بازی، این هفته تمام نمی‌شود

دولتمردان غربی با تقسیم کار مشخصی این دور از مذاکرات هسته‌ای را هدایت می‌کنند. اوباما و مرکل از ایران خواسته‌اند تصمیمات لازم را بگیرد. وزرای خارجه انگلیس و آلمان کمی نرم‌تر سخن گفته‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز بیشتر از دیگران منافع صهیونیست‌ها را نمایندگی می‌کند.

درخواست اوباما و مرکل از ایران!

به گزارش گلستان 24، دولت‌های غربی با تقسیم کاری مشخص پای به میدان مذاکرات حساس لوزان گذارده‌اند.

در ماه‌ها و به خصوص هفته‌های گذشته با گفتگوهای دوجانبه ایران و آمریکا، نقش دولت‌های اروپایی در مذاکرات کمرنگ شده بود؛ اما در این دور از مذاکرات، آلمان، انگلیس و فرانسه فعالیت خود را بیشتر کرده‌اند و با تقسیم کار ویژه‌ای وارد میدان شده‌اند.

این تقسیم کار غربی‌ها را می‌توان در اظهارات خوشبینانه و بدبینانه آن‌ها یافت. وزرای خارجه انگلستان و آلمان خود را منعطف‌تر نشان می‌دهند و با زبانی نرم‌تر سخن می‌گویند، وزیر خارجه فرانسه بیشتر از دیگران منافع صهیونیست‌ها را دنبال می‌کند، وزیر خارجه آمریکا نیز یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ!

تازه‌ترین نمونه از سخنان دوپهلو و همراه با بیم و امید مقامات غربی، گفتگوهای تلفنی باراک اوباما و آنگلا مرکل بوده که طرفین توپ عدم دستیابی به توافق را به زمین ایران انداخته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان اعلام کرده‌اند: «این، ایران است که باید تصمیمات لازم را برای نهایی کردن توافق بگیرد.»

به نوشته بی بی سی، رهبران آمریکا و آلمان شامگاه روز جمعه، ۲۷ مارس، بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی، اعلام کردند که در حال حاضر ایران "باید چند گام عملی لازم" را برای رسیدن به توافق بردارد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید بعد از این گفت‌وگو منتشر کرد، آمده است: «ایران باید تصمیمات لازم را برای حل‌وفصل چندین موضوع باقی مانده، اتخاذ کند.»

پیش از این، به نقل از مقامات حاضر در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس گزارش شده بود که " پیشرفتی بزرگ درباره همه موضوعات به دست آمده است."

اما وزیر خارجه کشورمان روند مذاکرات را "پیچیده و دشوار" توصیف کرده و گفته است که رسیدن به توافق نهایی "به این بستگی دارد که آنها (۱+۵) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی، کدام را انتخاب کنند."

به همین دلایل نمی‌توان به سادگی از کنار سخنان دیپلمات ارشد اروپایی گذشت که روز چهارشنبه به روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) گفت: «این هفته پایان بازی نیست. تا پایان این هفته توافقی در کار نخواهد بود، زیرا توافق تنها زمانی خواهد بود که بر سر تمام جزئیات فنی که بسیار زیادند تفاهم شود.»

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه امروز به وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در لوزان سوئیس خواهد پیوست و فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه انگلستان نیز در روزهای آینده راهی لوزان خواهد شد.

وزیر خارجه فرانسه که به دلیل نقش منفی در مذاکرات ژنو لقب "پلیس بد" را دریافت کرد این بار نیز تلاش می‌کند بیش از دیگر دولت‌های غربی منافع رژیم صهیونیستی را نمایندگی کند. وی گفته است: «ما به یک توافق محکم نیاز داریم. در غیر اینصورت وارد ریسک توسعه اتمی شده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه نیز در تماسی تلفنی، احتمال برگزاری نشستی با حضور وزیران امور خارجه کشورهای طرف مذاکره را بررسی کرده اند و این نشست احتمالا روز یکشنبه آینده برگزار خواهد شد.

براساس آخرین برنامه‌ریزی‌ها روز سه‌شنبه، ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) موعد نهایی آنها برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای است.

خبرگزاری رویترز از لوزان گزارش داده است دو طرف حاضر در مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس به رغم این که می گویند در حال نزدیک شدن به یک توافق هستند، اذعان می کنند که همچنان اختلافات مهمی باقی مانده است.

طبق این گزارش ایران بر حق خود برای تحقیق در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت فردو تاکید می کند و خواهان لغو یکباره کلیه تحریم های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پنجشنبه شش فروردین، در خبری تأیید نشده به نقل از «مقام‌های غربی نزدیک به جزئیات مذاکرات هسته‌ای» گزارش داده بود که در صورت توافق نهایی بر سر این موضوع، ایران می‌تواند صدها سانتریفیوژ فعال در فردو داشته باشد اگرچه این سانتریفیوژها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهند بود و تأسیسات فردو نیز تحت بازرسی‌های بین‌المللی قرار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش سانتریفیوژهای فعال در فردو به جای اورانیوم، با عناصر دیگری مانند روی، گزنون یا ژرمانیوم به منظور جداسازی ایزوتوپ‌ها برای مصارف پزشکی یا علمی تغذیه می‌شوند. عناصری که بر خلاف اورانیوم، قابلیت استفاده در ساخت تسلیحات هسته‌ای را ندارند.

از سویی دیگر همزمانی این دور از مذاکرات هسته‌ای با حمله سعودی‌ها به کشور یمن موجب شده است که برخی تحلیلگران غربی حوادث یمن را به مذاکرات هسته‌ای پیوند بزنند اما وزیر خارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله به یمن، هرگونه ارتباط میان این دو موضوع را رد کرد.

دکتر ظریف در پایان نشست دوجانبه‌ی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا درباره حوادث یمن گفت: «حادثه یمن حادثه بسیار تلخی است که امروز در منطقه ما شکل می‌گیرد و حادثه بسیار خطرناکی است.»

وی درباره تاثیر حوادث یمن بر مذاکرات اتمی تصریح کرد: «مذاکرات ما پیش می‌رود، البته ما همه از وضعیت مردم یمن و کشتاری که صورت می‌گیرد ناراحت هستیم، ولی مذاکرات ادامه دارد.»

 

سناتورهای آمریکائی در روزهای اخیر بیکار ننشستند و در اصلاحیه ای قانونی خواستار برقراری بی درنگ تحریم ها علیه ایران در صورت پشت پا زدن این کشور به توافق هسته ای، شدند.

به نوشته سایت صدای آمریکا (VOA) این اصلاحیه که با 100 رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید جنبه الزامی ندارد و هدفش نشان دادن اراده اعضای سنای آمریکا در واکنش به کمترین کژروی ایران در پیاده کردن توافق مقدماتی بر سر پرونده اتمی این کشور توصیف شده است.

این اصلاحیه پس از کشمکش بسیار و تغییر یک جمله در مورد نقش رئیس جمهوری آمریکا، به تصویب رسید.

کمیسیون امور خارجی سنا قرار است در روز 14 آوریل، بر مبنای یک پیشنهاد قانونی ی "کورکر منندس"،سناتور دمکرات، این پیشنهاد را به رای بگذارد. بر این اساس، "باراک اوباما" باید برای رسمیت بخشیدن به توافق پایانی احتمالی گروه 1+5 با ایران، توافق کنگره را بدست آورد. این پیشنهاد قانونی برقراری تحریم های تدریجی علیه ایران را در صورت شکست گفتگوهای بین الملی تحویز می کند.

سناتور "مارک کرک" همچنین ازموضع وزیر امور خارجه فرانسه در مقابل ایران تقدیر کرد و حود را "متحد سرسخت دولت هولاند" در پرونده هسته ای ایران خواند.

 

 

 

نگاهی به تیترهای هسته‌ای سایت‌های فارسی زبان غرب:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار