منتقد سینمایی گاردین اگرچه حتی یک بار نیز به نام ایران اشاره نمی کند، اما نتوانسته وجد و هیجانش از تماشای فیلم محمد رسول الله (ص) را پنهان سازد.

نقد گاردین درباره فیلم محمد رسول الله (ص)

فیل هواد منتقد گاردین از جمله نخستین منتقدان مطرح غربی است که پس از تماشای فیلم محمد رسول الله (ص) به تمجید از این فیلم پرداخته است.

به گزارش گلستان 24، منتقد گاردین نتوانسته وجد و هیجانش را از تماشای فیلم پنهان کند اما به شکل آشکاری نشان می دهد که دلش نمی خواهد امتیازها و افتخارات فیلم نصیب سینمای ایران و حتی کارگردان آن شود و تلاش کرده هربار که به نکته مثبتی اشاره می کند، در جمله بعدی، با به رخ کشیدن فیلم های دیگر، حلاوت تحسینش را پس بگیرد و یا کمرنگ کند.

سایت گاردین

 

در این مطلب که با عنوان "محمد رسول الله؛ بازگویی خاطره انگیزی از ظهور اسلام" منتشر شده، آمده است که این نخستین فیلم درباره زندگی محمد (ص) نیست و پیش از این مصطفی عقاد فیلم پیامبر (ص) را بر اساس روایات قرانی و تاریخی ساخته بود.

نقد گاردین مجید مجیدی

وی سپس به هزینه 40 میلیون دلاری و حضور چهره های مطرح بین المللی در ساخت فیلم اشاره کرده و با بیان صحنه هایی از تولد پیامبر (ص) و نوجوانی ایشان، محدودیت در نشان دادن چهره شخصیت اصلی فیلم را از چالش های آن بر می شمرد.

هواد پس از بازگویی نحوه آغاز فیلم، به فلش بک های مربوط به پیش از تولد پیامبر (ص) اشاره و کرده و صحنه های مربوط به حمله سپاه ابرهه را تمجید می کند، اما افتخار آن را یکجا به نام ویتوریو استورارو می زند و اضافه می کند که البته فیلم "نوح" از لحاظ تکنیکی، بالاتر از ساخته مجیدی است.

هواد درباره دکور فیلم نیز نگاه تحسین برانگیزی دارد، اما این امتیاز را نیز از آن کرکا کلیاکوویچ و طراح لباس آن، مایکل او کانر می داند و اضافه می کند که این برتری، از سطح عملکرد حرفه ای مجیدی بالاتر است.

با وجود این، هواد ناچار به تمجید از نوع داستان پردازی و روایتگری کارگردان می شود و می نویسد که مجیدی در قالب و سبکی زیبا، دیدگاه بر گرفته از اعتقادات حماسی اش را روایت می کند بطوری که حتی اشخاصی که آشنایی چندانی با اسلام ندارند هم با آن ارتباط برقرار می کنند و جذب می شوند.

 

منتقد سینمایی گاردین در ادامه به برخی جلوه های ویژه و صحنه های رویایی فیلم اشاره کرده و آن را همانند تاکید بر شرایط اجتماعی آن روزگار، برگرفته از احساسات مجیدی می داند.

 

هواد بار دیگر با اشاره به جذابیت دکور فیلم می نویسد که مجیدی نشان می دهد که اسلام در جامعه ای خشن و بت پرست متولد شده و این موضوعی است که احمق های داعش تلاش می کنند آن را انکار کرده و یا در قبالش سکوت کنند.

 

این نویسنده انگلیسی در خاتمه تصریح می کند که این فیلم، به طرز روشنفکرانه ای صادق، متعهد و شاعرانه است اما امیدواریم مجبور نباشیم آن را «شجاعانه» بخوانیم.

 

* سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال از 27 آگوست تا 7 سپتامبر در کانادا برگزار می‌شود و فیلم محمد رسول الله (ص) به عنوان فیلم ویژه این جشنواره حضور دارد و در دو سینمای مونترال نمایش داده می شود.

 

* پیش از نمایش فیلم، چند نفر از مخالفین سیاسی ایران در مقابل محل نمایش فیلم تجمع کرده و شعار می دادند اما در مواجهه با خیل عظیم تماشاگران و علاقمندان به فیلم، ناپدید شدند.

 

* در مراسم آغازین پیش از نمایش فیلم، سرژیک لوزیک، رئیس جشنواره مونترال، نخستین نمایش جهانى فیلم ”محمد رسول الله(ص)» را افتخار ماندگارى براى تاریخ این جشنواره دانست و تأکید کرد: این اشتیاق با فروش کامل تمام ظرفیت نمایش‌هاى این فیلم ثابت شده است.

 

* در نشست خبرى سازندگان فیلم نیز، یک منتقد فرانسوى گفت: آنچه ما با تماشاى این فیلم دریافت کردیم تعجب و شگفت‌زدگى از اسلام و از بی‌طرفى سینماى ایران بود، تصورى که از اکنون و با این اثر براى همیشه نگاه‌ها را تغییر خواهد داد.

ارسال نظر

آخرین اخبار