وارد کننده ترین دولت پس از انقلاب و ادعای لمس برجام

در روزهای پایانی سال که حتی خریدن آجیل به یکی از رویاهای مردم تبدیل شده است، با این حال روحانی می گوید: برجام آفتاب تابان است.

آبی که از «آفتاب تابان برجام» گرم نشد/ رکود در بازار و رونق در اظهارات روحانی

ادعای روز گذشته روحانی درباره برجام به نوعی عجیب ترین و قابل تامل ترین و البته کم سابقه ترین ادعایی است که تا به حال از وی شنیده شده است.

به گزارش گلستان24، روحانی که پس از گذشت و بیش از هجده ماه از عمر دولت خود، تنها دستاوردی را که می تواند از آن نام ببرد تنها نام و تعبیر «برجام» است، در روزهای پایانی سال 94 با مطالبات فراوان اقتصادی مردم روبروست. معیشت اصلی ترین دغدغه این روزهای بخش عظیمی از مردم است. مسئله ای که در همه گفته ها و حرف و حدیث های مردم به آن اشاره می شود.

روحانی

در روزهای پایانی سال که حتی خریدن آجیل به یکی از رویاهای مردم تبدیل شده است و رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران به صراحت اعلام می کند: "آجیل تبدیل به یک کالای لوکس شده و مردم آن را از چرخه اولویت‌های شب عید خارج کرده‌اند. برخی از واحدهای صنفی، آجیل را به صورت قسطی و با چک به کارگران و کارمندان می‌فروشند"، روحانی ادعا کرده برجام آفتاب تابان است.

روحانی: برجام آفتاب تابان است

روحانی در بخشی از نشست خبری با «آفتاب تابان» خواندن "برجام" ادعا کرد، همه تاثیرات برجام را لمس می‌کنند. وی در بخشی از اظهارات روز گذشته خود بی توجه به مشکلات متعدد اقتصادی در کشور گفت:  درحالی که همه کشورهای اطراف ما به خاطر کاهش نفت دچار مشکل شدند ما امروز مشکلی نداریم؛ در مورد قیمت دلار همه می‌بینند که چه قیمتی دارد و در کشورها مجاور چه وضعی پیدا کرده است که این چیز واضحی است؛ تورم کاهش پیدا کرده است که همه اینها به وضوح برای مردم روشن است و هر کسی امروز در صادرات کالا است تاثیرات برجام را حس می‌کند، هر کسی در واردات مواد اولیه است برجام را حس می‌کند و هر کسی که می‌خواهد LC باز کند برجام را حس می‌کند و وقتی کم‌کم هواپیماهای ما بیایند مسافران تاثیرات آن را حس می‌کنند و همچنین با آمدن واگن‌های و لوکومتیوهای جدید مردم در قطار مردم قدم به قدم تاثیر برجام به خوبی را لمس می‌کنند...هم سانتریفیوژ در فردو و نطنز می چرخد و هم بانک مرکزی می‌چرخد؛ وزارت صنایع در آخرین گزارش می‌گوید با 102 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری مذاکرات را به اتمام رساندیم و همه چیز آشکار است؛ برجام یک مثل آفتاب تابان است چشم ها را باید باز کرد.

واکنش ها به ادعای روحانی درباره سوئیفت!

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سوئیفت ادعا کرد: امروز فعالیت بانک‌های ما با بانک‌های خارجی شروع شده، مسئله سوئیفت حل شده و مسئله بیمه هم تا حد زیادی اجرایی شده است.

این اظهارات روحانی درحالی است که فعالان اقتصادی و تجار که عملا با این فضا درگیر هستند و دستی بر آتش دارند، می گویند: در سوئیفت، اتفاق خاصی نیافتاده است.

دکتر ساسان شاه ویسی، اقتصاددانو فعال این حوزه در پاسخ به این ادعای روحانی می گوید:  تعجب میکنم از اینکه رئیس جمهور در نشست خبری امروزشان گفتند مشکل سوئیفت حل شده است. فعالان اقتصادی در رسانه ها بارها گلایه کرده اند که نمیتوانند به راحتی نقل و انتقال پول را انجام دهند. این را باید فعالان بازار بگویند که این حرف ایشان را نقض کرده اند. نکته بعد درباره وضع بازار است. تورم کاهش یافته اما این کاهش به دلیل تشدید رکود بوده است نه نقش دولت. من رونقی بعد از برجام در کشور نمی بینم.

اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی نیز با اشاره به حل نشدن سوئیفت گفته است: بانکهای ما و بانکهای خارجی باید قراردادی را امضا کنند که طریقه ارتباط پولی بین آنها مشخص شود، اما بانکهای اروپایی از امضای این قرارداد با بانکهای ما سرباز می زنند، به همین دلیل اتصال به سوئیفت در حال حاضر فایده ای برای اقتصاد ما نداشته است. بانکهای مرکزی کشورها باید تضمین های لازم را بدهند که اگر سوئیفت بازگشایی شد بانکهای خارجی بتوانند پولشان را بگیرند. اما بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی چنین تضمینی را نمی دهند، چون با درخواست هریک از کشورهای 5+1 ممکن است تحریمها برگردد.

