حاشیه مناظره جنجالی در «غیرمحرمانه»

مناظره ترکان با عبدالملکی در برنامه «غیرمحرمانه» در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد با وقایع عجیبی همراه بود که نشان از مهندسی آن برای حمایت از دبیر شورای عالی مناطق آزاد می‌داد.

وقتی مشاور رسانه‌ای ترکان، مجری مناظره رئیسش می‌شود
به گزارش گلستان24،جمعه‌شب شبکه دو تلویزیون در قالب برنامه مناظره محور «غیرمحرمانه» مناظره‌ای  میان اکبر ترکان؛ دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و دکتر حجت ا... عبدالملکی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه با موضوع عملکرد مناطق آزاد پخش کرد.

این برنامه با وقایع عجیبی همراه بود که نشان از مهندسی آن برای حمایت از ترکان بود. مهمترین انتقادی که به این برنامه وارد بود، انتخاب مجری بود. در کمال تعجب، محمود احمدی افزادی مشاور ارتباطات و رسانه اکبر ترکان و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور به عنوان مجری این برنامه بود که جانبداری‌های وی از رئیسش در این مناظره، اظهر من الشمس بود.

بدون تردید این نوع انتخاب مجری برای یک مناظره، بی سابقه بوده است که مجری، حقوق‌بگیر یکی از طرفین مناظره باشد.

* توصیف یک شاهد عینی از آنچه بود و آنچه پخش شد

علاوه بر کج سلیقگی محض در انتخاب مجری، این برنامه با اشکالات فاحش دیگری همراه بود که حسن عباسی متقیان دانشجوی دکترای اقتصاد و از حاضران در این برنامه، به آن پرداخته است:

ترکیب حضار؛

- سالن از بیش از یک ساعت مانده به شروع برنامه کامل بود و خصوصا ردیف‌های پایین و پشت سر سخنرانان پر شده بود... با حضور آقای کردی( مدیر عامل منطقه آزاد چابهار) تعدادی از حضار به استقبال ایشان رفتند و کارت‌هایی بین تعدادی از حضار توزیع شد.

از ابتدا فضای جهت‌دار برنامه کامل واضح بود؛

- میکروفون به دست معدود مخالفان لایحه مناطق آزاد داده نشد و از چهار نفر مخالفانی که به زحمت میکروفون رو به دست آوردند، فقط صحبت‌های یک نفر کامل پخش شد، از صحبت 3 دقیقه ای یک نفر دیگر فقط 20 ثانیه پخش شد، و صحبت های دو نفر دیگر اصلا پخش نشد؛ این در حالی بود که تقریبا معادل زمان صحبت‌های مهندس ترکان، حضار موافق ایشان به بحث ورود کردند و بیش از 80 درصد آن در برنامه اصلی پخش شد.

- تمسخر، هو کردن و اعتراضات مستمر در حین صحبت‌های دکتر عبدالملکی از ابتدای ضبط تا انتهای آن ادامه داشت.

- بعد از اتمام برنامه تعدادی از حضار با بنده وارد بحث شدند که در گفتگو و کارتهای ویزیتی که به من دادند، روبه رو شدن با این تعداد مدیرکل و مسئول برای بنده که دانشجو بودم تعجب برانگیز بود.

- بعد از برنامه به دو نفر از حضار گفتم، شما از کجا تشریف آوردید؟ گفتند از چابهار؛ به طنز گفتم واقعا این میزان علاقه‌مندی به مناظره علمی که با هزینه شخصی از مناطق آزاد پرواز گرفتید و یک شب هم اقامت دارید و فردا مجددا باید با پرواز برگردید، تحسین برانگیز است.

مجری‌گری جهت‌دار؛

مجری که سعی داشت جانب‌داری خود را آشکار نکند و اداره یکطرفه بحث را به حضار بسپارد، در مواردی نتوانست این جانبداری را پنهان کند

- از سویی به زیاد شدن ورود حضار به بحث به شدت اعتراض می کرد، اما بلافاصله با شروع سخنان افراد موافق، بحث را متوقف و جو سالن را برای شنیدن بحث ایشان آرام می کرد.

- در شرایطی که ضبط برنامه به شدت طولانی شده بود و تأکید کردند که دیگر هیچ کس حق ورود به بحث و پرسش و نقد ندارد؛ با ورود آقای کردی(مدیر عامل منطقه آزاد چابهار) به بحث جو سالن را برای شنیدن صحبت‌های ایشان آرام کردند؛ وقتی بنده و شخص دکتر عبدالملکی به این روند اعتراض کردیم با به‌راه انداختن بازی رأی‌گیری از حضار، فرصت را در اختیار ایشان قرار داد.

- در اختصاص وقت به دو طرف مناظره به هیچ وجه رعایت انصاف نشد؛ بگذریم که در تدوین و پخش ظالمانه تر عمل شد؛ نسبت 70 به 30 زمان پخش صحبت های مهندس ترکان به صحبت های دکتر عبدالملکی در پخش، فارغ از زمانی که به موافقان مهندس ترکان اختصاص یافت، گویای این ظلم فاحش بود.

- وقتی در انتهای برنامه دکتر عبدالملکی به اختصاص وقت اعتراض کردند، مجری پذیرفت که زمان بگیرد؛ حدود 8 دقیقه به مهندس ترکان اختصاص یافت، در پایان مجری گفت 7 دقیقه مهندس صحبت کردند، آقای دکتر عبدالملکی نیز 7 دقیقه فرصت دارند؛ بعد از گذشت دقیقا 5 دقیقه مجری گفت 7 دقیقه شما تمام شد!! آقای دکتر عبدالملکی گفتند که من خودم زمان گرفته ام و 5 دقیقه صحبت کردم و 2 دقیقه دیگر وقت دارم و مجری سکوت کرد و دکتر به بحث خود ادامه داد.

- وقتی یکی از حضار به جانبداری آقای احمدی اعتراض کردند و گفتند که شما مشاور مهندس ترکان هستید... ایشان برافروخته شد و گفتند به هیچ وجه این موضوع ربطی به این برنامه ندارد؛ جالب این است که وقتی در انتهای برنامه دکتر عبدالملکی گفتند که تعداد زیادی از حضار از همکاران سازمان مناطق آزاد هستند، مجری گفت « هرکس از کارمندان مناطق آزاد است» دستش را بالا بگیرد وگرنه خودم او را معرفی می کنم!! بنده با صدای بلند گفتم مگر شما خودتان از همکاران هستید که همه را می شناسید؟!

آنچه بود و آنچه پخش شد...

- اصل برنامه حدودا 150 دقیقه طول کشید و آنچه پخش شد حدود نیمی از ضبط(80 دقیقه بود) و طبعا بخش زیادی از آن حذف شده بود.

- اگرچه انتظار داشتم که در تدوین نیز به طبع ضبط برنامه، جهت‌دار عمل شود ولی حقیقتا دیشب بعد از مشاهده برنامه از این نوع سانسور و تدوین جانبدارانه بسیار متعجب شدم

سانسور سخنان مخالفان؛

- همان‌طور که گفتم از صحبت‌های 4 نفر مخالف، حدود 30 درصد آن پخش شد. پاسخ بنده به زیر به ادعای یکی از حضار در مورد عدم صحت آمار ارائه شده دکتر عبدالملکی از عملکرد مناطق آزاد و غیرمعتبر بودن آن که از پایگاه اینترنتی رسمی شورای عالی مناطق آزاد اخذ شده بود! پخش نشد و فقط 30 ثانیه از 3 دقیقه صحبت بنده پخش شد.

و صحبت دو نفر دیگر از حضار در اعتراض به ادعای مهندس ترکان در مورد ثمرات مثبت منطقه آزاد در امنیت بانه و اینکه اولا بانه منطقه آزاد نیست و ثانیا امنیت بانه مرهون خون شهدا و پاسدارانی است که جان بر کف در آن مناطق خدمت می کنند و امروز از سوی دولت دچار خود تحریمی می شوند، پخش نشد.

این در حالی است که بیش از 80 از صحبت‌ها و بحث‌های موافقان پخش شد.

سانسور پاسخ‌ها و نقدهای دکتر عبدالملکی

- در حالی صحبت‌ها و سؤالات موافقان به‌طور کامل پخش شد که پاسخ‌های مستدل و منطقی دکتر عبدالملکی به‌طور ناقص و تقطیع شده پخش شد و این‌گونه القاء شد که نقد وارد و پرسش بدون پاسخ منطقی است.

- در ادامه صحبت‌های مهندس ترکان مبنی بر عدم قابل قیاس بودن مناطق آزاد کشور با عملکرد مناطق آزاد کشورهای همسایه، بحثی در مورد عدم اعتقاد ایشان به توانمندی‌های داخلی و سخن معروف ایشان در مورد انحصار توان رقابتی ما در آبگوشت بزپاش! از سوی دکتر عبدالملکی مطرح شد که نتیجه آن محکوم شدن مهندس ترکان بود و با کمال تعجب پخش نشد.

- یک دقیقه پایانی بحث دکتر عبدالملکی در مورد سال تأسیس مناطق آزاد در کشور، مبنی بر بحثی که چند دقیقه قبل شده و نتیجه آن بی‌اطلاعی ایشان به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد بود ولی متأسفانه باز هم مقدمه آن سانسور شد و پخش نشد.

آن‌طور که در خاطرم هست این برنامه چهارشنبه شب دو هفته پیش ضبط شد و جزئیات بیشتری از آن به خاطر ندارم... ای کاش خاطرات آن شب را با جزئیات و تدقیق بیشتر می‌نوشتم ولی آن‌چه در این مصاحبه عرض کردم، مسائلی بود که به‌طور دقیق و یقینی در خاطرم مانده و در صورتی که فیلم کامل برنامه که حدود 150 دقیقه طول کشید در دسترس قرار گیرد، همه قابل استناد و اثبات است.

منبع:مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار