشته پرداخته است.

 این مستند که در ۷۰ دقیقه و با سبکی خاص ساخته شده است، جستجو و کنکاشی از دانشجوی المپیادی دانشگاه صنعتی شریف است در رابطه با شرایط این دانشگاه، تهران و کشور در سال 88. این دانشجو در مسیر مستند به گفتگو با مردم، شخصیت های فرهنگی و علمی و نیز دانشجویان می پردازد و پای درد دل مردم نقاط مختلف کشور و دغدغه های آنها می نشیند.

دریافت با لینک مستقیم

نگهبان آراء

مستند «نگهبان آراء» از جمله سندهایی است که برای رد تقلب در انتخابات سال ۸۸ ساخته شد. این مستند با بیان تاریخ‌نگاری روزهای بعد از انتخابات و جلسات ویژه‌ی شورای نگهبان با نماینده‌ی کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸به نحوی بسیار ساده با استناد به اوراق کتبی موجود و نامه‌های اداری بین شورای نگهبان و کاندیداها به نوع دغدغه‌ها و فعالیت‌ها شورای نگهبان در آن دوران سخت و نفس‌گیر پرداخته است.

این فیلم هم‌چون سندی در دست شورای نگهبان است تا در طول تاریخ بیان کند که ادعای تقلب از جانب سران فتنه و نمایندگان آنان جز ادعایی بی‌پایه و اساس چیز دیگری نبود. شاید عاملی گردد در رسوای آنان و این نوع نگرش در طول تاریخ.

دریافت با لینک مستقیم

پایان مدارا

در این مستند در ابتدا به بهانه ارائه یک روایت از اتفاقات انتخابات دهم صراحتاً به نقش برخی خواص و خصوصا نقش خانواده هاشمی رفسنجانی و شخص ایشان در فتنه ۸۸ بپردازد. داستان از روز دوازدهم آذر ۸۷ آغاز می‌شود؛ روزی که همایش ۳۰ سال قانون گذاری همه شخصیت‌های سیاسی کشور را دور هم جمع کرده بود تا در بستر آن طرحی به نام دولت وحدت ملی، مطرح شود. هاشمی اخیرا از پایان مدارا با دولت نهم خبر داده و انتخابات دهم ریاست جمهوری در راه است.

مستند «پایان مدارا» از همه اطلاعات و مستنداتش بهره می‌گیرد تا یک اثر ژورنالیستی خوب و تاثیرگذار را به مخاطب ارائه کند. از همین روست که به سراغ نامه‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌رود، از همین روست که از تک تک فیلمهای پراکنده تجمعات استفاده می‌کند، از همین روست که از فیلم مناظره‌ها تا فیلم اعترافات سیاسیون بهره می‌گیرد و تک تک قطعه‌های این پازل را در کنار هم قرار می‌دهد تا بعنوان یک مجموعه واحد سخنش را به گوش مخاطب برساند.

دریافت با لینک مستقیم

خيابان شهادت

مستند «خیابان شهادت»  ساخته محمدعلی مردانی که روایتگر سرگذشت زندگی و نحوه شهادت شهید حسین غلام کبیری جوان ۱۸ ساله‌ای‌ست ‌که دراوایل فتنه ۸۸ در سعادت آباد تهران به شهادت رسید.

این مستند روایت‌گر مظلومیت بسیجیان شهید سال ۸۸ است که حسین غلام کبیری نیز یکی از آن‌هاست. این فیلم در سومین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهید غلام کبیری و استقبال پرتعداد مخاطبین اکران شد.

دریافت با لینک مستقیم

پایان فراموشی

مستند «پایان فراموشی» به کارگردانی محمد مهدی خالقی، روایتی است از رای مردم مناطق محروم استان کرمان در انتخابات ۸۸. این مستند توانست فانوس بلورین اولین جشنواره مردمی فیلم عمار را نیز از آن خود کند.

دریافت با لینک مستقیم

ارسال نظر

آخرین اخبار