مروری بر دوران روحانی مچکریم

آنچه جای تاسف دارد،‌ نپرداختن به مسایل اصلی مردم همچون کرامت انسانی و سوال درباره ماجراهایی از قبیل "توزیع سبدکالا" در مناظرات اجتماعی بود.

جای خالی کرامت مردم در دولت روحانی/ وقتی دولتی‌ها «سبدکالا» را فراموش می‌کنند +عکس

به گزارش گلستان24، پس از گذشت نزدیک به ۴ سال از روی کار آمدن کابینه تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی،‌ حال فرصت مناسبی است به بررسی گوشی از عملکردهای دولت یازدهم بپردازیم هدف از تهیه سلسله گزارش‌های "مروری بر دوران روحانی مچکریم" نیز بازخوانی موارد مهم و در عین حال مبهم بیش از سه سال گذشته از تاریخ کشور است تا مشخص شود حسن روحانی تا چه اندازه توانسته از "تدبیر" در کارهایش استفاده کند و نتیجه آن چه میزان "امید" برای مردم بوده است.

******

 

 

* سبدکالا، نماد تحقیر ایرانی و تدبیر دولت روحانی

 

روز گذشته اولین سری از مجموعه مناظرات انتخاباتی دوازدهمین دوه ریاست جمهوری با موضوع "بررسی وضعیت اجتماعی" به طور مستقیم از رسانه ملی پخش شد. این مناظره همانطور که پیش‌بینی می‌شد حواشی خاصی به‌دنبال داشت که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به تغییر مسیر مناظره از اجتماعی به سیاسی اشاره کرد در زمانی که اسحاق جهانگیری پاسخ سوالی در خصوص مشکلات ازدواج جوانان را با ورود عده ای به سفارت عربستان پاسخ گفت.

اما آنچه در این میان جای تاسف داشت، پرداخته نشدن به بخشی از مسایل اجتماعی بود که طی سال‌های اخیر مردم را درگیر خود کرده و موجب تحقیر چهره ایران در فضای بین‌المللی شده بود.

برای نمونه می‌توان به ماجرای توزیع سبدکالا میان مردم در سال ۹۲ اشاره کرد که حواشی فراوانی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت. دولت روحانی که از ابتدا ادعای بازگرداندن کرامت به ایرانیان را یکی از شعارهای خود مطرح کرده و پرداخت ماهانه یارانه نقدی را باعث تحقیر مردم می‌دانست،  خود در اقدامی خلاف تدبیر و عزت انسانی، اقدام به پخش بسته ای از کالاهای مورد نیاز مردم کرد.

در این رابطه می‌توان به چند انتقاد اصلی و مهم اشاره کرد:

۱- بی تدبیری و ضعف مدیریت در پخش این بسته کالایی در میان مردم باعث ایجاد صف های طولانی در مقابل مراکز پخش سبدکالا شد که برخی از مردم را ساعت‌ها معطل نگه داشت. از اتفاقات ناگوار در این رابطه می‌توان به جان باختن تعدادی از هموطنانمان در صف توزیع سبد کالا اشاره کرد.

 

 

 

۲-  زمان پخش این بسته کالایی در ایام دهه فجر آن سال و ایجاد صف های طویل برای دریافت آن،‌ موجب سواستفاده دشمنان گردید بطوریکه وندی شرمتن معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی گستاخانه گفته بود: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.»

 

 

۳- نقطه ضعف سوم را می‌توان به زمان پخش سبدکالا عنوان کرد که با بی‌تدبیری در میانه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ توزیع شد. این موضوع نیز بهانه‌ای دست دشمنان داد تا مردم ایران در فقر نشان داده و نیاز به رسیدن به توافق به هر قیمتی را سیاست خود قرار دهند.

 

موارد بسیاری را می‌توان در رابطه با ضعف مدیریت در این زمینه اشاره کرد و همچنین می‌توان موارد دیگری نظیر تجاوز به دو نوجوان ایرانی و فاجعه منا و سوختن بیش از ۵۰ نفر از هموطنانمان در سانحه ریلی و واکنش عجیب وزیرراه در اعلام بیمه بودن متوفیان و... را نیز به فهرست از بین رفتن کرامت انسانی در دولت روحانی اضافه کرد. مواردی که به چشم مسئولین دولتی نیامد و برای آن‌ها مهم نبود. اما اگر همین اتفاقات در مجموعه های تحت مدیریت رقبای سیاسی دولتی‌ها اتفاق می‌افتاد، روز گذشته و در مناظرات انتخاباتی، نه تنها با غلو و بی انصافی مطرح نمی‌کردند بلکه با ژست مظلوم‌نمایی به دنبال بازی با احساسات مردم نیز قرار می‌گرفتند.

​منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار