مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبرداد؛

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از برگزاری تور رایگان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در روز دوشنبه آینده خبر داد.

برگزاری تور رایگان شهر تاریخی استرآباد

به گزارش  گلستان 24، محمدجواد ساوری اظهار کرد: معاونت میراث‌فرهنگی استان به‌مناسبت ۱۸ آوریل روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی، مصادف با ۲۹ فروردین سال جاری است؛ برنامه‌هایی را در سطح استان تدارک دیده که یکی از برنامه‌های عمومی این روز برگزاری تور رایگان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: شهر تاریخی استرآباد که تنها شهر تاریخی زنده شمال کشور محسوب می‌شود، دارای الگوهای خاص و منحصربه‌فرد معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی است و از اهداف برگزاری این تور آشناسازی، معرفی فرهنگ و تاریخ این اثر تاریخی و ارزشمند ملی است.

وی در ادامه بیان کرد: نقطه آغاز این تور روز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ساعت ۱۰ صبح از باغ مزار استاد لطفی در محله سبزه مشهد شهر تاریخی استرآباد است.

ساوری گفت: بازدید از محله سبزه مشهد، محله سرچشمه، امامزاده نور (ع)، مجموعه خانه‌های تاریخی شیرنگی، تقوی، مدرسه تقوی، خانه شعرباف، خانه باقری، خانه شفیعی و رضاقلی‌نژاد در این تور برنامه‌ریزی شده است.

ساوری ادامه داد بعداز آن خط سیر این تور به سمت بازار نعلبندان، مسجد جامع گرگان و خانه امیر لطیفی (موزه صنایع‌دستی) خواهد بود و در انتها تور موزه باستان‌شناسی گرگان را در چهارراه شهدا به‌عنوان پایان‌بخش این برنامه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: شرکت در این تور برای عموم آزاد است و در کنار این برنامه عمومی، گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را نیز خواهیم داشت.

گفتنی است؛ به پیشنهاد شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) روز ۱۸ آوریل هرسال به‌عنوان روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار