عیسی امامی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی:

دولتمردان ما در مسیر خط قرمز های تعیین شده توسط رهبری قدم برداشت. آن ها ایران هسته ای قبول نداشتند. اما امروز قبول کردند که ما هسته ای باشیم.

مقتدرانه وارد مذاکرات شدیم/ در سال 94 دولت به خودش آمد تا به سمت اقتصاد مقاومتی برود

عیسی امامی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با بیان این که  مقام معظم رهبری، موضوع نامگذاری سال را با یک جهت گیری مشخص به عنوان راهبرد نظام مطرح می کند، می گوید:  متاسفانه در تمام طول این سال ها نه دولت مسئولیت خود را به خوبی انجام داد و نه مردم در برابر سیاست ها و برنامه هایی که دولت می توانست تنظیم کند قرار بگیرند تا بتوانند موجب رشد و توسعه مملکت شوند.

امامی معتقد است که  دیگر نامگذاری ها به بلوغ می رسد و امسال اوج این موضوع است. امسال دهه چهارم که آقا آن را دهه پیشرفت و عدالت خواندند،  به آن جا رسید که آن چه که در فضای این نامگذاری ها لازم است این است که دوطرف تکلیف حقوق خود را بدانند و بتوانند مسئولیت خود را اعمال کنند، یک شعار استراتژیک مطرح شد تحت عنوان همدلی و همزبانی. یعنی هم دولت بداند تقاضا و مطالبات مردم چیست و در این حیطه ورود پیدا کند، و هم مردم بدانند سیاست، برنامه ها و راهبرد های دولت چیست که بتوانند در بحث توسعه به عنوان یک تکلیف ورود پیدا کنند.

دولت و ملت همدلی و همزبانی

وی با بیان این که مردم ما همیشه نشان دادند، آمادگی و زمینه فراهم کردن کمک به نظام و دولت را دارند، می گوید: آن چه که مهم است این است که فضای وحدت و انسجام ملی را در سایه این اراده داشته باشیم. لازمه آن این است که با درک و احترام متقابل، این فضا ایجاد شود و به سمت نیاز ها و مطالبات جدی نظام و مردم برود. اگر این تکالیکف روشن باشد، هم دولت می تواند به خوبی به تکالیف خود عمل کند و از  حقوقی منتفع شود که صیانت از حاکمیت نظام است و انجام رسالت هایی که نظام در دستور کار دارد. هم مردم می دانند در فضای همدلی و همزبانی، جایی برای ایفای نقش برای آن ها دیده شده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است که: ما سرمایه های اجتماعی خیلی غنی داریم و متاسفانه نتوانستیم از آن استفاده کنیم و چه بسا در تمام این سال هایی که می توانستیم آن را سرمایه گذاری کنیم هدر رفته است. وی می گوید:  به نظر می رسد که امسال سال یک امتحان بزرگ است. به همین خاطر در راهبردهای نظام و مسائل بین المللی می توانیم با همین منطق پیگیری کنیم و رسالتی که دولت و مردم جلوی بیانات صریح و روشن و تکلیف شرعی که در مقابل مقام معظم رهبری دارند به خوبی انجام دهند.

وی با اعتقاد به این که آن چه که در لوزان اتفاق افتاد این بود که مامورینی که پشت میز مذاکره بودند، تصمیمات نظام را اعمال کردند، می گوید:  آن ها در چهارچوب خط قرمز هایی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند و آن چه که منطق حکم می کرد گام برداشتند. اما ما به دشمن اعتماد نداریم. ما نسبت به عملکرد آمریکایی های به بیانیه لوزان نگرانیم. ممکن است با استفاده از بعضی از الفاظ در حقوق بین الملل، به نفع خود استفاده کنند و به گونه ای بتوانند این توافق را تغییر دهند. یا عدم پایبندی آن ها به توافق نامه لوزان، باعث نگرانی است. ما به عنوان یک قدرت جهانی وارد مذاکره شدیم. این کار آسانی نبود و روحیه با استقامت مردم و صلابت رهبری که هوشمندانه همه مباحث مربوط به برنامه حقوق هسته ای ما را درایت کردند، این کار صورت گرفت.

مذاکرات لوزان

امامی می گوید: بینایه لوزان بر اساس منطقی که مقام معظم رهبری حاکم کردند بوده است. ما مقتدرانه وارد مذاکره شدیم. اما باید نسبت به آن چه که انعطاف داشتیم و آن چه که به دست خواهیم آورد وزن کشی کنیم. اما از طرف مقابل تردید داریم. زیرا خصلت آن ها این است. اما این حق قانونی برای ما باقی است که اگر آن ها پایبند به این مذاکرات نباشند، آن چه که مستحق آن هستیم به صورت قاطع پیگیری می کنیم. تیم مذاکره کننده از حمایت مقام معظم رهبری برخوردار بود و مسیری را طی کرد که در راهبرد نظام بود.

وی تاکید می کند که باید توجه داشت ما برابر با قواید حقوق بین الملل و به واسطه فصل 7 منشور ملل متحد تحریم شدیم. اگر محتوای فصل هفتم را بخوانیم متوجه می شویم که معنای خیلی تندی دارد و ما سعی کردیم از این فضا خارج شویم و این کار سنگینی بود. هرچند که به نا حق بود و ظالمانه و غیر منطقی بود.

عیسی امامی می گوید: در مذاکرات همه قدرت های جهانی در یک طرف میز مذاکره بودند و ایران به تنهایی وارد این فضا شده است. این نشست ها توازن نداشت. از طرفی قرار بر این بود که ما هیچ چیزی نداشته باشیم و موضوع هسته ای هم باید کاملا منتفی می بود. آن ها ایران هسته ای را نمی پذیرفتند. اما امروز از این حق مسلم ایران تمکین کردند و پذیرفتند که ما هسته ای باشیم.

دولت و اقتصاد مقاومتی

امامی همچنین معتقد است که در سال 94 به نظر می رسد که دولت به خودش آمد تا بر مبنای سیاست اقتصاد مقاومتی پیش رود و پذیرفتند که ما در فضای موجود بد اخلاقی و نامردی غربی ها روبرو شویم. به نظر می رسد که به تقویت ظرفیت های داخلی برگردیم و جهت گیری های حضرت آقا هم بیان گر این واقعیت است.

ارسال نظر

آخرین اخبار