احمد ملاشاهی، کارشناس رسانه وتحلیل گر مسائل فرهنگی سیاسی:

ملت ما به تکلیفش عمل کرد و نخواست حرف امام (ره) روی زمین بماند. این جمله حتی در جنگ تحمیلی هم شنیده می شد که شهید خرازی می گفت: اگر همه چیز از دست رود، حرف امام (ره) روی زمین نماند. بنابراین ولایت پذیری از ولایت فقیه یکی از عوامل موثر در پیروزی مردم ایران برابر استکباراست.

امام خمینی (ره) خداوند را در میان سیاست گم نکرد/ ملت نگذاشت حرف امام روی زمین بماند

احمد ملاشاهی، کارشناس رسانه، تحلیل گر مسائل فرهنگی سیاسی و فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، مهمترین علل پیروزی امام خمینی (ره) را این موضوع بیان کرد: که او خداوند را در میان سیاست گم نکرد. یعنی اگر امام (ره) بر اساس روال سیاسی معمول دنیا فکر می کرد، به فکر طراحی این قیام نمی افتاد. چنین سخنرانی هایی نمی کرد و به تشکیل حکومت، آن هم در شرایط آن زمان، فکر نمی کرد. اگر بر اساس علوم سیاسی زمان خود عمل می کرد، باید عملکردی شبیه به کشور های عربی منطقه می داشت.

yyyy

ملا شاهی با اعتقاد به این که امام خمینی (ره) دو مولفه خاص را گرد هم آورد، گفت: عمل به تکلیف و توکل را به همراه عقلانیت به کار بست. با تکیه به این دو مولفه، یک قیام را پایه ریزی کرد که به پیروزی انجامید. مشکل عمده قیام هایی که در ممالک اسلامی و کشور های عربی صورت گرفته این بود که فقط بر یکی از این دو مولفه تکیه زدند. یا تکلیف و توکل، بدون عقلانیت و یا عقلانیت منهای عمل به تکلیف که امروزه رویه معمول است. اما امام (ره) یک ساختار جدید را بوجود آورد که در بطن مفاهیم اسلامی ما، مخصوصا نهضت عاشورا وجود دارد. این شخصیت امام (ره) بود که باعث پیروز بر استکبار و کفر حاکم بر آن زمان شد. یعنی اگر رهبر ما این ویژگی ها را نداشت، این قیام نه طراحی می شد و نه پیش می رفت.

وی در ادامه با بیان این موضوع که امام روحیه عزت خواهی و غرور ملی و شرافت ملی را به این مردم نشان داد و از این توان استفاده کرد، افزود: بخاطر ظلم و استکبارو استعمار در سالیان متمادی، این ملت خار شده و شرافت انسانی اش زیر سوال رفته بود. اگر چه حکومت زمان سعی می کرد باستان گرایی ملی و جشن های دو هزار و پانصد ساله را راه بیاندازد، اما با اطاعت بی چون چرا از غرب، این ملت کاملا کوچک و خار شده بود. امام (ره)  یک چشم انداز عزت خواهی به ملت نشان داد. هر زمان یک ملت راه عزت و شرافت خود را پیدا کند، این خود به خود به پیروزی می انجامد.

yyyyyyyy

کارشناس رسانه وتحلیل گر مسائل فرهنگی سیاسی در شرح دیگر علل پیروزی امام (ره) بر استکبار گفت: موضوع بعد به رابطه ملت و امام بر می گردد. یکی از علت هایی که باعث پیروزی امام (ره) شد این بود که ملت نگذاشت حرف امام (ره) روی زمین بماند. امام علی (ع) در خطبه جهاد، در باره انتقاد هایی که به ایشان می شود اشاره می کنند و می فرمایند: برخی می گویند پسر ابی الطالب مرد جنگ است ولی مرد سیاست نیست. حضرت علی (ع) در جواب آن ها می گویند: خداوند پدر شما را بیامرزد. هیچ تدبیری برای کسی که اطاعات نمی شود، نمی ماند. یعنی هر چقدر فکر، نقشه و تدبیر باشد، ولی اجرا نشود و بر زمین بماند، موفق نمی شود. ملت ما به تکلیفش عمل کرد و نخواست حرف امام (ره) روی زمین بماند. این جمله حتی در جنگ تحمیلی هم شنیده می شد که شهید خرازی می گفت: اگر همه چیز از دست رود، حرف امام (ره) روی زمین نماند. بنابراین ولایت پذیری از ولایت فقیه یکی از عوامل موثر در پیروزی مردم ایران برابر استکباراست.

ارسال نظر

آخرین اخبار