رادمهر و تربتی نژاد اشتباه تاکتیکی نکنند !

چطور رادمهر انتظار دارد مردم گرگان و روستاهای اطراف به او رای دهند ، همانطور که تربتی نژاد نباید انتظار داشته باشد که ترکمن های آق قلا و روستاهایش به او رای بدهند ، اصلا فضای انتخابات در گرگان و آق قلا تابع جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست .

معادلات پیچیده انتخابات مجلس دهم در حوزه گرگان و آق قلا

 به گزارش گلستان24، هر روز که به 7 اسفند نزدیکتر می شویم فضای معادلات سیاسی - انتخاباتی در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا که سهمیه دو نماینده در مجلس دارد پیچیده تر شده است . در واقع از وقتی تعداد نمایندگان مرکز استان دو نفر شد تقریبا اقوامی نظیر سیستانی ها و ترکمن ها امیدوارتر در انتخابات ثبت نام کرده اند .

در انتخابات مجلس دهم نیز حدود 8 نفر از نخبگان ترکمن در این حوزه انتخابیه ثبت نام کردند که تا به این لحظه 6 نفر آنها کنار رفته یا تایید صلاحیت نشدند و فقط دو گزینه عبدالغفار رادمهر و عبدالغفور امانزاده در عرصه انتخابات باقی مانده اند

.رادمهر و تربتی نژاد

عبدالغفور امانزاده نسبت به رادمهر چهره شناخته شده و سرشناس تری است و در چندین دوره انتخاباتی با بزرگان مرکز استان دست و پنجه نرم کرده و رقابت نزدیکی داشته و گاها آرای وی چشمگیر بوده است .

اما رادمهر جوان با حمایت شورای راهبردی اصلاح طلبان گرگان و آق قلا پای به میدان رقابت ها گذاشته است ، شورایی که فقط 18 عضو دارد اما در یک تصور خیالی خود را نماینده جمع کثیری از اصلاح طلبان و یا مردم گرگان می داند .

ظرفیت شورای راهبردی گرگان و آق قلا چقدر است ؟

اما سوال جدی این است که شورای راهبردی اصلاح طلبان چقدر ظرفیت دارد و چقدر در سطح شهر گرگان شناخته شده است ؟ این گروه تا الان چقدر در روستاهای گرگان رفته و مردم روستاها که پایگاه رای اصلی به شمار می روند آنها را می شناسند ؟ اصلا آیا مردم گرگان منتظرند که این چند چهره سیاسی گاها افراطی به آنها بگویند به چه کسی رای بدهند ؟

نگارنده با جامع بینی و ظرافت همه احوالات یکی دو ماهه اخیر گرگان و روستاهای اطراف آن را با حضور میدانی بطور دقیق رصد می کند و این نکته را باور دارد که ضریب نفوذ شورای راهبردی گرگان و آق قلا در میان توده مردم حتی 10 درصد هم نیست و اگر تربتی و رادمهر واقعا به این شورا دل خوش کرده اند مرتکب اشتباه تاکتیکی شده اند . تکیه بر شورای راهبردی اصلاح طلبان تکیه بر باد است !

دکتر تربتی نژاد عنصری دانشگاهی و چهره ای علمی و جا افتاده است که اگر بطور مستقل و با پشتوانه مردمی می آمد قطعا جایگاه بهتری داشت . اما براستی چند درصد مردم گرگان به این واسطه اخیر با او آشنا شده و او و عملکرد و شعارهایش را می شناسند ؟

 همگان اذعان دارند حضور او در ترکیب گزینه های دو گانه اصلاح طلبان باعث نزول رای او می شود و اگر او خودش را یک روستایی و متعلق به غرب استان معرفی می کرد ، با کمک بخشی از رای شهر می توانست خبر ساز شود .

اما او اینک به یک جمع چند نفره محدود شده که به خیال خودشان با تغییر دولت و نشستن چند اصلاح طلب بر کرسی وزارت و مناصب دولتی ورق به نفع آنان برگشته است و می توانند مجلس را هم بگیرند ، اما عرصه میدانی انتخابات و واقعیات موجود در گرگان چیز دیگری را نشان می دهد .

کنار گذاشتن عجیب و عبرت آموز هزارجریبی ! 

در حالیکه همه کارشناسان سیاسی استان و بخصوص شهر گرگان با توجه به همه سوابق موجود ، قرار گرفتن نام نبی هزارجریبی در لیست نهایی اصلاح طلبان را مساله ای قطعی و مسجل می دانستند ولی در کمال ناباوری شورای راهبردی اصلاح طلبان گرگان و آق قلا از کناراین نام پر آوازه به سادگی عبور کرد .

این مساله در جای خود موضوعی مهم و قابل تامل جدی است که بررسی و کنکاش ابعاد مختلف آن نکات و ابهامات زیادی را پشت صحنه های افراطیون سیاسی گرگان روشن می سازد که حداقل آن ، حکایت روشن از اختلافات عمیق و دست های پشت پرده در تعیین خط مشی برای شورای راهبردی است .

با این حال ، عبور از هزارجریبی و رسیدن به تربتی نژاد و رادمهر ، بیش از همه باید برای همین 2 نفر ذینفع سوال برانگیز و مشکوک باشد که چطور شورای راهبردی گرگان و آق قلا از کنار این کاندیدای سرشناس و دارای جایگاه و وجاهت بالای سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب در سطح شهر و روستاهای گرگان به راحتی عبور می کند و سوابق سیاسی طولانی شخصی و خانوادگی وی در اردوگاه اصلاحات را نادیده می گیرد .

در این صورت ، قربانی کردن و کنار گذاشتن هر فرد دیگری با هر وزن و سابقه سیاسی و جایگاه اجتماعی و مردمی ، برای چنین مجموعه ی افراطی بسیار بسیار راحت خواهد بود .

معادلات در روستاهای غرب و شرق گرگان

غرب گرگان کاندیداهای سرشناسی چون نبی هزارجریبی ، محمد احمری و نورمحمد تربتی نژاد و حتی تا حدودی عیسی امامی  را دارد . در همین غرب گرگان حتی شنیده شده که یکی از کاندیداها که متعلق به روستایی در بالای خط اصلی بود گفته به کاندیدای پایین خط اصلی رای ندهند .

حال چطور رادمهر انتظار دارد این مردم به او رای دهند ، جای تعجب است !

همانطور که تربتی نژاد نباید انتظار داشته باشد که ترکمن های آق قلا و روستاهایش به او رای بدهند ، اصلا فضای انتخابات مجلس در گرگان و آق قلا تابع جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست و به همین خاطر است مجددا تاکید می شود که رادمهر و تربتی نژاد اشتباه تاکتیکی نکرده و وقت و انرژی خود را معطل و مصروف این شورا نکنند.

تنها کاندیدای ترکمنی که توانست از میان فارسها رای بگیرد در دوره قبل فرهاد توماج بود که نزدیک به 7 هزار رای از گزینه های غیر ترکمن داشت و حدود 30 هزار رای هم از میان ترکمن ها گرفت . آن هم توماجی که زبان اصلی حرف زدنش فارسی بود و سالها در گرگان زندگی می کرد و بخاطر شغل وکالتش دوستان سرشناسی داشت که حاضر بودند برای وی مجلس بگذارند و سخنرانی کنند .

البته توماج در این دوره بعد از رد صلاحیتش از رادمهر حمایت کرد که برخی کارشناسان این کار وی را به دور از عافیت اندیشی دانسته و گفته اند توماج می توانست با خویشتن داری برای چهار سال بعد چهره رقیق تری از مواضع خود ارائه دهد که مورد قبول مراجع نظارتی باشد .

رادمهر 3 هزار تا رای هم از گرگان و روستاهای اطراف ندارد

ترکیب دوگانه رادمهر و تربتی نژاد در خوشبینانه ترین حالت ، قطعا در شرق گرگان به سیدهادی حسینی و تربتی نژاد و در غرب گرگان به تربتی نژاد و نبی هزارجریبی ختم می شود ؛ پس رادمهر هم دلخوش به وعده شورای راهبردی 17 نفره نکند و از همین الان تا می تواند در آق قلا به دنبال جذب آرای خاموش و خاکستری باشد چرا که بعید است او در گرگان و روستاهای اطراف بیشتر از 3 هزار رای بیاورد .  

اصلاح طلبان خود در گرگان به چند دسته تقسیم می شوند : بخش هایی از آنها همین الان در ستادهای دکتر قاسمی ، سید هادی حسینی ، عاطفه حاج محمدی ، نعیمی ، پایین محلی ، امامی کار می کنند و به همه این کاندیداها قول داده اند ، پس بعید است رای خوبی از شهر گرگان و حومه به سبد رادمهر ریخته شود .

رادمهر به نفع امانزاده کنار برود

در عین حال ترکمن ها گزینه مهمتری در آستین دارند که قابلیت رفتن به بهارستان را دارد و آن عبدالغفور امانزاده است . امانزاده زبان سیاست را خوب می داند و شناخت عمیقی از قوم ترکمن داشته و کمبودها و نواقص حوزه خودش را احصا کرده است .

 به نسبت رادمهر ، امانزاده چهره کارکشته ایست که مورد حمایت علمای آق قلا و بزرگان قوم ترکمن است و اگر رادمهر واقعا برای قوم ترکمن و آینده اش دلسوز است به نفع او کنار برود تا در این دوره زمینه برای به مجلس رفتن یک گزینه ترکمن از گرگان و آق قلا فراهم شود .

اصلاح طلبان دلسوز قوم ترکمن نبوده و همراهی با آنان هزینه بردار است

تجربه نشان داده که هیچوقت اصلاح طلبان دلسوز واقعی قوم ترکمن نبوده و در آن چند دوره ای هم که نمایندگان ترکمن از حوزه غرب یا شرق استان به مجلس رفته اند هیچگاه به جهت حمایت اصلاح طلبان نبوده و این تلاش قوم ترکمن و وحدت و انسجام آنها و وجود برخی کاندیداهای قوی بوده که آنها را به مجلس رسانده است . 

چه اینکه همراهی با جریان افراطی اصلاحات جز رد صلاحیت و هزینه های سیاسی و اجتماعی هیچ سودی برای نخبگان قوم ترکمن نداشته است و این می طلبد که کاندیداهای این حوزه ، دقت کافی را در راهبردهای پیش روی خود در آینده داشته باشند .

انتهای پیام /

 

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار