موسیقی، اسیر سردرگمی وزارت ارشاد

وزارت ارشاد در حالی که تاکید بر بهبود وضعیت کنسرت ها دارد و حتی رئیس جمهور نیز در سخنانش به آن اشاره کرده است، در تایید و ابلاغ شیوه نامه برگزاری کنسرت ها تعلل می کند، تعللی که ضربه مستقیم آن فقط به موسیقی است.

از شیوه نامه برگزاری کنسرت های موسیقی چه خبر؟

 به گزارش گلستان 24، تقریبا همه قبول دارند که موسیقی در کشور ما وضع سردر گمی پیدا کرده است متولی دقیق هر بخش کنسرت ها مشخص نیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از زیر بار پذیرش شیوه نامه برگزاری کنسرت ها شانه خالی می کند.

 برگزاری کنسرت
 

آذر ماه سال گذشته بود که سرهنگ محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا به تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌ای مشترک توسط پلیس و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه صدور مجوز به کنسرت‌ها، اشاره کرده و گفته بود: در راستای کاهش ناهنجاری‌ها، مشخص شدن ضوابط فرهنگی و فنی سالن‌های برگزاری موسیقی زنده، رعایت حقوق شهروندی و جلوگیری از تجاوز به حریم افراد در این‌گونه برنامه‌ها، این شیوه نامه با همکاری معاونت هنری وزارت ارشاد در دست بررسی و تصویب است. این شیوه نامه مشترک، کیفیت برگزاری کنسرت‌ها را مشخص می‌کند نه اینکه کنسرتی در استادیومی برگزار شود که ابزار فنی آن فراهم نیست و حقوق شهروندی و ضوابط انتظامی در آن رعایت نمی‌شود. وی افزوده بود: این شیوه نامه مشترک، روندی مشخص و یکنواخت برای اجرای مقررات و قوانین برگزاری کنسرت‌ها است تا با کمترین مشکل شاهد برگزاری این فعالیت فرهنگی باشیم. در همان ایام سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هدف از امضای تفاهمنامه‌ میان دفتر موسیقی و پلیس امنیت را راهکاری برای کاهش ناهنجاری‌ها و جلوگیری از برخی حوادث که در حاشیه کنسرت‌ها رخ می‌دهد، ذکر کرد.
حسین نوش‌آبادی درباره شیوه‌نامه برگزاری کنسرت‌های موسیقی که توسط پلیس امنیت اجتماعی و اداره اماکن ناجا به دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد ارائه شده است، روز گذشته گفت: این شیوه‌نامه در حوزه معاونت هنری در دست بررسی است و هنوز نهایی و مصوب نشده است و بزودی تفاهمنامه‌ای برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به امضا خواهد رسید.
نوش آبادی درباره نکات مدنظر در این شیوه‌نامه، افزود: بر اساس این شیوه‌نامه هر کسی مجوز بگیرد، دیگر درگیر حواشی خاص برای کنسرت‌ها و آسیب نمی‌شود، بلکه تدابیر لازم برای صدور مجوز کنسرت اتخاذ شده و پلیس هم می‌تواند نقش خوبی در برگزاری منظم کنسرت‌ها داشته باشد. 
پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در خصوص تنظیم شیوه‌نامه‌ای با نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت‌ها گفت: در شیوه نامه‌ای که برای برگزاری کنسرت‌ها در حال تنظیم است، بنا است چگونگی برگزاری کنسرت‌ها مشخص شوند. این شیوه‌نامه بسیاری از مشکلاتی که در گذشته پیرامون برگزاری کنسرت‌ها پدید می‌آمد را حل خواهد کرد. این آیین نامه برای نخستین بار است که نوشته می‌شود. 
وی در همان ایام تاکید کرده بود که این شیوه‌نامه از طرف دفتر موسیقی نهایی شده است و قرار است در روزهای آینده جلسه‌ای را در این خصوص با حضور مقامات نیروهای انتظامی و دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع برگزار کنیم تا در نهایت به یک شیوه‌نامه مشترک برسیم وامیدواریم این شیوه‌نامه هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد تا آغاز فصل جدید کنسرت‌ها با این شیوه‌نامه و آیین‌نامه همراه باشد.
خبرهای شنیده شده حاکی از آن است  که شیوه نامه توسط کارشناسان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی نهایی شده و به دفتر علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد برای تایید توسط وزیر ارشاد ارسال شده اما به عللی که مشخص نیست.
این شنیده ها را صحبت های سخنگوی وزارت ارشاد نیز تایید کرد. حسین نوش آبادی، چندی پیش در نشست خبری خود اظهار داشت که  «پیش نویس شیوه نامه اولیه برای همکاری نیروی انتظامی و ارشاد برای اجرای کنسرت‌ها آماده شده اما نهایی نشده است .اشکالاتی متوجه آن است، درصدد مرتفع کردن آن هستیم.
نشست‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی داشته ایم تا ابهامات مرتفع شود. اجرای کنسرت در گرو همکاری سه نهاد ارشاد قوه قضاییه و نیروی انتظامی است».
علی جنتی، وزیر ارشاد هم به نحوی دیگر بیان داشت که شیوه نامه ای را که کارشناسان نیروی انتظامی و وزارت ارشاد تهیه کرده و به تایید پیروز ارجمند (مدیرکل مستعفی دفتر موسیقی ارشاد) هم رسیده را قبول ندارد. وی در حاشیه نشست خبری سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در پاسخ به سوالی پیرامون شیوه نامه برگزاری کنسرت گفت: «تشریک مساعی در خصوص محل برگزاری کنسرت ها بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز با هیچ نهادی شریک نمی شود».
وزارت ارشاد در حالی که تاکید بر بهبود وضعیت کنسرت ها دارد و حتی رئیس جمهور نیز در سخنانش به آن اشاره کرده است، در تایید و ابلاغ شیوه نامه برگزاری کنسرت ها تعلل می کند، تعللی که ضربه مستقیم آن فقط به موسیقی است.

ارسال نظر

آخرین اخبار