فارین پالیسی :

یک رسانه غربی با اشاره به دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران و پرهیز این رژیم از تقابل مستقیم با تهران عنوان داشت که تل آویو نگران نبود برنامه عملی در دولت آمریکا برای برخورد با ایران است.

اسرئیل نگران نبود برنامه عملی دولت ترامپ برای برخورد با ایران است

به گزارش گلستان 24 ؛  فارین پالیسی در مطلب خود می نویسد: در حالیکه ایران، روسیه و عربستان سعودی تلاش می کنند تا جای خالی رهبری در خاورمیانه (موضوعی که بواسطه کم شدن حضور آمریکا در منطقه پیش آمده) را پر کنند نبود آمریکا در این مسابقه اسرائیل را نگران کرده است.

وقتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه گذشته علیه ایران صحبت کرد مقامات اسرائیلی بسیار از آن خوشحال شده و این موضع ترامپ را تحسین کردند اما آنها این سوال را دارند که حرکت بعدی آمریکا علیه ایران چه خواهد بود؟

فارین پالیسی می نویسد: آنچه ما در یک ماه گذشته از اسرائیل شنیده ایم نشان می دهد که تل آویو تمرکز کمی بر روی آینده برجام داشته و در عوض تمرکز و نگرانی زیاد تل آویو بر روی شکاف های موجود در استراتژی آمریکا برای برخورد با ایران و اقدمات این کشور در خاورمیانه است.

به اعتقاد نویسندگان این مطلب، اینکه دولت ترامپ چگونه شکاف های موجود در استراتژی خود برای مقابله با ایران را پر می کند بر امنیت آمریکا و متحدان آن در سال های پیش رو تاثیر دارد و آنچه که ما در اسرائیل در این خصوص می شنویم نگرانی فزاینده در مورد نبود برنامه عملی آمریکا برای برخورد با ایران است.

فارین پالیسی در ادامه ادعا می کند: از لحاظ تاریخی ایران سیاست خارجی منطقه ای خود را بر پایه فرصت طلبی بنا کرده است. از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ برای چند دهه ایران تلاش کرده تا جریانات سیاسی در کشورهای کلیدی خاورمیانه را بر اساس خواست خود تغییر دهد. دست کم برای ۱۵ سال نیز ایران تلاش کرده تا برنده تغییرات سیاسی در منطقه باشد. برای مثال جنگ در عراق و افغانستان موجب از بین رفتن ۲ دشمن بزرگ ایران یعنی صدام و طالبان شد. هر چند آمریکا در این ۲ کشور حضور نظامی داشت اما ایران توانست با تشکیل شبکه ها و متحدان سیاسی خیلی زود توازن قوا را به نفع خود تغییر دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: در حقیقت در دهه گذشته شاهد گسترش تاریخی نفوذ ایران در خاورمیانه بوده ایم. رویکرد منطقه ای ایران چیزی شبیه «جوجیتسو» (نوعی مبارزه که بر مبنای استفاده از انرژی حریف علیه خودش بوجود آمده) است. این استراتژی ایران را قادر ساخته تا در گذر زمان روابط سیاسی خود را در عراق، لبنان و سوریه شکل داده و آنها را تقویت کند.

فارین پاریسی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی خاورمیانه  و ذکر اینکه از سال ۲۰۱۱ تا کنون و بویژه پس از جریانات مربوط به بیداری اسلامی در کشورهای عربی، ایران بزرگترین برنده تحولات منطقه بوده که یکی از دلایل اصلی آن ضعف های متعدد موجود در کشورهای عربی است، می نویسد: برخورد با ایران نیازمند یک دیپلماسی ماهرانه، ایجاد ائتلاف و سرمایه گذاری بلند مدت است اما به نظر می رسد که چنین مواردی را نمی توان از دولت ترامپ انتظار داشت. زیرا دولت ترامپ فاقد برنامه ریزی برای برنامه های استراتزیک جامع و سرمایه گذاری بر روی ابزارهای قدرت همچون دیپلماسی است. ترامپ و دولتش مسائل را بدتر می کنند. ترامپ و سیاست خارجی فعلی آمریکا موجب آزار همپیمانان واشنگتن و از بین رفتن اعتبار آمریکا به عنوان رهبر جهان می شود.


انتهای پیام/

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار