اقدامات یکجانبه علیه ایران

«... تمامی این فاکتورها درحال کشاندن عربستان به اقدامات یکجانبه برای نخستین بار هستند و در سیاست قدیمی این کشور مبنی بر اتخاذ اقدامات چندجانبه علیه ایران تغییر ایجاد کرده اند».

تحولاتی که عربستان را به وحشت انداخت

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه تحلیلی مدرن دیپلماسی (moderndiplomacy) به بررسی گسترش نفوذ و قدرت ایران در منطقه پرداخته که موجب وحشت مقامات سعودی شده است.

 

خلاصه ای از این یادداشت درپی می آید:

نفوذ روزافزون ایران در منطقه، عربستان سعودی را به نشان دادن واکنش تحریک کرده است. درحالیکه به نظر می رسد دوران پساتحریم برای ایران موفقیت آمیز بوده، نگرانی هایی در دشمن اصلی این کشور ایجاد شده است.

نفوذ روز افزون ایران در خاورمیانه [غرب آسیا] و احتمال تبدیل شدن این کشور در آینده به قدرتی هسته ای، موجب ناراحتی عربستان سعودی می باشد.

 

نفوذ ایران در منطقه درحال افزایش است و این روند معلول تحولات متعددی است. سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان (سازمان شبه نظامی لبنانی که مورد حمایت ایران قرار دارد) عملیات هایی را خارج از مرزهای ایران و داخل دیگر کشورهای عربی از جمله سوریه و عراق به انجام رسانده اند.

عربستان تحولاتی که عربستان را به وحشت انداخت/ اقدامات یکجانبه علیه ایران

ایران توانسته با موفقیت، نفوذ اساسی خود را در لبنان تحکیم کند و حزب الله، حضوری قوی در لبنان دارد. دولت عراق نیز تحت نفوذ ایران است و این دولت درباره هرچیزی حتی مسائل کوچک، با تهران مشورت می کند.

 

 

حکومت طرفدار ایران به رهبری بشار اسد همچنان در کشور جنگ زده سوریه، قدرت را در دست دارد. ایران به صورتی روزافزون کنترل جامعه شیعی بحرین را به دست گرفته است؛ کشوری که اکثریت شیعه آن تحت حکومت پادشاهی سنی قرار دارند.

 

 

ایران به حوثی ها _گروه مسلح در یمن_ کمک کرده است که توانستند با موفقیت "صعنا" پایتخت این کشور را تصاحب کنند. آخرین مورد که کم اهمیت هم نیست، توافق هسته ای با شش قدرت جهانی بود که دستاوردی تاریخی درعرصه های سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی برای ایران محسوب می شود و امکان تقویت نفوذ ایران در منطقه را فراهم ساخته است.

 

 

تمامی این فاکتورها درحال کشاندن عربستان سعودی به اقدامات یکجانبه برای نخستین بار هستند و در سیاست قدیمی این کشور مبنی بر اتخاذ اقدامات چندجانبه (در کنار متحدان غربی) علیه ایران تغییر ایجاد کرده اند.

 

 

ایران به علت تاثیرات تحریم هایی که طی چند دهه علیه این کشور انجام شده، نتوانسته به تقویت اقتصادی واقعی دست یابد. تصمیم گیران سیاسی در کشورهای حاشیه خلیج [فارس] به ویژه آن هایی که در عربستان سعودی هستند از این نگرانند که وقتی ایران با اقتصاد ضعیف می تواند چنین تاثیری در منطقه داشته باشد، درصورت دستیابی این کشور به قدرت اقتصادی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

 

اکنون عربستان سعودی از این می ترسد که توافق هسته ای، مسیر ایران به سمت ساخت سلاح اتمی را مسدود نخواهد ساخت بلکه به عنوان پوششی برای تلاش های اتمی ایران خواهد بود. توافق هسته ای ایران از سوی عربستان اینگونه تفسیر شد که پنجره ای برای گسترش برنامه هسته ای تهران است.

 

 

عربستان سعودی بر این باور است که منافع اقتصادی توافق هسته ای، این توانایی را به حکومت ایران داده که گروه های شبه نظامی نظیر حزب الله را تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی کند.

 

 

طی سال های گذشته، کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] به ویژه عربستان سعودی، نگران احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی بوده اند. امضای توافق هسته ای ایران فقط به افزایش چنین نگرانی هایی کمک کرده است و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] قابلیت های دفاعی خود را که بیشتر به عنوان سپری دربرابر ایران است، تقویت کرده اند.

 

 

به علت افزایش نفوذ ایران در منطقه و پیشبینی دستیابی این کشور به سلاح اتمی، عربستان سعودی در مکانیستم های دفاعی خود محتاط تر شده است. در این شرایط، دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم عربستان احتمالا به صورت مخفیانه به دنبال دستیابی به سلاح های اتمی است و این آغاز مسابقه اتمی دیگری خواهد بود.

 

 

 

منبع : جام

 

ارسال نظر

آخرین اخبار