رژیم شاهنشاهی فکر می کرد اگر امام را تبعید کند، موج جریان برخواسته در بطن مردم خواهد خوابید. اما اشتباه می کرد. این موج هزارو چها صد سال است که در دل مردم ریشه دارد.

امام خمینی (ره) فقط تفکر انبیاء و ائمه را به مردم یاد آوری کرد

در نیمه دوم سال 43، بعد از ماجرای کاپیتلاسیون، و اعتراض امام خمینی (ره) به تصویب این قانون ننگین، رژیم شاهنشاهی تصمیم به تبعید امام (ره) نمود. اما چرا این رژیم فکر می کرد تبعید بهترین کار است؟

سید حسین علوی، مدیر کل کتابخانه های استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در این باره می گوید: امام خمینی (ره) دنبال بیان یک گفتمان جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی بود. این گفتمان شامل همه ابعاد از جمله بعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود. برای این که این گفتمان که تلاش انبیا برای تشکیل یک جامعه اسلامی بود شکل بگیرد، باید همه ابعاد آن شروع به حرکت می کرد. برای جاری کردن این گفتمان بین مردم جامعه ، باید بستر ها و لایه های آن جامعه را درگیر این موضوع می کردیم. جاری شدن گفتمان امام خمینی (ره) در لایه های مختلف جامعه برای کسانی که از شرایط رژیم سابق راضی بودند و منافع خودشان را در بقای آن نظام می دیدند طبیعتا خوشایند نبود.

tabiid emam

علوی با بیان این که ریشه های گفتمان امام (ره) در بین مردم نفوذ کرده بود، یاد آور می شود که روحانیون، کسبه و افراد مختلف جامعه این گفتمان را زمزمه می کردند، پای منبر های امام (ره) می نشستند و اعلانیه های وی را گوش می کردند. وی می گوید گفتمان امام (ره) یک انقلاب بنیادین را در پی داشت و طبیعاتا آن رژیم با چنین انقلابی مخالف بود. اما تصورشان بر این بود که اگر امام (ره) را که صاحب اصلی این گفتمان است تبعید کنند، می توانند جلوی موج ایجاد شده را بگیرند. آن ها اشتباه می کردند و اشتباهشان این بود که فکر می کردند امام تولید کننده نخستین های این گفتمان است، در صورتی که این گفتمان هزار و چهار صد سال است که در زندگی مردم ریشه دارد. گمان می کردند اگر امام (ره) تبیعد شود، مردم از باز نشر این گفتمان دست بر خواهند داشت. زیرا به اشتباه آن را فقط در همان مقطع می دیدند. در صورتی که امام داشت تفکر انبیاء و ائمه بزرگوار را برای مردم  یاد آوری می کرد. او به مردم متذکر می شد که حکومت و اجتماع مبنی بر تفکر علوی، این چیزی نیست که الان رژیم شاهنشاهی انجام می دهد. آن ها از بایسته های نظام اسلامی فاصله دارند.

tabiid emamm

 مدیر کل کتابخانه های استان گلستان می گوید امام معقتد بود که باید در این رژیم یک خانه تکانی جدی شکل بگیرد. وی در واقع داشت پیام انبای را انتقال می داد و آن ها فکر می کردند که اگر امام (ره) برود این انتقال مفاهیم تمام خواهد شد.

alavi

امام (ره) تبعید شد. اما دیدند که این موج نخوابید. آن گاه فهمیدند که سر رشته این موضوع در جای دیگری است که امام (ره) با زیبایی به آن پرداخته است. مردم که سال ها با ائمه مانوس بودند، با یک گفتمان جدید از اندیشه های اولیا آشنا شدند و با امام (ره) نیز مانوس شدند. امام (ره) تبعید شد اما  این جریان و فرایند با شتابی که امام آغاز کرد ادامه پیدا کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار