حضور پرحاشیه هاشمی در پلی تکنیک:

بار دیگر آیت الله با حضور در دانشگاه پلی تکنیک امیر کبیر تهران خبر ساز شد و صفحه نخست روزنامه های اصلاح طلب را به خود اختصاص داد.

روزنامه های زنجیره ای برای رفسنجانی نوشابه باز کردند!

به گزارش گلستان 24، روز گذشته حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و همسر وی عفت مرعشی به مناسبت بزرگداشت روز استاد به دعوت ریاست دانشگاه امیرکبیر به این دانشگاه رفتند. این برنامه که قرار بود ساعت 10:30 برگزار شود به علت حواشی ایجاد شده به تاخیر افتاد. دانشجویان که به حضور هاشمی در دانشگاه معترض بودند با حضور در جلوی درب دانشگاه و محل ورود هاشمی در مقابل خودروی حامل وی زنجیره انسانی تشکیل دادند.

بر اساس این گزارش، عده ای از دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی به حضور هاشمی در دانشگاه امیرکبیر معترض و خواهان پاسخگویی مسئولان دانشگاه نسبت به متشنج کردن فضای علمی و دانشگاهی با دعوت از افراد حاشیه ساز بودند. دانشجویان معترض به حضور آیت الله هاشمی هنگام ورود خودروی حامل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شعارهای اعتراضی سر دادند و قصد ممانعت از ورود وی به دانشگاه را داشتند.

اما حضور هاشمی بدون حاشیه نبود و دانشجویان از این فرصت برای بیان اعتراضات خود به وی و مهدی هاشمی بهره بردند. سخنرانی هاشمی و حضور او در دانشگاه امیرکبیر، با استفبال گسترده روزنامه های اصلاح طلب روبه رو شد و صفحه نخست اکثر این روزنامه ها به عکس هاشمی و تصاویر حضور وی در دانشگاه اختصاص یافت.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، تیتر یک خود را به "حضور پرشور آیت الله در دانشگاه" اختصاص داده و نوشت: روز گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی مهمان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بود. حضوری که با حاشیه های بسیار همراه شد. در حالی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تالار اجتماعات مرکزی این دانشگاه در حال سخنرانی برای اساتید این دانشگاه به مناسبت روز استاد بود، دانشجویان در بیرون این تالار دست به برگزاری تجمع زدند. تجمعی که متشکل از طرفداران و مخالفان هاشمی بود. از سویی عده ای از پیام روشن خود برای حل برخی مسائل صحبت می‌کردند و از سویی برخی دیگر عده ای در برابر آن شعار می دادند.همچنین تعدادی از دانشجویان که به اتهامات مهدی هاشمی اعتراض داشتند، در پلاکاردهای خود از هاشمی خواستند که به باغ پسته خود بازگردد! در این میان حضور پر رنگ دانشجویان حامی هاشمی در حلقه انسانی که شعر یار دبستانی را می‌خواند، بیشتر به چشم می آمد. اما این تجمع در لحظاتی نیز به تشنج کشیده شد، در جایی که نماینده بسیج دانشجویی از هاشمی خواست مواضع خود را پیرامون پرونده مهدی هاشمی روشن کند، خواسته ای که با واکنش گروه مقابل مواجه شد و لحظاتی با متشنج شدن جو دانشگاه، درگیری‌هایی بین طرفین به وجود آمد.

صادق زیباکلام نیز در سرمقاله این روزنامه به تمجید از رفسنجانی و سخنرانی وی در دانشگاه اختصاص یافته و پیام حضور هاشمی در پلی تکنیک را در روز گذشته بررسی کرده است.

آرمان نیز "امیرکبیر مقابل تندروها ایستاد" را تیتر کرده است. این روزنامه که از حضور پرحاشیه رفسنجانی در دانشگاه با ذوق زدگی استقبال کرده با جملات حماسی نوشت: دیروز اتومبیل‌های سفیدی که از زیر پل کالج رد می‌شدند با نگاه کنجکاو عابران همراه بودند زیرا بسیاری از افراد خبر داشتند قرار است روز دوشنبه شخصیت بزرگی در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کند که مخالفانی هم دارد... آیت‌ا... هاشمی می‌دانست روز دوشنبه دانشگاه امیرکبیر روال طبیعی همیشه را نخواهد داشت. دیروز دانشگاه میزبان اعتدال بود؛ همان دانشگاهی که طعم تندروی را هم کمی چشیده بود. دیروز حضور آیت‌ا... هاشمی مرهمی بر زخم‌های 8 سال گذشته به جایگاه رفیع این دانشگاه بود.

هر چند در تصاویری که در رسانه ها منتشر شده، معترضان بسیاری در حیاط دانشگاه حضور دارند، اما آرمان این تعداد را در مقابل دانشجویان حامی رفسنجانی اندک شمرده است و "مخالفان اندک، محو حامیان اعتدال" را برای توصیف صحنه حمایت و اعتراض دانشجویان برگزیده است. تقی آزاد ارمکی نیز در یادداشتی به حال و هوای دانشگاه بعد از 24 خرداد 92 پرداخته و با تاکید  بر آنکه فضای دانشگاه آنچنان که باید و شاید باز و پرنشاط نشده، تغییرات صورت گرفته را نیز به فال نیک گرفته است.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار نیز در گزارشی مفصل و با تیتر " خطابه خطیر" از حضور رفسنجانی در امیرکبیر استقبال کرده است. این روزنامه در گزارشی نوشت: پلی‌تکنیکی‌ها دیروز میزبان یکی از چهره‌های شاخص سیاسی کشور بودند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شرایطی به دانشگاه امیرکبیر رفت که مدت‌ها از حضور وی در یک دانشگاه دولتی می‌گذشت. حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر هرچند به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از مقام شهید مطهری انجام شد، اما بیش از هر چیز تحت تاثیر هجمه‌های جدیدی بود که در هفته‌های گذشته و به ویژه پس از اظهارات «آیت‌الله» در همایش بانوی انقلاب علیه وی به راه افتاد. این هجمه‌ها منجر به این شد که پیش از آغاز جلسه‌ای که با حدود دو ساعت تاخیر هم برگزار شد، دانشجویان و اعضای گروه‌های مختلف دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، با تجمع و نشان دادن پلاکارد و دادن شعار، نسبت به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه واکنش نشان دهند؛ واکنش‌هایی که اغلب مثبت و در مواردی منفی بود.

اما روزنامه اعتماد با " شور و فریاد پلی تکنیک برای هاشمی" به استقبال از حضور هاشمی در امیرکبیر رفته و عکس صفحه اول خود را نیز به تجمع دانشجویان در مقابل اتومبیل های حامل رفسنجانی اختصاص داده است. اعتماد در توصیف حضور رفسنجانی نوشت:  دیروز دانشگاه امیرکبیر تا آستانه التهاب پیش رفت؛ هاشمی‌رفسنجانی در جمع اساتید دانشگاه از «هوشیاری» برای «حفظ وحدت» حرف می‌زد و بیرون درهای بسته سالن، موافقان و مخالفانش علیه هم شعار می‌دادند. تقابل‌شان از یک ساعت قبل از حضور هاشمی‌رفسنجانی در دانشگاه شروع شده بود و تا نیم‌ساعت بعد از آنکه او دانشگاه را ترک کرد ادامه داشت. یک روز قبل از آن، درخواست مخالفان هاشمی از رییس دانشگاه برای لغو برنامه کارگر نیفتاده بود تا موج پیام‌ها برای اعتراض به حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر از شب قبل از مراسم آغاز شود، حتی پیامک‌های ارسالی. برنامه دیروز هاشمی در دانشگاه امیرکبیر برنامه بزرگداشت مقام استاد بود. از حدود ساعت ٩ صبح اما دو گروه هوادار و مخالفانش خود را برای چیز دیگری آماده می‌کردند؛ یک رویارویی تمام‌عیار. اعضای بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی مستقل در دانشکده پلیمر جمع شده بودند و هواداران هاشمی‌رفسنجانی هم در دانشکده هوافضا. شعارهای دو گروه در جایی که جمع شده بودند اما گواهی می‌داد که این تنها آرامش قبل از توفان است.

این روزنامه در ادامه به برخوردهای طرفین پرداخته و آورده است: در مسابقه برای زودتر رسیدن به اتومبیل حامل هاشمی، مخالفان او برنده شدند و با مشت و لگدهایی به بنز آبی رنگ، از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام استقبال کردند. فریادهای موافقان هاشمی هم راه به جایی نمیی برد، چرا که ماشین در احاطه طرف مقابل بود. هاشمی با کمک محافظانش از در شرقی سالن اجتماعات به داخل هدایت شد و دو گروه دانشجو پشت در ماندند تا بیش از دو ساعت بعد که موعد خروج هاشمی رسید؛ دو ساعتی که تمام و کمال صرف شعارهای مخالفان و موافقان او شد و گهگاهی تا آستانه درگیری فیزیکییهم پیش رفت.

