فرماندهی عملیات "لبیک یا رسول الله "از آزادی کامل منطقه الدور در جنوب تکریت خبر داد. با آزادسازی منطقه الدور و العلم تکریت در آستانه آزادسازی قرار خواهد گرفت.‎

«گردان طلایی» عراق مرکز تکریت را آزاد کرد

به گزارش گلستان 24، فرماندهی عملیات "لبیک یا رسول الله "اعلام کرد که منطقه الدور در تکریت به‌طور کامل آزاد شده است.

یک منبع وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: گردان‌های حزبالله و نیروهای امنیتی و مردمی منطقه الدور را به‌شکل کامل از داعش آزاد کرده و از سه محور وارد این شهر شده‌اند. ابتدا نیروهای امنیتی و مردمی پل ابوشاب را فتح کردند و سپس وارد شهر بدون هیچ مقاومتی شدند و آن را به‌طور کامل آزاد کردند.

این منبع افزود: نیروهای امنیتی و گردان‌های حزب‌الله و امنیتی تلفات و خساراتی متحمل نشده‌اند.

همچنین فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی با اعلام این مطلب که اغلب منازل مسکونی در منطقه الدور از سوی تروریست‌های داعش بمب‌گذاری‌ شده‌اند، تأکید کرده است که گروه‌های مهندسی در حال خنثی سازی این بمب‌ها و صدها تله انفجاری هستند که در خیابان‌ها به جای مانده‌اند.

 

 

پیش از این جعفر الحسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق با اعلام "گردان‌های حزب‌الله در حال حاضر تلاش می‌کنند که به منطقه الدور در جنوب تکریت از سه محور وارد شوند" گفته بود که این منطقه طی ساعات آینده از لوث داعش آزاد خواهد شد.

جاسم الجزایری عضو دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: مراحل اول و دوم عملیات صلاح الدین انجام شده است و مرحله سوم با ورود به منطقه الدور و آزادی آن از لوث داعش خواهد بود.

وی افزود: با آزاد سازی منطقه الدور و العلم تکریت در آستانه آزاد سازی قرار خواهد گرفت.‎

 

شهر الدور یکی از شهرهای استان صلاح الدین در عراق در کرانه شرقی رود دجله و حدفاصل میان سامراء و تکریت واقع شده است. شهر الدور حدود سی‌کیلومتری شمال سامراء و حدود 25کیلومتری جنوب تکریت واقع شده است و به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است و همه ساکنان آن عرب هستند.

کلمه الدور در لهجه‌های بابلی و آشوری به‌مفهوم قلعه و دژ است. این شهر در دوره متوکل عباسی در سال 232 هجری ساخته شده است و در آن علما و فقها ساکن هستند. عشایر معروف این شهر عشیره الشویخات، المواشط، البو حیدر و البو مدلل هستند.‎

قادسیه در کنترل نیروهای ویژه ارتش عراق

شبکه تلویزیونی العراقیه نیز از کنترل نیروهای ویژه ارتش عراق با عنوان "گردان طلایی" و نیروهای داوطلب مردمی بر محله قادسیه در مرکز شهر تکریت خبر داد و گفت: این محله به‌طور کامل پاکسازی شد و همه مینها و تله‌های انفجاری که عناصر گروه تروریستی داعش کار گذاشته بودند، خنثی شد.

فرماندهی نظامی عراق پیشتر اعلام کرد که نیروهای ارتش و داوطلب مردمی این کشور با تکمیل محاصره شهر تکریت توانستند خطوط کمک‌رسانی و پشتیبانی به عناصر گروهک تروریستی داعش در این شهر را قطع کنند.

 السومریه نیوز نیز به نقل از یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین گزارش داد: نیروهای امنیتی با کمک نیروهای داوطلب مردمی توانستند "روستا و مزرعه عزت الدوری" پشت دانشکده فنی در جنوب شرقی منطقه الدور در 25کیلومتری تکریت را پاکسازی کنند.

وی افزود: این روستا دارای مزارع بزرگ و خانه‌هایی است که عزت الدوری بر ساخت آن نظارت داشت و متعلق به او است و تقریباً متروکه است.

در همین حال، سعید معن سخنگوی وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد: نیروهای پلیس فدرال توانستند منطقه الدواجن در اطراف شهر تکریت را بعد از نبردهای سنگین و وارد کردن تلفات زیاد به دشمن، پاکسازی کنند.

وی افزود: نیروهای پلیس اکنون به نواحی مشرف بر منطقه الدور رسیده‌اند.

آزادسازی بیش از 500 کیلومتر از سوی نیروهای امنیتی و مردمی

جاسم جباره رئیس کمیته امنیتی در شورای استان صلاح الدین گفت: نیروهای امنیتی و مردمی بیش از 500 کیلومتر را آزاد کرده‌اند و در مسیر محاصره پل الفتحه در شمال ناحیه العلم برای قطع امداد رسانی به داعش از موصل و سوریه حرکت می‌کنند.

فرماندهی عملیات صلاح الدین آماده اجرایی عملیات نظامی از سمت غرب رود دجله با نام محمد قائدنا (محمد رهبرما است) می‌شوند و این عملیات تکمیل کننده عملیات لبیک یا رسول الله خواهد بود.

وی افزود: در پنج روز گذشته حدود 5000 نفر از ساکنان استان صلاح الدین برای جنگ علیه داعش کنار نیروهای امنیتی داوطلب شده‌اند.

تسلط بر مجتمع الدور و محاصره داعشی‌ها در تقاطع میدان البو عجیل

شبکه الفرات از تسلط کامل نیروهای مردمی بر مجتمع الدور و آماده شدن این نیروها برای آزاد سازی ناحیه الدور از داعش خبر داد و افزود: در تقاطع فلکه البو عجیل در شرق تکریت نیروهای مردمی تروریست‌های داعش را محاصره کرده‌اند.‎

فروپاشی خط مقدم داعش در فلوجه

در همین حال، فرماندهی عملیات بغداد از مصادره تعدادی از خودروهای گروه تروریستی داعش و خنثی سازی بمبها و مواد منفجره کارگذاشته شده در خانه‌های شرق ناحیه الکرمه در استان فلوجه خبر داد و اعلام کرد: خطوط مقدم گروه تروریستی داعش فروپاشیده است.

سعید معن گفت: نیروهای امنیتی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را براساس نقشه طراحی شده در جریان عملیات خود در الکرمه به دست آوردند.

تداوم پاکسازی استان صلاح‌الدین

فرمانده پلیس استان دیالی در شرق عراق از پاکسازی بیش از یکصد کیلومترمربع در استان صلاح الدین از دست عناصر گروه تروریستی داعش خبر داد.

جمیل الشمری اظهار داشت: نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراقی در محور دیالی ــ صلاح الدین در 72 ساعت گذشته، بیش از 13 روستا را که مساحت آن بیش از یکصد کیلومترمربع می‌باشد از لوث داعش پاکسازی کردند.

انهدام خودرو و تجهیزات نظامی تروریست‌ها

به گزارش العالم، الشمری افزود: نیروهای عراقی در جریان این عملیات همچنین 12 خودروی تروریست‌ها را که بمب‌گذاری شده بود منهدم و دهها مین و بمب را نیز خنثی کردند و مرحله اول عملیات آزادسازی استان صلاح الدین از لوث گروه تروریستی داعش انجام شد.

پیشروی در محور دیالی و صلاح‌الدین

در همین حال، پایگاه خبری الفرات نیوز نیز از پیشروی گسترده نیروهای ارتش و داوطلب مردمی عراق در محور دیالی ــ صلاح الدین و پاکسازی 32 روستا از دست عناصر داعش خبر داد.

ستون‌های نظامی زیادی برای حمایت از نیروهای داوطلب مردمی و ارتش عراق از منطقه العظیم در استان دیالی وارد مرز استان صلاح الدین شده‌اند تا از عملیات آزادسازی این استان پشتیبانی کنند.

آزادسازی بخش‌هایی از فرودگاه الدور در شرق تکریت

 منابع عراقی از آزاد سازی بخشهایی از فرودگاه الدور، تلاش گردان‌های حزب‌الله برای ورود به شهر الدور، آزادی کامل آن طی ساعات آینده و حملات توپخانه‌ای و هوایی شدید به مراکز وابسته به تروریست‌های تکفیری در العلم و البو عجیل خبر دادند.

به گزارش تسنیم، شیخ خالد عبدالله الجباره از فرماندهان نیروهای مردمی اعلام کرد: نیروهای مورد حمایت واحدهای زرهی موفق به آزادی بخشهایی از فرودگاه الدور واقع در جلام البو عجیل در شرق تکریت شده‌اند.

وی افزود: عملیات ادامه دارد و این فرودگاه به‌زودی آزاد خواهد شد. تقاطع البو عجیل که به فلکه البو عجیل معروف است در تیررس نیروها قرار گرفته است و نیروهای وابسته به عشایر صلاح الدین با برادران خود از نیروهای مردمی برای آزادی بخشهای مختلف استان صلاح الدین مسابقه می‌دهند.

آزادسازی 5 روستا اطراف منطقه الدور در شرق تکریت

شبکه العراقیه اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی پنج روستا را در اطراف منطقه الدور آزاد کردند.

قطع امدادرسانی داعش از محور الحویجه به تکریت

غالب العطیه سخنگوی پلیس دیالی بیان کرد: نیروهای الجزیره و پلیس دیالی و نیروهای مردمی در عملیات لبیک یا رسول الله امداد رسانی تروریست‌ها از سمت الحویجه به‌سوی تکریت را قطع کردند و سی داعشی را به هلاکت رساندند و بیش از 15 خودروی بمب‌گذاری شده را سوزاندند و ده‌ها بمب در شرق صلاح الدین منفجر کردند.‎

مرحله سوم عملیات صلاح‌الدین با ورود به الدور به پایان خواهد رسید

جاسم الجزایری عضو دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: مراحل اول و دوم عملیات صلاح الدین انجام شده است و مرحله سوم با ورود به منطقه الدور و آزادی آن از لوث داعش خواهد بود. آزادی منطقه الدور از سه محور تحت محاصره است و خطوط دفاعی داعش در هم شکسته است.

وی افزود: عملیات رصد فرار داعشی‌ها از منطقه الدور در جریان است و امروز این بشارت را به عراقی‌ها می‌دهیم که الدور آزاد شود. با آزاد سازی منطقه الدور و العلم، تکریت در آستانه آزاد سازی قرار خواهد گرفت.‎

بازرسی گسترده برای یافتن بمب در منازل اطراف بیجی

یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین بیان کرد: نیروهای امنیتی شروع به بازرسی منازل در اطراف بیجی در چهل کیلومتری شمال تکریت با هدف یافتن بمبها و  سلاح‌های مخفی‌شده در این منازل کرده‌اند. یکی از این منازل بمب‌گذاری شده بود که بر اثر انفجار آن چهار نظامی که میان آنها یک سروان دیده می‌شود کشته شدند.

این منبع افزود: نیروهای امنیتی و مردمی به مرکز کوی القادسیه در تکریت رسیده‌اند و آن را به‌طور کامل از تروریست‌های داعش آزاد کرده‌اند. نیروهای مهندسی اقدام به برچیدن مین و تله‌های انفجاری کار گذاشته شده از سوی داعش که با هدف ممانعت از پیشروی نیروهای امنیتی کار گذاشته شده بود، کردند.

هلاکت سه تک‌تیرانداز در  ساختمان‌های مقابل منطقه العوجه

به گفته منابع عراقی همچنین نیروهای امنیتی عراق سه تک‌تیرانداز داعشی را که در ساختمان‌های مقابل منطقه العوجه در تکریت حضور داشتند به هلاکت رساندند.

آزادی چندین روستا در محور دیالی ــ صلاح‌الدین

این منابع از ادامه پیشروی نیروهای امنیتی و مردمی در محور دیالی خبر دادند و افزودند: روستاهای مجاور منطقه الدور در صلاح الدین شامل سد الغاطس، البو ریشه، الطویشه، وعکه، السیحه، البوعیثه، المولحیات، فرحان مبارک، الخیط و المناهله از داعش پاکسازی شده است.

حملات هوایی و توپخانه‌ای به مواضع تکفیری‌ها

به گفته منابع امنیتی عراقی، بامداد امروز نیروی هوایی و توپخانه عراق مراکز داعش را در ناحیه العلم و منطقه البو عجیل در شرق تکریت با هدف شروع عملیات گسترده برای آزادی آن هدف قرار دادند که بر اثر این حملات هوایی و توپخانه‌ای شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و برخی دیگر زخمی شدند.

گردان‌های حزب‌الله: آزادی منطقه الدور طی ساعات آینده

جعفر الحسینی سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد: گردان‌های حزب‌الله در حال حاضر تلاش می‌کنند که به منطقه الدور در شرق تکریت از سه محور وارد شوند. این منطقه طی ساعات آینده از لوث داعش آزاد خواهد شد.

ورود نیروهای کمکی جدید به صلاح‌الدین

شبکه العراقیه در خبری فوری از ورود نیروهای امنیتی و مردمی انبوه به صلاح الدین و انهدام سه خودروی زرهی بمب‌گذاری شده‌ای که عوامل انتحاری آن را نزدیک منطقه کصیبه در شرق تکریت هدایت می‌کردند خبر داد.‎

نجات 150 خانواده از دست داعش در شرق تکریت

العراقیه به نجات 150 خانواده گروگان گرفته شده از سوی داعش در حدفاصل میان الدور و تل کصیبه در شرق تکریت اشاره کرد.‎

سلاح‌های جدید علیه داعش در عملیات صلاح‌الدین

شبکه العراقیه به نقل منابع وابسته به نیروهای مردمی عراق اعلام کرد: موشک‌های هدایت شونده جدیدی به دست ما رسیده است که از امروز عملیاتی می‌شود و اهداف داعش را در مناطق عملیاتی با این موشک‌ها هدف قرار خواهیم داد.‎

داعشی‌ها چاه‌های نفت عجیل در شرق تکریت را به آتش کشیدند

جاسم محمد معاون رئیس شورای استان الانبار عراق گفت: تروریست‌های داعش چاه‌ها و تأسیسات نفتی در میدان نفتی عجیل نزدیک منطقه العلم در 10کیلومتری شرق تکریت را به آتش کشیده است.

2 خودروی بمب‌گذاری‌شده هدف قرار گرفت

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: سه عامل انتحاری که خودروهای بمب‌گذاری‌شده را هدایت می‌کردند مراکز تجمع نیروهای امنیتی را در منطقه تل کصیبه در شرق تکریت هدف قرار دادند. بالگردهای عراقی دو خودروی بمب‌گذاری شده مذکور را قبل از رسیدن به هدف منفجر کردند اما عامل انتحاری سوم نزدیک یک مرکز امنیتی خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر کرد که بر اثر آن پنج نظامی کشته و 15 نفر دیگر زخمی شدند.

دفع حمله تکفیری‌ها به منطقه جبه در الانبار

منابع عراقی بیان کردند: نیروهای امنیتی با همکاری عشایر حمله داعش به منطقه جبه در جنوب ناحیه البغدادی در نود کیلومتری غرب الرمادی در استان الانبار را دفع کردند و هشت تروریست را که دو عامل انتحاری نیز میان آنها بودند به هلاکت رساندند.

آزادی مناطق جدید در شمال فلوجه

وزارت کشور عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری موفق به آزاد سازی منطقه المعمل العراقی و پل الصبحیات در ناحیه الکرمه در پنجاه کیلومتری غرب بغداد در شمال فلوجه شدند.

دفع حمله داعش در شرق موصل

در استان نینوا منابع وابسته به نیروهای پیشمرگه از دفع حمله داعش به منطقه تلسقف در تکلیف در شمال و بعشیقه در شرق موصل که به هلاکت و زخمی شدن هشت داعشی منجر شد خبر دادند و افزودند: حمله ذاعش نزدیک کوه زرده در بیست کیلومتری شرق موصل نیز دفع شده است.

رایزنی العبادی با استاندار الانبار با محوریت عملیات امنیتی

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دیدار صهیب الراوی استاندار الانبار با وی تحولات امنیتی و نظامی در غرب الانبار را مورد رایزنی قرار داد و افزود: نیروهای امنیتی پیروزی‌هایی علیه داعش به دست آورده‌اند. تلاش مضاعف نیروهای عشایری و ساکنان مناطق اشغال شده برای کمک به نیروهای امنیتی ضروری است.

درخواست نشست ویژه شورای امنیت برای مقابله با اقدام داعش در تخریب شهر باستانی نمرود

وزارت گردشگری عراق ضمن محکوم کردن جنایت جدید داعش در تخریب آثار تاریخی شهر باستانی نمرود متعلق به قرن سوم قبل از میلاد از شورای امنیت خواست که نشست فوری برگزار کند و قعطنامه‌های قبلی خود را اجرا کند و از عراق که خط اول دفاع در برابر این هجمه است حمایت کند و به این وضع تأسف‌بار پایان دهد. در بیانیه این وزارت‌خانه عراقی آمده است: داعش همچنان اراده جامعه جهانی و احساسات انسانی را به چالش می‌کشند و به جنایات خود که آخرین آن تخریب شهر باستانی نمرود است ادامه می‌دهند./تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار