شایسته نیست شهری که مدعی مدنیت است و مدعی تمیزترین و زیباترین شهر در غرب استان گلستان می باشد، فاقد حمام و تولتهای عمومی جهت حفظ بهداشت عمومی باشد.

کردکوی، شهری بدون حمام عمومی!!

حَمّام یا گرمابه محلی است برای شستشوی اساسی تن و سر و صورت و غسل در اصطلاح اسلامی.

به گزارش گلستان 24، گرمابه های همگانی در ایران باستان و ترکیه خاندان عثمانی و برخی کشورهای شمال آفریقا که در قلمرو این خاندان بودند، دیده می شد و امروزه نمودی از فرهنگ خاور زمین آن زمان شمرده می شود، هر چند بسیاری از آنها خراب یا بسته شدند.

ساختار زیبای برخی از آنها در یادها و نگاره هایشان در نسکهای گردشگران اروپایی سده های پیشین بر جای ماند تا سندی باشد بر یکی از نمودهای شهرنشینی در خاور زمین.

نمونه این گونه گرمابه ها در سده های پس از آن در اروپا با نگرش به ساختار خاوری بیشتر برای بزرگ زادگان و درباریان ساخته شد.

وقتی که پای صحبت های قدیمی ها و بزرگان فامیل می نشینی و داستان ها و نقل قول های آن دوران را می شنوی خود به خود یادت در این زمان به اصطلاح امروزی و مدرن به آن سالها می رود و قدم به گذشته می گذاری.

یکی از نکاتی که همیشه مورد توجه قدیمی ها بوده و هست نظافت و تمیزی است که خیلی از سوی همگان مورد حساسیت قرار می گیرد.

وقتی که از بامداد و صبح زود به حمام عمومی رفتن را از زبانشان می شنوی و متوجه می شوی که چه جور با آن همه امکانات محدود و کم در نظافت و تمیزی خود و خانواده شان حوصله به خرج می دادند و نیز وقتی که می شنوی چقدر صفا و صمیمیت در بین خانواده ها موج می زد، قند توی دلت آب می شود و می خواهی که همان لحظه بار و بندیلت را ببندی و راهی یکی از حمام های عمومی شهر بروی ولی امان از دل غافل….

00 - Copy

(گرمابه عقیلی..البته تخریب شد)

شهر کردکوی که به عنوان ویترین و نماد زیبایی در استان گلستان شناخته می شود در اولیه ترین نیازها و ضرورت های یک شهر هم دستی ندارد.

شهر کردکوی همه ساله و مخصوصأ در ایام نوروز میزبان گردشگران و میهمان خارجی و داخلی است.

چند سالی است که حمام های عمومی اش به انبار و زباله دانی تبدیل شده است.

امروز دیگر در شهر کردکوی خبری از آن حمام های گرم و باطراوت نیست.

(حمام حاج داوود، عقیلی) بسیاری از آنها تخریب شده و فقط یکی باقی مانده است که با وجود بی مهری های فراوان آخرین نفس ها را می کشند.

کردکوی شهری با جمعیت بیش از 37 هزار نفر، بر مبنای ادعای متولیان امر بعنوان شهری توریستی مطرح می باشد هر چند یک شهر توریستی دارای اِلمانها و معیارهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی می باشد که تعامل و تسامح آذین بند روابط اجتماعی شهروندان با توریسم یا مسافر می باشد و نیز شهر از باب ساختمانهای بهداشت عمومی مشکلی نداشته باشد.

اما غرض بودن یا نبودن شهر بعنوان یک شهر توریستی نیست بلکه شایسته نیست شهری که مدعی مدنیت است و مدعی تمیزترین و زیباترین شهر در غرب استان گلستان می باشد، فاقد حمام و تولتهای عمومی جهت حفظ بهداشت عمومی باشد.

در تمام طول و عرض این شهر یک باب سرویس بهداشتی عمومی در داخل پارک شهر وجود دارد که آنهم بسیار غیر بهداشتی و در حال تخریب است.

همه مردم در منزل حمام ندارند و این مشکلی است برای مسافران،گردشگران و شهروندان فاقد حمام در منزل …

هنوز شهروندانی هستند که مشتری های قدیمی و پرو پا قرصی حمام های عمومی هستند و می گویند حال و هوای گرمابه به ما می سازد و حس تمیزی و زندگی را در ما تقویت می کند.

چنانچه اگر رهگذری وارد شهر شود یا آنهایی که سر پناهی در این شهر ندارند، نیاز به حمام پیدا کنند باید درب کدام خانه را به صدا در آورند؟

به راستی آیا شهرداری چنین نیازی را در شهر احساس نکرده است و اگر چنین نیازی احساس شده دلایل عدم تحقق آن چیست؟

آیا در شهرهای دیگر که چنین اماکنی وجود دارد مردم در منازل خویش حمام خصوصی ندارند؟

آیا تمامی کسانی که به این شهر رفت و آمد روزانه داشته و یا آنهایی که به عنوان دوره‌گرد در کردکوی مشغول امرار معاش هستند، نیازی به حمام و نظافت ندارند؟

پس برای تحقق این امر باید هرچه زودتر مسئولین شهر دست به کار شده تا شهروندان و مسافران شهر زیبا و تاریخی کردکوی از حداقل نیازهای خود بهره‌مند شوند…

نویسنده : یعقوب محمودی

ارسال نظر

آخرین اخبار