ابراز نگرانی سید علی طاهری، از توافق هسته ای اخیر:

پذیرش پروتکل الحاقی حتی به صورت موقت، جزو اختیارات تیم مذاکره کننده نبوده و این پروتکل باید در مجلس تصویب شود. ما نگرانیم . تیم مذاکره کننده در مجلس به این نگرانی ها پاسخ دهند.

پذیرش پروتکل الحاقی جزو اختیارات تیم مذاکره کننده نبوده است/ تیم مذاکره کننده در مجلس توضیح دهد

سید علی طاهری، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، درباره ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده ما ور لوزان سوئیس می گوید: این تیم مذاکره کننده، در طول دوران مذاکره تلاش زیادی را انجام داده است و از زحمات این تیم تشکر می کنیم. خصوصا این که دوره مذاکرات اخیر بسیار فشرده بود و زمانی را که اکثر مردم ما در کنار خانواده و در حال استراحت و سفر بودند، این تیم از زندگی خود زدند و آنجا بودند و این جای قدر دانی دارد. اما همانطوری که مقام معظم رهبری قبلا بیان کردند، ضمن این که به این تیم مذاکره کننده اعتماد داریم، تیم مقابل، تیم نامرد و منافقی است که بین حرف و عملش از زمین تا آسمان فاصله است. بنابراین نگرانی هایی هم وجود دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این چیزی که عنوان می کنم، برداشتی است که من دارم و شاید اگر جلوتر رویم برداشت روشن تری داشته باشیم، می گوید: ما از یک طرف بیانیه ای که قرائت می شود را می بینیم که در آن شبه ای وارد شد . حرفی که آقای ظریف فرمودند و حرفی که خانم موگرینی اشاره کردند، متفاوت بود و این نگرانی ایجاد می کند. یا مباحثی که صریحا آقای اوباما و جان کری در آمریکا آن را عنوان می کنند که کاملا متفاوت است با آنچه که در بیانیه خوانده شده است. این موضع منافقانه تیم مقابل همان نگرانی است که حضرت آقا به آن اشاره کردند و فرمودند ما از رفتار تیم مقابل نگرانیم.

بیانیه

وی ادامه می دهد: ای کاش آن چه که قرار است در فاصله 14 فرودین تا 11 تیر ماه نوشته شود، تا الان آن را قطعی می کردند. نه این که ما الان اعلام کنیم که توافق صورت گرفت و بعدا جزئیات به 11 تیر ماه موکول شود. این که تا آن زمان هم چه اتفاقی می افتد از نکته های اساسی است. این نکته ای بود که حضرت آقا نسبت به آن هشدار داده بودند و فرمودند کلیات و جزئیات یکجا باید مطرح شود. این فاصله زمانی از نظر من فاصله خوبی نیست.

سید علی طاهری تاکید می کند که پذیرش پروتکل الحاقی جزو اختیارات تیم مذاکره کننده نبوده است که حتی به صورت موقت این پروتکل را بپذیرد. وی می گوید: پروتکل باید به مجلس بیاید تا مجلس آن را تصوب کند. این در حالی است که ضمن آن که به صورت موقت پروتکل را پذیرفته اند، اگر چه اظهار می شود که این موقت است اما به نظر می آید آن چه که در این بیانیه پذیرفته شده، فراتر از پروتکل الحاقی است. این نگرانی بعدی ماست.

فردو

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: همان طور که در سخنان آقای دکتر ظریف هم  اشاره شد، غنی سازی ما تا ده سال به کندی پیش خواهد رفت. چراباید چنین باشد؟ وقتی که تیم مقابل حتی یک دلیل مبنی بر انحراف فعالیت هسته ای  ما به سمت سلاح هسته ای ندیده و آژانس دائما دارد این موضوع را تایید می کند، چرا ما باید بپذیریم که فعالیت غنی سازی مان کند شود؟ به نظر من این به ضرر کشور است. انتظار این بود که روی بحث غنی سازی که حق قطعی ملت ماست، پا فشاری شود. اما به نظر می آید این هم یک عقب نشینی است ما نباید می پذیرفتیم فعالیت هسته ای مان محدود شود.

وی می گوید: چرا در فردو غنی سازی انجام نشود؟ در حالی که فردو جزو خط قرمز های ما بود. چرا تاسیسات آب سنگین اراک باز نگری شود؟ چه اتفاقی قرار بود رخ دهد؟ چه نگرانی از آب سنگین اراک فعلی دارند؟ چرا باید این حق ما کنار گذاشته شود و آن را بازپروری کنیم؟ به نظر برخی از کارشناسان، به نظر می رسد که آن چه که ما الان به طرف مقابل قول می دهیم، حتی سوخت هسته ای خودمان را برای نیروگاه بوشهر تامین نمی کند. اگر این چنین باشد، یک ضرر روشن برای کشور است. من تصور می کنم اگر قرار است این موارد باشد، انتظار این است که مجلس این بیانیه را بررسی کند و بعد کشور ما قول دهد.

سید علی طاهری می گوید: ما هم منتظریم که اظهار نظر صریح مقام معظم رهبری را بشنویم و هم چون که شورای عالی امنیت ملی به این مذاکرات اشراف دارد، اگر به این اطمینان برسیم که آن چه که در این بیانیه عنوان شد، همان چیزی است که در شورای عالی امنیت ملی که به تایید مقام معظم رهبری می رسد مصوب شده است، ما می پذیریم. ما نمی خواهیم از نظام جلوتر باشیم.

سید علی طاهری

وی ضمن تشکر از زحمات اعضای تیم مذاکره کننده ادامه می دهد: منتظریم این بزرگواران در مجلس شورای اسلامی، این نگرانی ها را توضیح دهند که ببینیم آیا این نگرانی ها با توضیحات آن ها مرتفع می شود یا خیر.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، در جواب این سوال که آیا مجلس این اختیار را دارد که جلوی اجرای این بیانیه را بگیرد می گوید: طبیعتا اگر بیانیه برای کشور الزام آور باشد، باید حتما مصوبه مجلس را داشته باشد، مگر آن که لین قاعده مطرح شود که آن چه که در شورای عالی امنیت ملی مصوب شده است و حضرت آقا آن را تایید می کند، که در حقیقت قانونی است، با آن همراهی کنیم اما ما به آن اطمینان نداریم.

ارسال نظر

  • گلستانی
    0

    اقای سید علی طاهری مردم میخواهند شما نمایندگان مردم جلوی این عهدنامه ترکمن چای را بگیرید

  • ناشناس
    0

    آقای طاهری خواهش می کنیم نذارید بیگانگان بر ما مسلط بشن.

آخرین اخبار