یادداشت/ دکتر حسن بیارجمندی؛

مظاهر اندلس شدن را در سبک زندگی فردی و اجتماعی شهر به وضوح و نوع رقابتها و تقلیدها در سخت افزار شهری بالاخص با تقلید از تهران می توان در دارالمومنین گرگان دید .

شیوع نمادهای اندلس در دارالمومنین گرگان/ غفلت یا تغافل مجموعه های فرهنگی و امنیتی؟

به گزارش گلستان24؛ دکتر حسن بیارجمندی مشاور اسبق حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری گلستان و کارشناس مسائل بین الملل در مطلب جدیدش با موضوع شیوع نمادهای اندلس در دارالمومنین گرگان❗به بررسی غفلت یا تغافل مجموعه های فرهنگی و امنیتی !؟ استان و انتخاب استاندار جدید گلستان و بایدها و نبایدها و پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است:

در مورد انحطاط و فروپاشی اندلس عوامل مختلفی برشمرده اند؛ از جمله نزاع و اختلافات سیاسی پایان ناپذیر،نارضایتی عامه بر اثر بی توجهی به معاش آنان و سکوت علما در برابر گله مندی های آنان،یاری جستن از دشمنان خارجی و مهمتر از همه که بعنوان یک تجربه تاریخی از استحاله از درون از آن یاد می شود ترویج فساد اخلاقی بود.

از بدو فتح اندلس تا دوره مرابطین، خلفایی که بر بخش هایی از این سرزمین حکومت می کردند؛ گرچه مدعی دفاع از اسلام بودند اما برطبق شریعت اسلامی عمل نمی کردند!

عمده اهتمام حکام بجای حفظ و تقویت جامعه نبوی و بسط آن، رقابت و تقلید در احداث باغ ها، کاخ ها و... بود و بجای حمایت از نخبگان و دانشمندان، آوازخوانان و... مورد حمایت ویژه بودند تا بر دیگران فخر توسعه یافتگی بفروشند !روایت یکی از حکام بنوعَبّاد و کنیزش رَمیکیه و اعتراض علمای دین به او بجهت بی اعتنایی اش نسبت به امور دینی و خالی شدن مساجد شهر از نمازگزاران و همچنین ترویج علنی بی حجابی زبانزد است!

با گذر زمان و ترویج مفاسد اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی بین حکام و رؤسا در دوره ملوک الطوایفی، مردم نیز مبتلا به منکراتی چون رباخواری علنی،شرب خمر، فحشا و … شدند. سروده ابن غسال در غم سقوط شهر بُبَشتَر تصویری دقیق از وضعیت اندلس است : «اگر گناهان مسلمانان و فرورفتن آنها در منجلاب معاصی بزرگ و کوچک نبود، هیچگاه سواران مسیحی بر آنها پیروز نمی شدند. آری! علت ضعف، گناهانشان بود. افراد فاسد کارهای خود را پنهان نمی کردند و افراد نیکوکار هم از روی ریا کار می کردند».

حدود ۸سال پیش بر همین مبنا در استان،پروژه مطالعاتی مبتنی بر همین مدل و با رویکردی آینده پژوهانه اجرا گردید. نگارنده که در جریان فازهای این پروژه مطالعاتی بود،اکنون که چند ماهی است فرصت میدانی برای ارزیابی بعض اقدامات در قالب یک طرح گسترده تر تحت عنوان : "جریان شناسی داخلی و خارجی استحاله انقلاب اسلامی" را در دستور کار دارد؛ با اطلاعات میدانی خیرکننده ای مواجه شده است که عمق آن بیش از آنچه است که اعلام می گردد.

بهترین عبارت برای تشریح وضعیت بغرنج کنونی دارالمومنین گرگان؛ همان عبارت معروف مقام معظم رهبری در باب نفوذ است که : "نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در داخل ملت به وسیله ی پول و جاذبه های جنسی است ".

مظاهر اندلس شدن را در سبک زندگی فردی و اجتماعی شهر به وضوح و نوع رقابت ها و تقلیدها در سخت افزار شهری بالاخص با تقلید از تهران می توان در دارالمومنین گرگان دید. اگر از ویروسی شدن نرم افزار بعض مدیریت ها به دلیل آلودگی های مالی و اقتصادی که ایمان عامه مردم دارالمومنین را هدف قرارداده است و نقل محافل است،بگذریم؛ کم رنگ شدن نمادهای دینی و مذهبی در شهر،تغییر سبک زندگی بعض مناطق شهری، تغییر پوشش ها و تمایل به مردانه پوشی دختران و زنان و شیوع آن در سطح شهر(اختلال هویت جنسی) و رشد قارچ گونه رستوران هایی با منوهای خاص و پیوست های ضد فرهنگی(فساد و فحشا) و مظاهر لهو و لعب، که تداعی کننده بازگشت به میدان داری کاباره هاست!مهمترین وجوه آن است.

اما عمق فاجعه جایی است که در سایه چنین فضایی و بی توجهی متاثر از نزاع ها و اختلافات سیاسی پایان ناپذیر و خاصه بی توجهی نسبت به معاش مردم و گله مندی های آنان و... شاهد شکل گیری شبکه ای گسترده مبتنی بر جاذبه های جنسی در فضای مجازی و واقعی تحت عنوان خانه های خ و حتی ترانسفر روسپی هایی از دیگر استان ها به شهر دارالمومنین گرگان است!

این فاجعه در فضای ارتباطات مجازی و تلفنی بطور ویژه ای نمود دارد و وقتی به جهت جاذبه های کاذب آن در بین جوانان مجرد شهر،نقل نشست و برخواست های آنان می شود؛ حداقل خروجی آن در فضای عمومی شهر این است که عابرین پیاده و افراد منتظر در ایستگاه ها و... با چنین عینک خ دیده بشوند.

ما برای شهر و استان مان ممکن است هر کار سخت افزاری جهت نشان دادن توسعه یافتگی آن انجام بدهیم اما با این وجود و تهی بودن آن از نرم افزار مناسب فرهنگی بومی و آلودگی ویروسی آن، چهره ای که از این دارالمومنین سابق، بلحاظ آسیب های اجتماعی و فرهنگی مفرط یادشده ارایه می شود؛ بقدری زشت و شرم آور باشد که دیگر جرات نکنی که به شهر و دیدار خود افتخار کنیم!

نگارنده در دومین یادداشت از این سلسله یادداشت ها=» آسیب های اجتماعی در گلستان و مدیریت اعتبارات مقابله با آن ! / بازبینی و تضمین پیامدها و دستاوردهای عملی اجرای طرح ها مقابله ای

اجمالا به این موضوع پرداختیم. اما دقیقا نمی دانم چه اتفاق خاص مدیریتی افتاد و خواهد افتاد؛ اما برای بیدار کردن بعض مسولان ذیربط بزودی نقشه و گزارش مستندی از این شبکه و پراکندگی و عمق آن تهیه و ارایه خواهد شد تا... .

به قلم دکتر حسن بیارجمندی مشاور اسبق حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار