شواهد شکاف دولت و اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

آنچه این روزها بیش از هرچیز نمایان است، شکاف میان دولت و اصلاح طلبان است و هرآینه پروژه «عبور از روحانی» جدی تر در میان اصلاحات و حتی از سوی برخی در درون دولت مطرح می شود.

از تخریب عارف توسط روزنامه هاشمی تا خط و نشان عارف برای روحانی

 به گزارش گلستان24، این روزها یکی از گمانه هایی که در رسانه ها مطرح می شود، یک دوره ای شدن ریاست روحانی بر دولت است. محمدرضا تاجیک از فعالان اصلی جریان اصلاح طلب چندی پیش در این باره صحبت کرده بود.

اوگفته بود، بعید نیست دولت روحانی چهارساله شود. او با انتقاد از فضا موجود میان اصلاح طلبان گفته بود: به نظر من با حکم عقلایی باید از دولت روحانی دفاع داشته باشیم باید بتوانند نقش جزیی از راه‌حل مشکلات کنونی را بازی کنند. باید نظری و عملی یاری برسانند تا بتوان این فضا را تدبیر کرد تا این مشکلات خود را به صورت بحران نشان ندهد. صدای پای بحران‌ها به گوش می‌رسد. قبل از اینکه این بحران‌ها چهره زمخت خود را به ما نشان دهند بایدجلوی آنها را گرفت. دولت باید دست بالا بزند.

 شکاف دولت و اصلاح‌طلبان

تاجیک پیرامون کلید خوردن پروژه «عبور از روحانی» از درون دولت نیز اظهارات قابل تاملی دارد: "مشکل اصلی آقای روحانی نیست و بلکه افرادی هستند که در تیم و دولت ایشان قرار دارند و تلاش می‌کنند صدای متفاوتی داشته باشند و در اجماع حول محور آقای روحانی انشقاق ایجاد کنند. این عده به تازگی مطالب جدیدی را در محافل خصوصی عنوان می‌کنند که به گوش ما نیز رسیده و ما از آن بی‌اطلاع نیستیم. من از این مساله هراس دارم که همین افراد پروژه «عبور از روحانی» را از درون دولت آغاز کنند"

دولت روحانی که از ابتدا به دلیل فقدان پایگاه اجتماعی اصیل، با گروههای اصلاح طلب گره خورده است. سعید حجاریان سال گذشته گفته بود: اصلاح طلبان، ستون فقرات دولت روحانی هستند، اما به زودی و پس از آشکار شدن اختلافات میان اصلاح طلبان و دولت مشخص شد در بدنه دولت اعتدال اصلاح طلبان بیشتر نقش آپاندیس را ایفا می کنند تا ستون فقرات.

در این میان دولت اگرچه تلاش کرده خود را با خواسته های اصلاحات هماهنگ کند که ظهور و بروز برخی از این تلاشها را می توان در اظهارات روحانی نیز دید، اما باز اصلاح طلبان روی خوش به دولت نشان نمی دهند و حتی تا مرز خط و نشان کشیدن به دولت نیز پیش می روند.

روز گذشته خبر رسید که محمدرضا عارف که گفته می شود این روزها در قریب به اتفاق لیست های اصلاح طلب به عنوان سرلیست معرفی شده است، با لحن تندی با دولت مواجهه کرده است. رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان تهران گفته است: عارف به روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروزشوند آقای روحانی در سال96 در پاستور نخواهد بود.

علی صوفی رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان تهران در گفتگو با روزنامه آرمان امروز از مذاکرات عارف با حجت‌الاسلام روحانی درباره انتخابات مجلس خبر داده و در این باره می‌گوید: آقای عارف بارها با آقای روحانی در این زمینه صحبت کرده است. وی به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروزشوند آقای روحانی در سال96 در پاستور نخواهد بود. آقای عارف با این منطق و استدلال تلاش کردند در دو سال گذشته اتحاد و انسجام را در همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد کنند تا مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند. حکیمی پور عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز گفته است:روحانی با اهتمام بیشتری به مساله رد صلاحیت ها بپردازد.

پیشتر نیز البته عارف از برخی نگرانی های درباره به اجماع نرسیدن اصلاح طلبان به سرلیستی وی حکایت کرده بود. از طرفی او به خاطر اینکه در انتخابات 24 خرداد کنار رفته است و موجب پیروزی روحانی شده است، دولت را بدهکار خود می داند و از طرفی دیگر دولت تمایل دارد با مجلسی که ریاست آن را امثال لاریجانی بر عهده دارند، کار کند.

تهدید تلویحی عارف در حالی است که اتفاقا روزنامه آرمان، منتسب به هاشمی رفسنجانی و مدافع افراطی دولت، از ماهها پیش تلاش دارد تا از تاثیرگذاری نقش عارف در جریان اصلاحات بکاهد. مدتی قبل و پس از تصویب برجام در مجلس بود که روزنامه هاشمی رفسنجانی مدعی شد:«اصلاح طلبان قویتر از لاریجانی برای مجلس ندارند»

آرمان در گزارش خود نوشته بود: زمانی که تندروهای دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا بر یک طبل می‌کوبند باید دانست خبر مهمی در راه است و اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است که تندروها به ضرر خود می‌دانند بنابراین از هر روزنه‌ای برای عدم تحقق آن بهره می‌برند. اکنون که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می‌شویم، گروه‌های سیاسی جلسات خود را منظم برگزار می‌کنند و به‌طور ضمنی از تدبیر انتخاباتی سخن می‌گویند و در ذهن اسامی‌ای را به عنوان ریاست مطرح می‌کنند که در لفافه به اطلاع همفکران و همطیفان خودشان می‌رسانند. از جمله این شخصیت‌ها که بسیار مورد تایید میانه‌روها برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست مجلس دهم مطرح می‌شود، علی لاریجانی است.

این روزنامه به صراحت امثال عارف و خرازی(که آن روزها هنوز از ندا استعفا نداده بود) را گزینه های نامناسبی معرفی کرده و می نویسد: اصلاح‌طلبانی هستند که حضور و پررنگ شدن نام لایجانی در انتخابات مجلس را برابر با خداحافظی کاندیدای خود برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم می‌بینند. این موضوع هم قابل درک است اما آیا آنها سندی برای مدیریت جناحی لاریجانی در مجلس دارند که تصور می‌کنند اگر او بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس بنشیند حقوق این طیف در پارلمان تضعیف خواهد شد و سوال مهم‌تر اینکه اکنون اصلاح‌طلبان گزینه قوی‌تر و باتجربه‌تر از لاریجانی در لیست خود دارند که از حضور و پررنگ شدن نام رئیس فعلی مجلس هراس دارند؟ آیا تردیدی در این موضوع است که او بارها در دفاع از حقوق اصلاح‌طلبان هجمه بخشی از اصولگرایان را پذیرا شد اما تکلیف خود که همان اعتدال است را فراموش نکرد؟

هفته نامه کارگزاران هم بیشتر از تبلیغ کاندیدای مطرح جریان اصلاحات به تبلیغ لاریجانی و ناطق پرداخته است. قبلتر  و پیش از اعلام عدم کاندیداتوری ناطق، محمدقوچانی نوشته بود: ناطق رئیس مجلس مناسبی است.

حملات به عارف تا آنجا پیش رفت که صادق زیباکلام هم  معاون اول دولت اصلاحات را نواخت و گفت: عرصه سیاست عرصه آرمانگرایی و رویاهای عاشقانه نیست. اگر به من بود دلم می‌خواست نلسون ماندلا و واسلاوهاول، آن سانگ سوچی، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران می‌شدند. اما یادمان باشد که آقای ناطق نوری یا دکتر عارف قرار است در جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجلس فعالیت کنند. حالا به نظر شما مجلسی که ناطق نوری ریاست آن را برعهده داشته باشد چه کارآیی‌ای خواهد داشت. بنده معتقدم مجلسی که آقای ناطق نوری در رأس آن قرار داشته باشد به مراتب از مجلسی که دکتر عارف ریاست آن را برعهده بگیرند قدرتمندتر خواهد بود.ولی این را یقین دارم که اگر در 24 خرداد92 آقای دکتر عارف پیروز شده بودند و ایشان الان رئیس‌جمهور بودند، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم.

 عطریانفر هم قریب به این مضمون گفته بود: ما آقای لاریجانی را برای ریاست مجلس به موقعیت نسیه و غیرنقد آقای عارف ترجیح می‌دهیم.

اصلاح طلبان اما سروسودای خود را دارند و تلاش می کنند سطح مطالباتشان از دولت را کاهش ندهند. اشاره محمدرضا تاجیک درباره کلیدخوردن پروژه عبور از روحانی از داخل دولت نیز همین گمانه ها را تقویت کرده است. او حتی گفته بود که " اجازه نمی دهیم یک اصولگرا سرلیست اصلاح طلبان باشد".

منتجب نیا نیز معتقد است، دولت به اصلاح طلبان وابسته است. او می گوید: اگر اصلاح طلبان پشت دولت را خالی کنند معلوم نیست که دولت چگونه می تواند اداره شود و به کجا اتکا داشته باشد! هماهنگی با آقای لاریجانی و نزدیک بودن مواضع و اندیشه ها مسئله ایست که وجود دارد اما به معنای این نیست که دولتی ها می توانند از اصلاح طلب ها جدا شوند و به طیف آقای لاریجانی متکی شوند... اصلاح طلبان زمانی بودند که دولت آقای روحانی نبود. دولت آقای روحانی را اصلاح طلبان به وجود آوردند. بنابراین کانون پیدایش و تفکر جریان دولت، اصلاح طلب ها بودند و دولت به اصلاح طلب ها متکی است.

جلایی پور عضو حزب تازه تاسیس اراده ملت هم مدعی شده است که دست اصلاحات پربرکت است و اصلاحات، روحانی ساز است.

اگرچه روحانی چندروز پیش با اشاره به یک مثال تاریخی –والبته با تحریف- تلاش کرد مسیر تایید صلاحیت اصلاح طلبان راهموار کند، اما این موضوع اصلاح طلبان را راضی نکرده است. نکته دیگر این است که شایدروحانی می داند که اصلاح طلبان نمی توان بدون قبول هزینه های فتنه 88 به انتخابات بازگردند.

این موضوعی است که عباس عبدی دیگر فعال اصلاح طلب نیز بر آن تاکید می کند. عبدی با انتقاداز اصلاح طلبان می گوید: آنان پیش از ثبت نام و حضور باید این راه را باز یا هموار می‌کردند نه این که همینطوری و بدون حل مشکلات قبلی و بطور مشخص بحران 88 راه بیفتند بیایند در انتخابات به این خیال که حتما تایید هم خواهند شد!»

به هر روی آنچه این روزها بیش از هرچیز نمایان است، شکاف میان دولت و اصلاح طلبان است و هرآینه پروژه «عبور از روحانی» جدی تر در میان اصلاحات و حتی از سوی برخی در درون دولت مطرح می شود. برخی شنیده ها نیز حکایت از این دارد که برخی نزدیکان به دولت، از تعدادی از وزرا خواسته اند تا خود را برای کاندیداتوری 96آماده کنند.  

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار