شکست اقتصاد جدای از مردم و دیپلماسی مقابل مردم

سال 93 فاصله‌هایی گفتمانی دولت یازدهم و مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دیپلماسی و ... بیش از پیش بروز کرد و باعث شد در این سال در هیچ یک از حوزه‌های نامبرده شده دولت توفیقی کسب نکند.

فاصله همدلی و هم‌زبانی دولت یازدهم با مردم در سال 93

به گزارش گلستان 24، امسال مقام معظم رهبری سال "دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی" نامگذاری کردند؛ شعاری که می‌تواند چراغ راه برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، دیپلماسی، اجتماعی، فرهنگی و ... باشد. البته مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که شعارهای سال‌های گذشته فقط برای آن سال‌ها نیست بلکه باید در همه ادوار مورد توجه مسئولان و مردم قرار بگیرد، در ابتدای امسال نیز در پیام نوروزی خود بار دیگر تأکید کردند: "«عزم ملی و مدیریت جهادی». با نگاهی به آنچه در سال 93 گذشت، مشاهده می‌کنیم که عزم ملی بحمدالله بروز و ظهور داشت. ملت ما عزم راسخ خود را هم در تحمل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیست و دوم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همت را از خود بروز داد و نشان داد.

مدیریت جهادی هم در برخی از بخشها بحمدالله بارز و آشکار بود. در آن بخش‌هایی که مدیریت جهادی را انسان مشاهده کرد، پیشرفت‌ها را هم در آنجا مشاهده کردیم. این البته توصیه مخصوص سال 93 نیست، هم عزم ملی و هم مدیریت جهادی برای امسال و برای همه سالهای پیش‌ِرو برای ملت ما مورد نیاز است."

*** پروژه اقتصادی دولت در "همدلی و هم‌زبانی"

با این خط و مشی باید در نظر داشت که همدلی و هم‌زبانی با رویکرد عزم ملی و مدیریت جهادی اتفاق می‌افتد. عزم ملی به مردم اختصاص خواهد داشت، یعنی مردم باید همگی نیاز به پیشرفت در کشور را در جنبه‌های مختلف درک کنند و در آن به دولت کنند. از سوی دیگر مدیریت جهادی را می‌توان از وظایف دولت مستقر تعبیر کرد، وظیفه‌ای که نشان می‌دهد دولت باید به توانمندی‌های داخلی توجه بیشتری داشته باشد. آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره می‌گوید: "الویت‌های نظام اسلامی، حرکت به سمت پیشرفت در سایه همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت محقق می‌شود، یعنی دولت باید به توانمندی‌های ملت اعتماد کند و ملت نیز با همه توان خود برای پشبرد اهداف کشور به دولت کمک کند، در این صورت با تفاهم و اعتماد متقابل دولت و ملت، راه پیشرفت و عدالت هموار خواهد شد و برون‌رفت از مشکلات به سادگی صورت می‌گیرد."

همچنین آیت‌الله دری نجف‌آبادی حل مشکلات اقتصادی را در گرو اعتماد دولت به مردم عنوان می‌کند و اظهار داشت:" اگر هم‌دلی وجود داشته باشد کشور شکست ناپذیر خواهد شد و موانع نمی‌تواند مانع پیشرفت شود، البته این موضوع با گفتن و شعار دادن محقق نمی‌شود و دولت باید برای جلب اعتماد هر چه بیشتر مردم سرمایه گذاری کند."

اگر رویکرد دولت به گونه‌ای باشد که توانمندی‌های داخلی را مورد توجه قرار دهد و سعی کند پروژه "همدلی و هم‌زبانی" با مردم را پیش ببرد قطعا بودجه سال 94 با فاصله زیادی از اقتصاد مقاومتی از سوی دولت طرح و برنامه‌ریزی نمی‌شد؛ مسئله که نمایندگان مجلس به خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید دارد و می‌گوید:" بودجه را خیلی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی نمی‌کنم."

مقام معظم رهبری در مشهد مقدس در رابطه با برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور در سال پیش رو می‌فرمایند: به نظر من چیزی که امسال باید به عنوان هدف اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد عبارتست از "تقویت و سرمایه‌گذاری بر روی تولید داخلی". رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنرانی خود می‌فرمایند:"اگر مسئولین همت کنند خواهیم دید که تحریم قادر نخواهد بود ملت ایران را از پیشرفت بازبدارد."

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌توان یکی از راهبردهای دولت در "همدلی و هم‌زبانی" را مسئله اقتصاد و توجه به توانمندی‌های داخلی کشور عنوان کرد.

*** پروژه فرهنگی دولت در همدلی و هم‌زبانی

نقد عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم از مواردی بود که در سال گذشت فاصله بین همدلی و هم‌زبانی مردم و دولت را نشان می‌داد. رویکردی که بارها مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و مقام معظم رهبری در حاشیه دیدار شعرا به وزیر ارشاد می‌فرمایند:" با آقای وزیر حرف زیاد داریم، در عرصه فرهنگ اشکال جدی داریم."

جایی که همدلی و هم‌زبانی دولت یازدهم در وزارت ارشاد فاصله خود را نشان می‌دهد در مورد برخورد با رسانه‌ها و هتکان به احکام اسلامی و دین اسلام است. جایی که وزارت ارشاد در مقابل توهین روزنامه آسمان به حکم قرآنی و اسلامی "قصاص" سکوت می‌کند و حتی نویسنده آن یادداشت توهین آمیز به جلسات مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری دعوت می‌شودو به بیان نظرات خود می‌پردازد. همچنین سکوت وزارت ارشاد را می‌توان در مقابل توهین روزنامه اصلاح‌طلب بهار به مقام امیرالمومنین علی (ع) مشاهده کرد و در نهایت اخیرا مشاهده می‌کنیم که روزنامه اصلاح‌طلب راه مردم پس از توهین شارلی ابدو به پیامبر اسلام (ص)، تیتر اصلی روزنامه راه مردم "من شارلی ابدو هستم" می‌شود و وزارت ارشاد همچنان سکوت می‌کند و حتی وزیر ارشاد می‌گوید نباید با روزنامه راه مردم برخورد می‌شد.

سکوت وزارت ارشاد در مقابل توهین‌های مکرر به اسلام و احکام دین مبین اسلام از سوی مردم مذهبی و متعصب در دین ایران و جمهوری اسلامی برتابیده نمی‌شود و همانطور که مشخص است انقلاب مردم ایران با عنوان اسلام و برای اسلام شکل می‌گیرد. البته این موردی که در این گزراش مورد بحث و بررسی قرار گرفت تنها بخش کوچکی از انتقاد مردم و جبهه مؤمن انقلابی به وزارت ارشاد است و موارد تفصیلی آن در گزارش‌های دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

*** پروژه دیپلماسی دولت در همدلی و هم‌زبانی

در ابتدای دولت یازدهم گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی شرایطی را فراهم کرد تا دولتی‌ها و جریان همسو با دولت سعی کنند شعار "مرگ بر آمریکا"ی مردم را تحت شعاع قرار دهند و با تفسیر و تحلیل‌هایی که دارند بگویند برای اصلاح روابط ایران و آمریکا و کمک به به دولت در این راه باید شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنیم. این اظهار نظر را می‌توان در جریان حامی دولت نیز مشاهده کرد، آیت‌الله محسن غرویان می‌گوید: "عالم سیاست عالم تغیرات است و اگر روابط ایران و آمریکا اصلاح شود، حذف این شعار هم بلااشکال است." انتشار اظهارنظرها اینچنینی فقط در این حد نبود و حتی هاشمی‌رفسنجانی سعی دارد با نقل خاطراتی از امام خمینی (ره) که صحت و سقم آن مورد تشکیک مورخین است به کمک دولت بیاید؛ زمانی که هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید:"امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بود" و این اظهارنظر تیتر یک روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌شود تا همگی سعی کنند به دولت روحانی کنند اما مردم در راهپیمایی 13 آبان و 22 بهمن با صدای بلند شعار "مرگ بر آمریکا" را سر دادند و نشان دادند در مقابل آمریکا کوچکترین تغییری از خود نشان نمی‌دهند. پس از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 13 آبان و 22 بهمن بود که حامیان دولت و دولتمردان دست از این تفسیر و تأویل‌های خود برداشتند.

انتهای پیام/سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار