روزنامه وطن امروز نوشت:

با نزدیک شدن به روزهای پایانی رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی، موضوع فشار به دستگاه قضا و قاضی پرونده او نیز بیشتر مطرح می‌شود.

پشتش گرمه !؟

به گزارش گلستان 24، وجود فشار در پرونده مهدی هاشمی را از همان روزهای ابتدایی رسیدگی به این پرونده بارها نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از فعالان سیاسی مطرح کردند اما براساس شواهد موجود این فشارها وارد فاز تازه‌ای شده است به گونه‌ای که برخی نمایندگان مجلس از فشارهای بی‌سابقه در این پرونده خبر داده‌اند که علاوه بر شخص قاضی پرونده بر خانواده، اقوام و حتی آشنایان و همشهری‌های قاضی نیز وارد می‌شود. ما در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای با نمایندگان مجلس به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با«وطن امروز» با اشاره به پرونده مهدی هاشمی اظهار داشت: انتظار مردم در این پرونده از دستگاه قضا اعمال قانون است. ابوترابی درباره فشارهای موجود بر دستگاه قضا در این پرونده گفت: هم روی دستگاه قضا، هم روی شخص قاضی پرونده، هم روی اطرافیان قاضی پرونده شامل دوستان، اقوام، همشهری‌ها و آشنایان قاضی پرونده مهدی هاشمی‌رفسنجانی فشار وجود دارد.

ابوترابی ادامه داد: بر همین اساس انتظار ما از قوه‌قضائیه این است که در این آزمون بزرگ بدون فشارپذیری از این طرف و آن طرف به وظیفه خود عمل کند و مانند پرونده‌های قبلی از این آزمون بسیار مهم نیز سربلند بیرون بیاید. عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: انتظار این است که همه افراد دلسوز نظام به دستگاه قضا در جهت ایجاد عدالت و اعمال قانون کمک کنند و فشارهای غیر متعارف به قوه‌قضائیه را کاهش دهند. ابوترابی در پاسخ به این سوال «وطن امروز» مبنی بر اینکه این فشارها در پرونده مهدی هاشمی عمدتا از چه ناحیه‌ای صورت می‌گیرد؟ پاسخ داد: این فشارها از ناحیه برخی سیاسیون و احزاب سیاسی وابسته به یک طیف خاص وارد می‌شود. وی درباره وظایف رسانه‌ها درباره پرونده مهدی هاشمی گفت: رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند چرا که آگاهی افکار عمومی بسیار در زمینه اجرای قانون و ایجاد عدالت موثر است.

چه کسی فشار می‌آورد؟
نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم درباره پرونده مهدی هاشمی گفت: اقتدار هر کشوری وابسته به دستگاه قضایی آن است و اگر دستگاه قضا با تخلفات محکم برخورد کند قاعدتا میزان تخلفات نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر گاهی ویژه‌خواری، رانت‌خواری و یکسری حقوق غلط برای برخی افراد ایجاد شود باعث ایجاد بدبینی بین مردم خواهد شد.

رئیس کمیته رسانه‌ای مجلس با اشاره به برخی اتهامات که علیه دستگاه قضا مطرح می‌شود و برخی نیز در پی القای واقعی بودن این اتهامات هستند، خاطرنشان کرد: برخی جریانات اتهام می‌زنند به قوه قضائیه که این نهاد در برخورد با مفاسد یکسان عمل نمی‌کند، به تاخیر افتادن پرونده‌ها، حداقل گرفتن مجازات‌ها و از این قسم اتهامات را علیه قوه‌قضائیه مطرح می‌کنند. خب! این اتهامات نیاز به عکس‌العمل مهمی از سوی قوه‌قضائیه دارد. به نظر می‌رسد در پرونده مهدی هاشمی باتوجه به فشارهایی که می‌آورند و سعی می‌کنند یک رانتی را برای او ایجاد کنند، عملکرد قاطع دستگاه قضا به خوبی می‌تواند باطل بودن همه این اتهامات را علیه قوه‌قضائیه به طریق اولی اثبات کند.

پژمان‌فر تصریح کرد: اگر قوه‌قضائیه بتواند در برابر این رانت موجود در پرونده مهدی هاشمی مقاومت کند نشان خواهد داد و این برگ سفیدی در برابر تمامی این حرف‌های ناروا که جریانات معاند علیه یک قوه مستقل در جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند، خواهد بود. وی ادامه داد: امیدواریم قوه‌قضائیه و قاضی پرونده مهدی هاشمی در برابر این موج ناجوانمردانه فشار بر او و خانواده قاضی و اطرافیانش و دستگاه قضا، مقاومت لازم را داشته باشد و بتواند حقانیت خود و تهمت بودن همه این مسائل را اثبات کند.

پژمان‌فر در پاسخ به این سوال که این فشارها بر دستگاه قضا معمولا از چه ناحیه‌ای وارد می‌شود، گفت: موضوع مهدی هاشمی یک موضوع فردی نیست که بگوییم تنها پای خود او در میان است یا اینکه یک فردی اشتباهی کرده و مجازات خود را متقبل می‌شود. یک جریان سیاسی که در زمان ریاست جمهوری پدر مهدی هاشمی و همچنین در زمان اصلاحات، سوءاستفاده‌هایی کردند و از رانت‌هایی برخوردار شدند در حال فشار به دستگاه قضا در پرونده مهدی هاشمی است. وی ادامه داد: خب! طبیعتا با محکومیت مهدی هاشمی پای خیلی از افراد و جریان‌های سیاسی باز خواهد شد و طبیعتا آنها برای حفظ بقای خود در حال فشار به قوه‌قضائیه هستند و من مطمئن هستم که آنها خیلی نگران شخص مهدی هاشمی رفسنجانی نیستند.

پژمان‌فر درباره نقش اکبر هاشمی رفسنجانی در پرونده پسرش هم گفت: انتظار ما از آقای هاشمی این است که از بزرگانی چون حضرت امام(ره)، آیت‌الله گیلانی، آیت‌الله مشکینی و دیگر عزیزان یاد بگیرد که از پاره‌های تن خود گذشتند و به دلیل اشتباهاتی که داشتند از آنها عبور کردند، آقای هاشمی هم از دستگاه قضایی حمایت می‌کرد و حداقل می‌گفت دستگاه قضایی طبق روال پرونده پسرش را بررسی کند و نتیجه را هم قبول خواهد کرد. وی ادامه داد: امیدوارم آقای هاشمی بتواند این اتهام را علیه خودش که در تاریخ کشور و تاریخ زندگی او خواهد ماند برطرف کند.

قوه‌قضائیه باید فارغ از فشار و با آزادی کامل باشد
از آن جهت که پرونده مهدی هاشمی دارای ابعاد امنیتی است، نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بسیار می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد. محمد‌اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به پرونده مهدی هاشمی اظهار داشت: در رابطه با این پرونده باید گفت زمان رسیدگی به آن از سوی قوه‌قضائیه خیلی طولانی شده است، در صورتی که خیلی از موارد این پرونده مشخص بوده و باید سریع‌تر مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و مانند دیگر پرونده‌ها نتیجه آن به اطلاع مردم می‌رسید که خب باعث ایجاد رضایت و خشنودی مردم می‌شد. وی ادامه داد: الان هم باید این پرونده سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود تا همه نسبت به این پرونده خوش‌بین شوند. هر چه قدر زمان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی طولانی‌تر شود نمی‌تواند برای قوه‌قضائیه خوشایند باشد.

لذا باید هم با دقت و هم با سرعت و بدون ایجاد تبعیض، این پرونده رسیدگی شود تا این شائبه که در پرونده آقازاده‌ها تفاوت قائل می‌شوند از بین برود. کوثری تصریح کرد: بعضی از رسانه‌ها که در پرونده مهدی هاشمی، به دستگاه قضا فشار می‌آورند نهایتا خودشان ضرر می‌کنند و این موضوع بعد از تعیین تکلیف نهایی پرونده مهدی هاشمی مشخص می‌شود. آنچه مسلم است قاضی و قوه‌قضائیه باید آنقدر آزاد باشد تا بدون اینکه فشاری به آن آورده شود یا مواردی را عده‌ای بخواهند با جنگ روانی علیه قوه‌قضائیه ایجاد کنند، بتواند محکم در این زمینه تصمیم‌گیری کند تا همه نسبت به نتیجه آن مطلع شوند.

خانواده هاشمی هیچ برتری‌ای نسبت به دیگران ندارند
یکی دیگر از اعضای کمیسیون قضایی مجلس نیز تاکید کرد خانواده هاشمی رفسنجانی هیچ برتری‌ای نسبت به سایر خانواده‌های ایرانی ندارند. علی جلیلیان، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روند رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در قوه‌قضائیه، اظهار داشت: همه در برابر قانون مساوی هستند و هیچ کس نباید نسبت به دیگران برتری داشته باشد و مجریان قانون در قوه‌قضائیه بنا به سوگندی که یاد کرده‌اند باید این موضوع را مد نظر داشته باشند و برتری خانوادگی و طبقاتی نباید هیچ تأثیری در رسیدگی به پرونده داشته باشد. وی افزود: با توجه به شناخت از قوه‌قضائیه، اطمینان داریم در پرونده مهدی هاشمی نیز عدالت اجرا خواهد شد و آنچه حق است و عدالت حکم می‌کند با صدور رأی توسط قاضی پرونده اعلام خواهد شد و دستگاه قضا در روند رسیدگی به این پرونده تحت تأثیر جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها قرار نگرفته و کار خود را به طور مستقل انجام خواهد داد. عضو کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: در قانون، خانواده هاشمی‌رفسنجانی نیز مانند همه خانواده‌های ایرانی دیگر محسوب می‌شود و هیچ برتری‌ای نسبت به دیگران ندارند و ما به قضات خود اطمینان داریم که تحت تأثیر هیچ فشار و تهدیدی قرار نمی‌گیرند و این استقلال را در صدور رأی خود نشان می‌دهند.

ارسال نظر

آخرین اخبار