شد دینی و علم اندوزی مهم ترین رویکرد مجتمع آموزشی سراج/ وقتی در یک مدرسه درس زندگی نیز داده می‌شود+تصاویر

راستای نگاه ایجابی به مسئله فرهنگ و تربیت، سرویس فرهنگی سراج در این گزارش سعی دارد یکی از مراکز آموزشی که نگاهی ویژه به تعلیم و تربیت به عنوان دو رکن اصلی رشد و تعالی انسان دارد، بپردازد.

معرفی مدرسه ای متفاوت با رویکرد فناوری اطلاعات

امروز نقش محیط بیرونی در تربیت فرزندان در مواردی حتی از نقش تربیتی پدر و مادر نیز بیشتر است. سرمایه گذاری معنوی و مادی روی محیط بیرونی فرزندان یکی از مواردی است که میوه آن سال‌ها بعد چیده می شود. سال‌هایی که بسیاری از جوانان تحت تأثیر دوستان خود و محیط آموزشی که در آن رشد پیدا کردند، شاکله‌ای غیر اسلامی به خود می گیرند و آن چیزی می‌شوند که شاید مدنظر بسیاری از پدرها و مادرها نبود.

به همین خاطر و در راستای نگاه ایجابی به مسئله فرهنگ و تربیت، سرویس فرهنگی سراج در این گزارش سعی دارد یکی از مراکز آموزشی که نگاهی ویژه به تعلیم و تربیت به عنوان دو رکن اصلی رشد و تعالی انسان دارد، بپردازد. لازم به ذکر است از این جنس گزارش‌ها برای آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز سراج24 با مراکز اصلی و فرهنگی مطلوب بیشتر خواهیم داشت.
مدرسه سراج
فعالان مدرسه سراج از معلمان و مربیان متخصص، با تجربه ­ی کار در بهترین مدارس تهران می باشند. این افراد با مطالعه و رصد چندین ساله نظام­ های آموزشی موفق در جهان سعی کرده اند از بهترین برنامه های آموزشی برای مدرسه سراج استفاده نمایند. یکی از ویژگی های این مدرسه این است که محیطی امن برای دانش آموزان فراهم کرده و زندگی سالم و دین مدارانه برای آنها فراهم نماید. متاسفانه برخی مدارس نه تنها محبت فرزندانمان را به دین افزایش نمی دهند، بلکه با اجبار به حفظ یک سری دانستنی های دینی و انجام برخی فعالیت های مصنوعی، محبت دینی آنها را از بین می برند. در مدرسه سراج، سعی داریم بدون هیچ گونه اجبار و در فضای آزاداندیشی، بچه ها را با دین آشنا کرده تا به زندگی دینی علاقه مند شوند.  به همین منظور این مدرسه دارای ویژگی های منحصربفردی بوده، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می نماییم. 
تدریس متفاوت
 
تدریس در مدرسه سراج با شکل سنتی آن که در بسیاری از مدارس مرسوم است، متفاوت می باشد. در این روش معلم با روش سخنرانی به ارائه مطالب درسی نمی پردازد، بلکه سعی می شود با طراحی پروژه های دانش آموزی، دانش آموز خودش به صورت کاربردی آن مطلب درسی را فرابگیرد. معلم در این روش از جایگاه سخنران خارج شده و یاری دهنده و پشتیبان دانش ­آموز، در انجام پروژه های فراوانش خواهد بود.
 
برای این منظور تعداد دانش آموزان هر کلاس بین 15 تا 20 نفر در نظر گرفته شده و محیط کلاسی متفاوتی برای دانش ­آموزان در نظر گرفته شده است.
با توجه به روش های نوینی که برای تدریس وجود دارد، هنوز تدریس سنتی به شکل سخنرانی معلم از جایگاه ویژه ای در نظام های آموزشی برخوردار است. به نظر متتخصین آموزش، باید حجم حدود یک سوم از کلاس های دانش آموزان به شکل تدریس مستقیم برنامه ریزی شود. و در دو سوم باقی کلاس ها، دانش آموزان همچون یک پژوهشگر به  انجام پروژه های فردی و گروهی خود بپردازند. بنابراین علاوه بر محیط کلاسی دانش آموزان اتاقی برای تدریس برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. اتاق تدریس دانش آموزان مدرسه سراج نیز با کلاس های درسی مرسوم بسیار متفاوت است. چیدمان این اتاق به شکل سالن های کنفرانس در نظر گرفته شده است تا فضای مناسب برای بحث و تبادل نظر بین دانش آموزان فراهم باشد.
با این روش دیگر محیط کلاس برای دانش آموزان کسل کننده و خواب آور نبوده و مطالبی که به دانش آموزان منتقل می شود برای همیشه در ذهن آنها باقی خواهد ماند.
 
رویکرد فناوری اطلاعات  
یکی از رویکردهای اصلی مدرسه سراج، رویکرد فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال می باشد. به همین جهت از فناوری اطلاعات و سیستم های رایانه ای بیشترین استفاده می شود. در این مدرسه هر دانش آموز مجهز به یک دستگاه رایانه شخصی بوده و با اتصال به شبکه داخلی مدرسه به منابع مناسب دسترسی پیدا کرده و به انجام پروژه هایش که بخش مهمی از فرآیند آموزش او محسوب می شوند می پردازد. برای این منظور بانک اطلاعاتی جامعی نیز برای دانش آموزان به تفکیک پایه تحصیلی فراهم شده و به موقع در اختیار آنها قرار می گیرد.
 
همچنین کلیه کلاس ها مجهز به پروژکتور و تخته هوشمند بوده و از تمام امکانات برای رشد دانش آموزان استفاده می شود.
 
ارتباط صمیمانه بین معلم و دانش آموز
از نظر ما تا زمانی که دانش آموز در مدرسه احساس راحتی نداشته باشد و محیط مدرسه را محیطی استرس ­زا و تنش آفرین بداند، به مدرسه اعتماد نکرده و در مسیر رشد قرار نمی گیرد. از این رو سعی می شود محیط مدرسه کمترین میزان تنش ممکن را داشته باشد تا دانش آموز در آن احساس راحتی نماید.
برای این منظور باید مربیان دانش آموزان با آنها ارتباط صمیمانه ای برقرار کرده و با درک ویژگی های نوجوانان با آنها همراه بوده و مدرسه از حالت مچ ­گیری و بی اعتمادی خارج شده و خود را در کنار دانش آموزان احساس کند.
همچنین با طراحی فضاهای صمیمی در مدرسه و استفاده از میز و نیمکت های مناسب و ویژگی های دیگری از جمله مفروش بودن مدرسه، سعی شده است راحت ترین محیط ممکن برای دانش آموزان فراهم شود.
 
درس زندگی در کنار درس روزانه
مدرسه سراج وظیفه خود را فراتر از آن می داند که تنها به تعلیم دانش به دانش آموزان بپردازد. از نظر فعالان مدرسه سراج، مدرسه وظیفه دارد تمام ویژگی های شخصیتی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد. ویژگی هایی نظیر اعتماد به نفس، احساس هویت، نظم، مسئولیت پذیری، اخلاق، ادب و ...
همچنین مدرسه وظیفه دارد علاوه بر آموزش علوم به دانش آموزان، آنها را از نظر مهارت های اجتماعی و همچنین مهارت های فنی مورد حمایت قرار دهد. مهارت هایی همچون مهارت های رایانه ای، آداب معاشرت، مدیریت خود و ...
برای این منظور هر دانش آموز از یک مربی برخوردار است که نقش مشاور و مسئول پایه دانش آموزان را بر عهده دارد. این مربی از افراد قابل اعتماد و توانمند انتخاب شده و باید همچون برادر بزرگتر دانش آموزان را درک کرده و همراه و پشتیبان آنها باشد. سعی می شود این مربی در طول دوران تحصیل دانش آموز، به صورت ثابت، همراه او باشد تا بتواند با دانش آموزان ارتباط صمیمانه ای برقرار کرده و به ویژگی های اخلاقی آنها آشنا گردد. این مربی وظیفه دارد علاوه بر مباحث درسی به ویژگی های اخلاقی و توانمندی های دانش آموزان نیز توجه کند.
 
وقتی دانش آموزان مسئولیت می گیرند
 
یکی از ابزار مهم رشد اجتماعی نوجوانان، توقع انجام مسئولیت های اجتماعی از ایشان است. تنها در فضای انجام این مسئولیت ها است که نوجوانان می تواند به رشد اجتماعی دست پیدا کند. اما متاسفانه به دلیل عدم اعتماد به نوجوانان این مسئله در جامعه ی امروز ما بسیار کمرنگ شده است.
 
در مدرسه سراج سعی می شود با دادن مسئولیت های مختلف به دانش آموزان به این بخش از رشد آنها توجه کافی شود. به این منظور مسئولیت هایی از قبیل مدیریت چایخانه، باغچه داری، مدیریت کتابخانه، روزنامه نگاری، انجام کارهای نهار و شستن ظرف­ ها، کمک به یادگیری دیگر دانش آموزان، و ... به عهده دانش ­آموزان گذاشته خواهد شد. البته باید گفت که این مسئولیت ها بین تمام دانش آموزان تقسیم شده و فشار زیادی به دانش آموزان وارد نمی آورد.
پیش ثبت نام دانش آموزان در مدرسه سراج هم اکنون در حال انجام است. پیش ثبت نام در پایه های پیش دبستان، دبستان و دبیرستان دوره اول در حال انجام است. دانش آموزان ثبت نام به عمل آورده در آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت موفقیت در مجتمع آموزشی سراج ثبت نام نهایی می شوند.
لازم به ذکر است تشکیل پایه های پیش دبستان و اول تا سوم و همچنین پایه هفتم و هشتم قطعی است. اما پایه های دیگر در صورت رسیدن به حدنصاب یک کلاس، تشکیل می گردند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مدرسه اینجا کلیک کنید.
 
اگر شما نیز برای تعلیم و تربیت فرزندتان مدرسه سراج را انتخاب کردید یا به دنبال اطلاعات بیشتر در رابطه با این مدرسه هستید، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر اقدام کنید:
 
تلفن : 44749795
 
نشانی : بزرگراه همت غرب، بعد از خروجی آزادگان، شهرک نمونه، خیابان خواجوی کرمانی، مجتمع آموزشی غیردولتی سراج
 
پیامک : 30006785
 
نشانی اینترنتی: serajedu.ir

ارسال نظر

آخرین اخبار