در میان روزنامه ها، روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، کمتر به حضور هاشمی در امیرکبیر بها داده و همچون سایت ایرنا که دیروز از کنار سخنرانی هاشمی به آرامی گذشته بود، روزنامه ایران نیز در یکی از تیترهای میان صفحه اول خود، تیتر" هاشمی رفسنجانی در روز داغ دانشگاه امیرکبیر:ایران تنها لنگرگاه مطمئن خاورمیانه است" را انتخاب کرده است. این روزنامه نوشت: روز استاد و معلم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر گرامی داشته شد. اما حتی جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز سبب نشد که برخی تشکل‌های منتقد او برای برهم زدن برنامه حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تلاش نکنند. اقدامی  که در هفته‌های اخیر به لغو برخی سخنرانی‌های دیگر همچون سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز منجر شد، ‌اما روز گذشته حضور پرتعداد دانشجویان موافق حضور هاشمی  در کنار تدبیر مسئولان برگزاری مراسم موجب شد تلاش برای لغو برنامه ناکام بماند. در روز داغ دانشگاه امیرکبیر، هاشمی آمد؛ سخنرانی کرد و حتی در شرایطی که تیم محافظانش می‌خواستند او را زودتر به دفتر کارش برسانند، ترجیح داد بازگردد و در بنز قدیمی آبی رنگش با دست تکان دادن برای دانشجویان از آنها خدا حافظی کند.

روزنامه اصلاح طلب روزان نیز بخشی از سخنان رفسنجانی را تیتر کرد و به حاشیه های حضور هاشمی در دانشگاه امیرکبیر پرداخته است. این روزنامه در صفحه اول خود تیتر" هرکس برای ظهور امام زمان وقت تعیین کند دروغگو است" را انتخاب کرد.

شرق نیز در صفحه دوم خود به تفصیل به حضور هاشمی در پلی تکنیک پرداخت و آن را به فال نیک گرفته است: شعارها متنوع است؛ از «حزب‌الله، حزب‌الله» و «مرگ بر فتنه‌گر» گرفته تا «درود بر هاشمی» و «دلواپس-اسرائیل پیوندتان مبارک». عده‌ای نیز آن‌سوی حیاط دانشگاه پلی‌تکنیک سرود «یار دبستانی من» سر داده‌اند. پیامک‌های تهدید و توقف سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از همان روز گذشته روانه گوشی همراه مسئولان دانشگاه شده است؛ بااین‌حال، رئیس مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام سخنرانی‌اش را آهسته و پیوسته پیش می‌برد.

"هاشمی، تهدید را شکست"، تیتر نخست روزنامه قانون است. قانون در گزارش خود هاشمی را یک سیاستمدار به معنای واقعی کلمه نامیده و در ادامه نوشته است: هاشمی رفسنجانی هر ایرادی دارد اما به معنی واقعی کلمه سیاستمدار است و از حاشیه و هیاهو و هرآنچه که می تواند دیگران را ازسیاست فراری دهد،هراسی ندارد. 10 سال است مخالفانش را کلافه کرده و از نفس انداخته است.هیچکس تردید ندارد که فضای سیاسی امروز ایران بد یا خوب نتیجه تصمیماتی است که او در شرایط ویژه اتخاذ کرده است.  نمونه آشکار آن جنبشی است که از بابت حضور و رد صلاحیت پر هزینه او در انتخابات 92 پدید آمد. هاشمی در چند روز گذشته اعلام کرد که برای سخنرانی به مناسبت بزرگداشت مقام معلم به دانشگاه امیرکبیر می آید. مخالفان همچون گذشته با بیانیه و خطابه کوشیدند او را از این تصمیم منصرف سازند. این تهدیدها بسیاری از مقامات و چهره های سیاسی را خانه نشین کرده است اما هاشمی آمد و با حضور در میان دانشجویان،جبهه تهدید و ارعاب را دوباره شکست داد. مخالفان با او که دبیر تشخیص مصلحت نظام است رفتار شایسته ای نکردند اما هاشمی به همه فهماند که سیاست ورزی مسئولانه  در ایران با آرامش میانه ای ندارد.

استقبال روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت از حضور رفسنجانی و اظهارات وی در حالی است که همواره این حضورها و سخنرانی ها بدون حاشیه نبوده  و حتی مورد استقبال رسانه های ضدانقلاب نیز قرار گرفته است. در چند وقت اخیر هاشمی رفسنجانی که فرزندش در پرونده های امنیتی و اطلاعاتی و اقتصادی مجرم شناخته شده، با یادآوری خاطرات بدون سندی از امام  (ره) بسیاری از یاران قدیمی و انقلابی خود را آزرده خاطر کرده است.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار