دولت طرحی برا ی مسکن مردم ندارد

در حالی که یکی از بزرگترین مشکل جوانان کشورمان تهیه مسکن است متاسفانه در دولت یازدهم به این پروژه چندان اهمیتی داده نمی شود و دولتمردان تمام توجه خود را معطوف به سیاست خارجی و حل مسئله برجام کرده اند.

آقای روحانی، عده زیادی چشم امیدشان به همین قفس ها می باشد

به گزارش گلستان24، ازهمان ابتدای شروع به کار دولت یازدهم رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی در برنامه ‌های مختلف، مسکن مهر را مورد تفقد قرار داده و از آن به‌عنوان "بلا" و "عامل از ریل خارج شدن اقتصاد" یاد کردند.



بنا بر این گزارش در همین حال مردم انتظار داشتند که اگر دولت جدید طرح مسکن مهر را نقد می کند پس ممکن است دولت آقای روحانی طرحی بهتر از مسکن مهر ارائه دهد. با این حال عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی به صاحبان این خانه ‌ها قول داد که دولت یازدهم تعهدات خود را در قبال تکمیل این پروژه ادامه می‌دهد و در کنار این وعده که متقاضیان مسکن مهر به خانه هایشان می رسند وعده جدیدی به نام مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد دادند. 


با این حال مردم نه اقدامات جدی در خصوص تحویل مسکن مهر از دولت دیدند و نه قدومی در راستای تحقق طرح پیشنهادی دولت یازدهم که همان مسکن اجتماعی بود. شاید از وزیری که از مسکن مهر به عنوان بلا یاد کرده است بیشتر از این انتظار نمی رود.


مسکن مهر طرحی بود که اولین بار از سوی دولت نهم به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن و در راستای کنترل بازار و خانه‌دار کردن گروه‌های کم درآمد جامعه به وسیله توزیع زمین رایگان راه‌اندازی شد.

هرچند این طرح همراه با نواقصی بود ولی درصد خانوارهایی که توانستند مالک ملک شوند به 4/68 درصد رسیده بود.این در حالی است که در اولین سال دولت یازدهم این آمار سیر نزولی داشته و درصد مالکین به 2/64 درصد کاهش پیدا کرد.


آخوندی وزیر راه و شهر سازی در شرایطی رای اعتماد از نمایندگان گرفته بود که قول اتمام طرح مسکن مهر را تا پایان سال 94 داده بود اما با توجه به اتمام سال 94 همچنان مردم چشم انتظار تحویل گرفتن واحد های خود هستند.


براساس آنچه در طرح جامع مسکن به عنوان وضع موجود خانواده‌های فاقد مسکن مورد توجه قرار گرفته است، 40 درصد هزینه‌های خانوار در گروه‌های پایین درآمدی صرف مسکن می‌شود در حالی که اندازه متعارف آن در سطح جهانی حدود 25 درصد است. طبق برآوردهای انجام شده، حدود 48 درصد از خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های اول تا چهارم و 29 درصد آنها در دهک‌های 5 تا 7 قرار دارند. با این حساب 2 میلیون و 522 هزار خانوار شهری مستأجر در دهک اول تا چهارم درآمدی قرار دارند که در تأمین مسکن با مشکل جدی مواجه هستند.


با این حال وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مگر مسکن مهر غیر از این است که برخی می‌خواستند یک سری انسان‌هایی که کالا هستند را در خانه‌هایی که قفسه‌اند جای دهند؟ در هر جای کشور که خواستند قفسه ساختند و مردم را در آنها چیدند. در مسکن مهر نه شهر می‌بینیم، نه مقام انسان. در مسکن مهر نه ساختار اجتماعی وجود دارد و نه حتی ساماندهی شهری دیده شده است، فقط یک سری قفسه هستند که می‌توانید در آن انسان یا هر کالای دیگری بگذارید.


نکته جالب اینجاست که دولت یازدهم به هر شکلی که توانسته مسکن مهر را نقد کرده در حالی که خودش هیچ برنامه ی جایگزینی برای این طرح  نداشته است. البته بارها نام طرح هایی را به زبان آورده اند که در همان حد نام بردن از طرح مسکن امید و مسکن اجتماعی بوده و حتی به روی کاغذ هم نیامده است.


آقای روحانی نیز در سالروز بزرگداشت فرمان امام(ره) با حضور وزیر راه‌ وشهرسازی، مسؤولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی معاونان وزیر راه ‌وشهرسازی از مسکن مهر به عنوان خوابگاه یاد کرد و گفت: «برای مسکن‌مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن‌مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شد.»


نکته ای که اینجا لازم به ذکر است این است که با اجرای طرح مسکن مهر در واقع با یک تیر دو نشان زده می شود. هم کمک به نوسازی مسکن می شود و هم کمک به خانه دار شدن مردم. در واقع هدف اصلی مسکن مهر خانه دار شدن مردم است نه نوسازی خانه عده ای که خود صاحب خانه هستند. با این تفاسیر به نظر می رسد سیاست های آقای روحانی تنها در جهت کمک به اقشار متوسط رو به بالا و بالای جامعه است. 


درست است که مسکن مهر نواقصی دارد ولی این دولت وظیفه دارد که یا در صدد رفع نواقص این طرح باشد و یا با ارائه طرحی جدید و کاملتر از مسکن مهر قدمی در جهت خدمت به خلق بردارد. 

متاسفانه مردم هروز شاهد جنگ های سیاسی و جناحی این دولت هستند و دولت مردان به جای رسیدگی به حل مشکلات مسکن مردم در تلاش برای چسباندن القابی از قبیل طرح مزخرف، قفس و یا خوابگاه به طرح ناتمام از دولت قبل هستند.


به نظر می رسد مسکن مهر باری است که به اجبار روی دوش دولت یازدهم است و تا جایی که دولتمردان بتوانند از اتمام این پروزه طفره می روند.لازم به ذکر است افرادی که در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اند و هر روز در انتظار خبری از تحویل واحد های خود هستند اکثرا از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند که با اندک پس انداز خود سعی در مهیا کردن سقفی برای خانواده هایشان دارند.


دور از انصاف است که در جامعه ای که فاصله طبقاتی بیداد می کند و عده ای هستند که تمام مبلغ مسکن مهر هزینه یک سفر خود به کشور های خارجی است، دولت از اتمام این پروژه طفره برود و چه بسا پس از پایان مذاکرات هسته ای به فکر قشر مفرح جامعه باشد و در صدد خرید هواپیما های لوکس برای سفرهای خارجی اندک مردم غنی جامعه باشد.


از واکنش های دولت در قبال پروژه مسکن مهر چنین به نظر می رسد که به مذاق دولت مردان خوش نمی اید که پروژه نیمه تمام دولت قبل را به اتمام برسانند چرا که در اذهان عمومی پروژه مسکن مهر به نام دولت قبل نقش بسته است. با این وجود دولت یازدهم موظف است که این پروژه را هر چه سریعتر به پایان برساند چراکه در قانون نیز تصویب شده است که تمام پروژه های نیمه تمام دولت قبل در دولت بعد لازم الاجرا است.

منبع: عصر امروز

ارسال نظر

آخرین اخبار