وارد کننده ترین دولت پس از انقلاب و ادعای لمس برجام

در حالی که به استناد اسناد گمرک دولت روحانی رکورد واردات برخی محصولات را در صدسال اخیر شکسته است و شرایط پس از برجام بیشتر به نفع کشورهای خارجی رقم می خورد، ادعای عمل به اقتصاد مقاومتی در این دولت با چالش روبروست. فقط در واردات گندم، 23 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال گذشته زیر نظر دولت و از مرزهای قانونی کشور وارد شده است و در زمینه غلات سال گذشته 7 میلیون و 200 هزار تن گندم وارد کشور شده است. این مقدار واردات گندم هم در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است.

همچنین در روزهای اخیر حدود 52 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که این حجم واردات با توجه به ظرفیت ‌های موجود در کشور، خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به نوعی یک رکورد محسوب می شود.

همچنین آمار گمرک نشان می دهد، در ۲ سال اخیر ارزش واردات ایران از چین به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. گمرک، حجم واردات از چین در 2 سال اخیر را نزدیک به 10.9 میلیون تن اعلام کرده است. رشد واردات از چین از لحاظ حجم کالاهای واردشده نسبت به 8 سال دولت قبل نیز قابل ملاحظه است. در 8 سال دولت قبل به طور میانگین سالانه 2.7 میلیون تن کالا از چین وارد شده بود؛ اما این رقم در 2 سال اخیر با رشد 100 درصدی به 5.4 میلیون تن افزایش یافته است؛ ‌یعنی 2 برابر شده است.

دکتر باستانی فرد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در مورد واردات معتقد است: بعد از برجام واردات افزایش یافته و متاسفانه ایران بازار مصرف خارجی ها شده است. اینکه اقای روحانی میگوید همه برجام را لمس کرده اند، فکر میکنم منظورشان این است که کالاهای وارداتی زیاد شده وگرنه تولید که نمی‌تواند ظرف مدت 46 روز بهبود یابد. در مدت مذکورتولید هیچ رونقی نداشته. کاهش تورمی که آقای روحانی از آن سخن میگوید عمق رکود را بیشتر کرده است و مایه افتخار نیست!

افزایش خام فروشی نفت خام، یکی دیگر از اثرات برجام

روحانی در بخشی از اظهارات روز گذشته خود، درباره فروش نفت گفت: ما یک میلیون بشکه نفت می‌فروختیم ولی الآن که دست ما باز است یک میلیون و 400 هزار بشکه می‌فروشیم و در سال آینده مکلفیم بالای 2 میلیون بفروشیم؛ روابط بانکی ما برقرار شده و این چیز مخفی نیست.

دکتر شیخی، اقتصاد دان و نویسنده کتاب توسعه و برنامه ریزی درباره اثرات منفی خام فروشی در دوران پسابرجام گفته است: من بهبودی در اقتصاد ایران بعد از برجام ندیدم. نمیدانم آقای رئیس جمهور این بهبود را چگونه حس کرده اند؟! این بهبود برای مردم عادی و فقرا اصلا قابل لمس نبوده است. آقای روحانی در سخنان خود فرمودند تا قبل از برجام، کشور به سختی میتوانست یک میلیون بشکه نفت بفروشد اما امروز یک میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت میفروشد! من به ایشان میگویم این مایه افتخار نیست آقای رئیس جمهور! افزایش فروش نفت یعنی گرایش بیشتر دولت به خام فروشی.

همچنین دکتر شقاقی از چهره های اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه عنوان کرده است: آقای روحانی گفت با 102 شرکت خارجی تفاهمنامه امضا کردیم، باید بگویم اگر دولت تمام تلاشش را هم بکند نباید امیدوار باشد که بتواند بیش از ده میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد. نباید به سرمایه خارجی اینقدر دل بست. من به دولت تذکر میدهم اینقدر روی سرمایه خارجی حساب باز نکند. افزایش فروش نفت خام ضد اقتصاد مقاومتی است!

بازار کساد و ادعای کنترل تورم

روحانی ادعا کرده است که اثرات برجام ملموس است و این در حالی است که بازار به شدت در رکود به سر می برد. دیروز در بخشی از بازار تهران نیز اعتصاب و تجمع برگزار شده بود و مردم از این شرایط راضی نیستند. برخلاف ادعاهای روحانی هیچ رونقی در بازار بعد از برجام مشاهده نمیشود. در واقع اگر روتق ادعایی وجود دارد، در بین مردم عادی نیست. آمارها نشان میدهد واردات به کشور افزایش یافته و این یکی از ثمرات برجام است.

 دکتر حکیمی پور دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیادرباره واقعیت بازار می گوید:  واقعیت این است که برجام تاثیر زیادی بر زندگی مردم نداشته است، نمیدانم آقای رئیس جمهور از کدام رونق سخن میگویند؟! توصیه میکنم ایشان سری هم بازار بزنند تا رکود را به طور کامل لمس کنند! احساس میکنم برخی سخنان اشتباه اقتصادی ایشان ناشی از مشاورتهای غلط برخی از مشاورانشان باشد.

 

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار