معاون وزیر میراث فرهنگی:

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: حیات فرهنگی کشور در ارتباط مستقیم با فعالیت و حیات خرده‌ فرهنگ‌هاست و به همین دلیل باید برای معرفی، احیا و حمایت از فرهنگ کشور تلاش کنیم .

حیات فرهنگی کشور در ارتباط مستقیم با فعالیت و حیات خرده‌ فرهنگ‌هاست

به گزارش گلستان 24، مریم جلالی در دیدار با نماینده مردم شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گرگان اظهارداشت:‌ صنایع‌ دستی حاصل دانش، تکاپو، مهارت و سلیقه است اما تاکنون به فرهنگ و اقتصاد فرهنگی این بخش توجه زیادی نشد .

نماینده مردم شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌ دستی گلستان، گفت: سکونت قومیت‌ها در این استان سبب تنوع محصولات صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی شده است.

غلامرضا منتظری بیان کرد: حیات فرهنگی کشور در ارتباط مستقیم با فعالیت و حیات خرده‌ فرهنگ‌هاست و به همین دلیل باید برای معرفی، احیا و حمایت از فرهنگ کشور تلاش کنیم .

او ادامه داد: توجه به حوزه صنایع‌ دستی علاوه بر ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری اندک موجب تقویت اقتصاد می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان نیز گفت: فعالیت بیش از ۳۰ هزار هنرمند صنایع‌ دستی و ثبت هفت شهر و روستای ملی نشان دهنده توانمندی بالای استان در حوزه صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی است.

رحمان فرمانی خاطرنشان کرد: سکونت اقوام مختلف در کنار تنوع اقلیم این استان موجب شده تا طیف گسترده‌ای از محصولات صنایع‌ دستی در گلستان تولید شود.

وی افزود: تولید محصولات کاربردی صنایع‌ دستی، بازاریابی و بسته‌بندی از جمله نیازهای حوزه صنایع‌ دستی استان است که در هر سه حوزه نیاز به آموزش و توانمندسازی هنرمندان و صنعتگران داریم.

مریم جلالی معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از روند اجرای بازارچه صنایع‌ دستی آق‌قلا بازدید کرد.

جلالی در این بازدید گفت: ایجاد این بازارچه دائمی عرضه محصولات صنایع‌ دستی اقدامی بسیار ارزشمند در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی است.

وی اضافه کرد: با توجه به وسعت و مشخصات پروژه، این مرکز می‌تواند محلی برای عرضه تولیدات صنایع‌ دستی هنرمندان سایر شهرستان‌ها باشد.

سلیمان هاشمی فرماندار آق‌قلا نیز در این بازدید گفت: در این شهرستان حدود ۲ هزار هنرمند صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی فعالیت می‌کنند که یکی از آثار منحصر به‌ فرد شهرستان در حوزه صنایع‌ دستی، زیورآلات سنتی ترکمن است.

رحمان فرمانی سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان گفت: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به استان ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا پیش‌بینی شده که با این میزان اعتبار فاز اول این پروژه در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازارچه دائمی صنایع‌ دستی آق‌قلا با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰ میلیارد ریال در عرصه‌ای به مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع و در زیربنایی حدود هزار و ۹۰۰ مترمربع در ۲ طبقه طراحی‌ شده است.

این پروژه که با حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست شامل ۵۷ غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی، موزه و بخش اداری است که پس از اجرا و بهره‌برداری زمینه اشتغال ۷۲ نفر را فراهم خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار